Ångest!!!

Fakta om huset som gett oss ångest:
Det är en klassisk "Bohusstuga". 1,5 plan. Höga fönster på undervåningen och små liggande fönster på övervåningen. Vitt. Glasveranda. Runt trapphus på husets kortsida. Ca 10 meter långt och 4 meter brett. Stenfot.
Huset är byggt av min sambos morfars far för 100 år sedan, inte renoverat på hela tiden (förutom att de drog in vatten på 60-talet).

Vi har planerat att bygga om huset. Vi skulle börja nu till våren.
Vi tänkte höja väggarna på övervåningen så vi fick ståhöjd på hela golvytan. Taket måste ändå bytas, så därför skulle höjningen av väggarna inte vara något problem. I dag är vinden oisolerad, så vi använder den bara sommartid, så självklart ska den isoleras och användas året om i framtiden.
Så river vi glasverandan (den är i dåligt skick) och bygger upp en ny likadan, men isolerar så vi får ett extra rum även vintertid. Samtidigt passar vi på att göra ett extra rum ovanpå verandan.
Undervåningen skulle vi bara fräscha upp med nya mattor, tapeter, ny färg och ett nytt kök. Helt plötsligt få ett dubbelt så stort hus!!!  :) Så var tanken...  :-/

Men nu i vinter har vi fått mögelludd på vägarna i ett av rummen och det luktar skumt i huset. Och vi har bestämt oss för att passa på att byta ut fönstren på undervåningen och bryta upp golvt i undervåningen så vi kan tilläggsisolera ordentligt...men vad händer då med fukt/mögel i torpargrunden...vi känner ju redan dålig lukt...  :-/

Vad ska vi göra? Riva och bygga upp ett hus i  liknande stil (men kanske något större) eller ska vi renovera det?Huset är mysigt, orört och värt en hel del enligt mäklaren. Men är det värt dom pengarna för läget, eller är det den orörda gamla stugan "med potential" som är hela värdet?
I princip blir det ju bara undervåningens väggar (utan fönster) kvar från gamla huset efter renoveringen... Ska vi riva dom oxå och sätta upp nya välisolerade regelväggar?!?! Den extrakostnaden är inte avskräckande i sammanhanget. Dessutom ger den ett behagligare klimat i framtiden...men det gamla huset är mysigt, det har en historia att berätta...  :'(
Vad ska vi göra?  :-/


 
Kan bara svara vad vi gjort:
vi totalrenoverade, och då bokstavligen. Det är bara plankväggarna kvar. Och grunden, fast den fick bättras.

Se tråden Byggnadsvård, Att renovera ruckel.

För vår del var det aldrig aktuellt med att riva och bygga nytt. Inte där i alla fall.
Men vi hade bara lite mögel i taket på vindsrummet, och det togs ändå bort. Lukten, eller ska vi säga odören, som jag kommer ihåg redan från min barndom på 50-talet, var vi lite oroliga för att den inte skulle försvinna, men vi har rivit ut allt invändigt, även golven, och kände inget nu senast vi var där.

Men vi fick också rådet att riva och bygga nytt, dock inte av byggmästaren.

Men vi har inte ångrat oss, och längtar till våren/sommaren när vi kan flytta in!

/EB
 
Diesel skrev:
Ångest!!!


Men nu i vinter har vi fått mögelludd på vägarna i ett av rummen och det luktar skumt i huset. Och vi har bestämt oss för att passa på att byta ut fönstren på undervåningen och bryta upp golvt i undervåningen så vi kan tilläggsisolera ordentligt...men vad händer då med fukt/mögel i torpargrunden...vi känner ju redan dålig lukt...  :-/
Hur är det med värme och ventilation i huset? Möglar det så måste det ju vara mycket fuktigt inne :surprised:. Värma, vädra och leta efter orsaken till den dåliga inneluften. Spara inte på värmen, ni måste ju kunna övervintra utan att mögla ;)
gaia
 
Hej Diesel :) (kul namn)

Ja... Jag skulle nog göra typ liknande som EB skriver.
Typ riva ut så gott som allt och bara ha skalet intakt.
Eftersom det är ju ändå så att huset har ju en fin historia som ni ska vara rädda om. Men tiden har nog satt sina spår i huset, och om det nu är så att det enda som har gjorts under 100 år är bara vatten indragning så måste det vara ändå bra kvalite från första stund, och värdet enligt mäklaren är ju högt så.

En (tok) renovering invändigt skulle nog göra susen och samtidigt höja värdet ytterligare.

Lycka till
Mvh Jarppan
 
Jag skulle bygga nytt, du har ju tomt, VA, el.
Det behöver ju inte bli så dyrt om du gör mycket sjäv.
Sen slipper du ju fastighetsskatten några år oxå!

Roger


 
Diesel skrev:
Ångest!!!

Huset är byggt av min sambos morfars far för 100 år sedan.

