Hej!

Toaletten (av okänt märke, kanske 15 år gammal) började plötsligt rinna rejält och det verkar som om inloppsventilen inte stänger alls utan allt vatten rinner ut i breddavloppet/toastolen när cisternen är full.

Undrar om någon kan tipsa om var man kan hitta reservdelar. Känns osäkert att beställa på nätet när jag inte riktigt vet vad jag ska ha... Ventilen är en Geberit av äldre modell.

Tacksam för all hjälp jag kan få :D
 
  • Äldre Geberit inloppsventil i öppen toalettcistern som läcker vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack @S0MMER ! det var precis något i den stilen jag letade efter. Nuvarande gänga är av plast men det spelar kanske ingen roll?
 
Charlieflower Charlieflower skrev:
Tack @S0MMER ! det var precis något i den stilen jag letade efter. Nuvarande gänga är av plast men det spelar kanske ingen roll?
Nejdå, bara bättre om det inte är plast. Värt att nämna är dock att fluid master passar till nääästan allt, mät lite först, det bör gå (y):D
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Tack, ska plocka fram skjutmåttet. :D
 
Charlieflower Charlieflower skrev:
Tack, ska plocka fram skjutmåttet. :D
Det är mest höjden och bredden, men du ser ut att ha bra med plats. Ta med den gamla till butiken och håll dom bredvid varandra så lär du se om det är stor skillnad på storleken.
 
Ok! Har du något tips på hur man bäst får av plastmuttern som håller fast den på undersidan av cisternen? Den sitter som berg och är antagligen lite skör av ålder så vill inte bända hur som helst. Är det muskelkraft eller specialverktyg som gäller?
 
Själv brukar jag köra med polygrip, går den sönder finns det reservdelar. Har dessutom för mig att det brukar följa med en ny till fluid mastern men lite osäker. Brukar funka med polygrip i all fall, å så gäller det naturligtvis att man skruvar åt rätt håll. :rofl: Righty TIGHTY lefty LOOSEY.
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Det medföljer ny mutter med fluidmaster. Dessutom får man med lite olika packningar som man får välja mellan beroende på storlek på hålet i porslinet mm
 
  • Gilla
Charlieflower och 1 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Själv brukar jag köra med polygrip, går den sönder finns det reservdelar. Har dessutom för mig att det brukar följa med en ny till fluid mastern men lite osäker. Brukar funka med polygrip i all fall, å så gäller det naturligtvis att man skruvar åt rätt håll. :rofl: Righty TIGHTY lefty LOOSEY.
Fasiken, man tror man kan det där med vänster och höger och så ska man plötsligt ge sig på något spegelvänt och upp och ner utom synhåll...:surprised::crysmile:
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det medföljer ny mutter med fluidmaster. Dessutom får man med lite olika packningar som man får välja mellan beroende på storlek på hålet i porslinet mm
Tack @lordi bra att veta!:D
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Innan du köper en ny flottörventil kan det vara värt att testa en rengöring. Montera isär så mycket du kan och skrubba rent. Det blev lösningen i en snarlik tråd häromdagen.

Funkar inte det kan jag varm rekommendera Fluidmaster som länkats ovan, jag kör själv med en sådan sedan ganska många år och är väldigt nöjd.
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Innan du köper en ny flottörventil kan det vara värt att testa en rengöring. Montera isär så mycket du kan och skrubba rent. Det blev lösningen i en snarlik tråd häromdagen.

Funkar inte det kan jag varm rekommendera Fluidmaster som länkats ovan, jag kör själv med en sådan sedan ganska många år och är väldigt nöjd.
Tack för tipset, har redan rengjort packningen som var helt igensatt men tyvärr gjorde det varken till eller från. Kanske finns det fler saker man kan titta på om jag lyckas bända loss den :rofl:.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.