För ett tag sedan upptäckte jag att en skåpslucka i köket hängde snett och när jag undersökte saken märkte jag att det ena gångjärnet hade börjat släppa i stommen. När jag tittade närmare såg jag att skruvhålen var lite misshandlade och fyllda med någon slags gojs (fogmassa?), förmodligen hade snickaren råkat dra åt gångjärnsskruvarna lite för hårt och dragit sönder spånskivan, för att lyckas fästa gångjärnet utan att byta hela skivan fyllde han hålen med gojs och drog i skruvarna på nytt. Tyvärr klarade inte gojset tyngden från luckan utan släppte allt eftersom.

Jag skulle gärna vilja sätta upp luckan igen, det ser rätt trist ut utan, men jag vet inte hur jag skall fästa gångjärnet när hålen är "förbrukade". Det sitter en annan skiva direkt mot den trasiga så det skulle ev gå att ta längre skruvar och skruva in i den men jag tror att hålen ändå behöver fyllas på något sätt för att klara vikten. Att byta stommen är inte aktuellt, den sitter längst in i ett hörn och för att komma åt den skulle man behöva riva halva köket. Är det någon som har något tips på hur jag kan göra?

Köket är från HTH och 4-5 år gammalt.

GFCnCMr.jpg
 
Längre skruvar och fästa gångjärnet i väggen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Claes Sörmland
Borra ur den skadade delen med en hålsåg. Centrera väl kring det trasiga hålet. Använd samma hålsåg för att borra ur en plugg med friskt material ur en motsvarande spånskiva (hyllplan). Välj en centerborr till hålsågen som har samma dimension som de nu trasiga hålen en gång hade. Limma fast fast den nya pluggen med trälim.
 
  • Gilla
Gk Kg
  • Laddar…
Om luckan är massiv kan du skaffa ett centrumborr för gångjärn och flytta gångjärnet en bit.
 
Borra upp till 8mm och slå i en c-tapp med lite vitlim. Skruva sen i c-tappen så sitter det som berget.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Borra upp till 8mm och slå i en c-tapp med lite vitlim. Skruva sen i c-tappen så sitter det som berget.
 
Köp rundstav tex 12 el 15 mm, borra ur stommen och limma dit. Sedan förborra och skruva dit gångjärnet.
(Rundstaven agerar plugg och du kan dra en längre skruv in i nästa stomme)
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
zarkov zarkov skrev:
För ett tag sedan upptäckte jag att en skåpslucka i köket hängde snett och när jag undersökte saken märkte jag att det ena gångjärnet hade börjat släppa i stommen. När jag tittade närmare såg jag att skruvhålen var lite misshandlade och fyllda med någon slags gojs (fogmassa?), förmodligen hade snickaren råkat dra åt gångjärnsskruvarna lite för hårt och dragit sönder spånskivan, för att lyckas fästa gångjärnet utan att byta hela skivan fyllde han hålen med gojs och drog i skruvarna på nytt. Tyvärr klarade inte gojset tyngden från luckan utan släppte allt eftersom.

Jag skulle gärna vilja sätta upp luckan igen, det ser rätt trist ut utan, men jag vet inte hur jag skall fästa gångjärnet när hålen är "förbrukade". Det sitter en annan skiva direkt mot den trasiga så det skulle ev gå att ta längre skruvar och skruva in i den men jag tror att hålen ändå behöver fyllas på något sätt för att klara vikten. Att byta stommen är inte aktuellt, den sitter längst in i ett hörn och för att komma åt den skulle man behöva riva halva köket. Är det någon som har något tips på hur jag kan göra?

Köket är från HTH och 4-5 år gammalt.
Det är ju inte ovanligt med väldigt långa garanti- och reklamationstider när det gäller kök och badrum, ända upp till 10 år förekommer, så kolla upp avtalet och se om garantin fortfarande gäller för i så fall är det ju snickaren som ska komma och fixa felet.
 
Precis som sades ovan, kolla garantier.

Annars brukar jag med hygglig framgång laga mina trasiga stommar med epoxi-lim, sånt där vanligt 5-minuters.
I med epoxi i hålet, i med skruven - vänta. Häng upp dörren. Jag tror jag ha lagat runt 4-5 stycken fästen för gångjärn på det sättet nu. Det håller fortfarande.
Vi har ett 35 år gammalt Marbodalkök, där stommen ger sig emellanåt.

Det tar 10 minuter, klart snabbare än de andra metoderna, om det inte fungerar, kan du följa råden, men då tror jag det går fortast att flytta på gångjärnet.
 
Jag testade nu att fylla hålet med trälim, och sen peta in flera smala stickor som jag täljt från en glasspinne. Därefter skruvade jag i skruven och lät den sitta i en halvtimme. Skruvade sen ur skruven och väntade en stund till innan jag skruvade upp luckan igen. Verkar funka fint.
 
T tergo skrev:
en möjlighet är att byta monteringsplattan till en [länk] då hamnar skruvhålen längre ut
Det blev den här lösningen, jag upptäckte att en lokal XL-bygg sålde dessa för några tior styck (har för mig jag köpte fyra för under en hundring).

Luckan satt iaf bra när vi flyttade därifrån 1,5 år senare.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.