Huset är mysigt, orört och värt en hel del enligt mäklaren.
Tänk er väldigt noga för, tycker jag!!! Att ha ett hus som en gammal släkting byggt är ju jättehäftigt, jag blir hemskt avundsjuk! Att ha kvar ett tomt skal är ju inte alls samma sak, då kan man ju nästan lika gärna riva och bygga nytt... Och ärligt talat, de "åtgärder" du förslår (förvanskningar skulle jag kalla det, fast jag är ju lite rabiat också ;) )verkar väldigt långtgående de också tycker jag.

Men! Självklart ska man kunna bo och trivas i sitt hus också! Och det där med mögel låter mkt märkligt, i alla fall om huset är så i originalskick som du beskriver. Är det något man brukar få gratis i gamla hus är det väl ventilation? Har det läckt in någonstans? Eller har någon någongång försökt täta huset på fel sätt, och det är därför ni fått fuktproblem?

Mitt bästa förslag, för att förena nytta med nöje och bra boendemiljö med bevarande av husets historia, är följande:

1. Börja med att göra ingenting. Ta det lungt och gör absolut inget förhastat.
2. Därefter ser ni till att jaga rätt på en riktigt duktig person som villkorslöst kan titta på ert hus och föreslå vad ni ska och inte ska göra. Det bör vara en person som har erfarenhet av gamla hus och gamla byggnadsmetoder, mitt säkraste tips är att kontakta länsmuseet. De kan säkert rekommendera någon.

Lycka till!
 
Köp en begagnad husvagn.
Sätt igång renovera kåken.
Avlägsna allt ni kan som är lösöre.
Gräv bort grunden och isolera riktligt och sen fyll på med betongbilen.
Gör egna innerväggar, bestäm själva.
Sen rockar det fett...

Jag tycke rni ska bevara skalet och bygga om inuti. Jag har gjort så och ångrar ej enda sekund.
 
Coolman skrev:
Köp en begagnad husvagn.
Sätt igång renovera kåken.
Avlägsna allt ni kan som är lösöre.
Gräv bort grunden och isolera riktligt och sen fyll på med betongbilen.
Gör egna innerväggar, bestäm själva.
Sen rockar det fett...

Jag tycke rni ska bevara skalet och bygga om inuti. Jag har gjort så och ångrar ej enda sekund.
Detta är fullkomligt obegripligt för mig ???. Vad i hela värden är då vitsen med att köpa ett gammalt hus???

Gamla hus köper man för att man tycker att det är vackert och gediget, för att man uppskattar husets historia och för att man beundrar de gamla hantverksmässigt gjorda detaljerna.

Tycker man istället att raka väggar, inglasade verandor och golvvärme är det bästa livet har att erbjuda ska man självklart satsa på ett sprillans nytt hus; det börjar finnas väldigt häftiga nya hus också, med spännande arkitektur.

Att förvanska gamla hus till något slags modernt mischmasch tycker jag är ett jädra sätt. Låt då någon som uppskattar historiska byggnader ta hand om det istället, och bygg ett nytt någon annanstans, så får du det ju dessutom precis som du vill ha det!

Det finns faktiskt inte så jättemånga orörda 1800-talshus kvar, så visst ska vi vara rädda om de som fortfarande finns!
 
Tack för alla svar! :)

Jo huset är ordentligt uppvärmt och välventilerat. I trapphuset och på övervåningen så är det öppet rakt ut (vid takfot osv, regnar inte in ::) ). På undervåningen är det halvtaskiga englasfönster så gardinerna fladrar när det blåser ordentligt  ;D
Och vedspisen går varm varje dag. Vi har satt en inne/ute-termometer bredvid ett fönster, och "utedelen" sitter på gardinstången. En normalkväll när vi börjar elda efter jobbet (runt kl 18 ) brukar kökstemperaturen komma upp till 25 grader "inne" och 30 grader "ute". Hoppas det inte är skadligt?  :-/ Men för att få varmt i hela undervåningen så...

När vattnet drogs in i huset i slutet av 60-talet så tätades grunden med murbruk så de största sprickorna/luftgenomsläppen försvann. Man isolerade oxå golvet litegrann underifrån (ca en dm av något slags isolermaterial) och så en masonitskiva underst. När man kryper in i grunden i dag ser man så klart bara masonitskivan...och så känner man den där unkna obehagliga doften av fukt/mögel.

De senaste ca 20 åren har huset använts som sommarstuga av en ensam gammal dam (hon skulle vara ca 75 år om hon levat). Men sedan vi tog över huset för två år sedan, har vi bott där permanent.

Är det det här som är svaret på min fråga? Om vi ska leva på vårat sätt så möglar det här huset? Vill vi bo på det här torpet så måste vi bygga ett nytt hus?
Men vi tycker att vi lever "på gamalt vis". Vi tok-duschar ju inte, och vi använde vedspisen för uppvärmning/ventilation... Husets inomhusklimatet är väl detsamma i dag som när de drog in vattnet på 60-talet? Och om dom gjorde något fel så skulle väl skadorna ha kommit tidigare än efter 35 år?  ???


Jarppan:
Visst är namnet kul, men du skulle se våran katt som jag snodde det ifrån, HON är kul  ;D (den andra heter Wankel)  :)
 
Diesel skrev:
Tack för alla svar! :)

När vattnet drogs in i huset i slutet av 60-talet så tätades grunden med murbruk så de största sprickorna/luftgenomsläppen försvann. Man isolerade oxå golvet litegrann underifrån (ca en dm av något slags isolermaterial) och så en masonitskiva underst. När man kryper in i grunden i dag ser man så klart bara masonitskivan...och så känner man den där unkna obehagliga doften av fukt/mögel.
Men det finns väl ordentliga ventilationshål kvar, hoppas jag? Annars är det väl inte konstigt att det luktar dåligt, om grunden gjorts helt tät? Och hur som helst är väl inte masonit något ämne som tål att vara i fuktiga miljöer?

Ja, ja, jag tycker i alla fall att du ska ta dit någon som faktiskt kan detta, som kan titta på plats och ge er ordentliga svar. En duktig hantverkare begriper när det räcker med små justeringar eller när man kan lappa och laga. Många hantverkare idag kan tyvärr inte detta, och de brukar istället ge rådet att "riva ut skiten och byta till nytt", av ren okunskap.

Och vad gäller fönstren: det är väl inte originalfönster med äkta munblåst glas ni har? I så fall får ni bara inte riva ut dem! Samma sak här: en duktig fönsterhantverkare renoverar dem ni har och gör lösa innanfönster som ni kompletterar de gamla med. Innanfönstren kan hängas på gånggärn, så man kan öppna dem på vintern också. Det enda rätta att göra om man har ett gammalt hus, och dessutom billigare än att riva ut och sätta i nya! Och jo, billigare även om man räknar in energiförbrukningen också, det lovar jag!
 
Jo'då, det är dom gamla fönstren. :) Vet inte hur dom är tillverkade, men dom är sådär ojämna som gamla fönster är. Dom är jättefina att se på, och hyfsade i skicket.
Vi har innerfönster redan, så det är bara gångjärn som behöver skruvas på för att få sånna öppningsbara 2-glas som du (Sara_B) skrev om :)

Men hur ska man göra med grunden? Ska den vara tät eller ordentligt ventilarad? För en varm sommardag när vinden blåser in i grundne så innehåller den ju massor med fukt. Väl inne i den svala grunden så kondenserar vattnet ut... Bara teoretiskt alltså, hur funkar det i praktiken?

Min grund är inte jättetät. Det sitter en trälucka in i stenfoten, det var ju där jag kröp in för att kolla läget. Och luckan glappar nån centimeter, så luft KAN passerar in i grunden, men kanske inte så mkt luft som verkligen behövs... (det finns inga vetiler). Men återigen, grunden har sett likadan ut i 35 år, varför har problemet uppkommit först nu?
Men det är nog inte värre fuktskadat än att det går att åtgärda :)

 
Diesel skrev:
Jarppan:
Visst är namnet kul, men du skulle se våran katt som jag snodde det ifrån, HON är kul  ;D (den andra heter Wankel)  :)
:D :D Ett tips: Kirrar ni mer djur så kan ni väl döpa den till OTTO ;D

När jag läser inläggen så tycker jag nog att ni bevarar "skalet" inkl fönstren. Renoverar totalt invändigt.
Jag har sett liknande hus som dom har gjort så, och det blir riktigt fint faktiskt. Det är som du säger grunden som kan vara det svåra att få till.

Lycka till.
//Jarppan
 
Helt klart är att dom som tätade grunden inte hade nån förståelse för hur en torpargrund fungerar. Riv bort masoniten och isoleringen och kolla hur blindbotten ser ut, jag tippar på rejält med mögelpåväxt/röta. Om marken i grunden är full med gammalt byggmaterial jord osv kan det iofs vara detta som luktar. Bort med allt bös från backen o dit med plast samt en avfuktare eller mer ventiler i grunden. Sammanlagda arean på ventilerna 1/1000 del av grundytan.
 
Alla gamla hus är inte i skick att det finns så mycket kvar att bevara. Är det verkligen orört, är det stor risk att det är obeboeligt.
Gamla fönster är fantastiska, men de ska vara hela för att man ska kunna ha dem kvar.
Det vi hittade under tapeter och papp, ville vi vekligen inte ha kvar - agnar och musskit, kolonier av flugor - det luktade apa.
Man kan få det fint ändå, och med hyfsat bibehållna propotioner och kunna leva med de krav som vi har idag.

Men apropå grunden, ta ut någon att titta på den, är mitt råd också.

Lycka till!

/EB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.