Hej!

Vi ska renovera en liten toalett som bara har just toalett och handfat.
Behöver man en våtrumsmatta eller räcker det med ett schysst laminat?
Vi hade också tänkt att kakla vid handfatet. Och sen måla på väggarna med en vattentålig färg.

Är detta genomförbart?

Mvh
Från en ny husägare
 
Jag målade med vanlig latex och det var INTE bra. Vi stänker MYCKET mer än jag trott. Har köpt ny färg för att måla över (2 år senare).

När vi värderade om huset, kollade jag på vad värderaren kollade. "Jaha, inget värmegolv". Så vi lade värmegolv och klinker. Kostnaden var liten, eftersom rummet är litet. Man kan stänga värmen el ha den på lågt så att man inte slösar. Säljer man har det förhoppningsvis betydelse för helhetsstandarden och värdet. Tills dess njuter vi.
 
För att försäkring ska gälla så bör det nog vara våtmatta och riktigt underarbete. Även om det inte finns dusch eller badkar så kan du fortfarande få en läcka.

Laminatgolv mår inte bra av att under tid utsättas för fukt. Nu kan det säkert ta lite tid innan det händer nåt i en toalett, men till slut blir det stora sprickor mellan bitarna.

Kakelfogarna är inte vattentäta så där behöver du nog fortfarande vattensäkra först.

Son de flesta säger så är det nog bäst att prata med försäkringsbolaget först.
 
Har nyss gjort färdigt just en liten toa med bara handfat och toalett och där har vi en lite blankare färg för avtorkningsmöjligheten på väv. Och golvet blev det massivt skeppsgolv av ek som vaxades. Grymt snyggt och vattnet verkar det tåla än iaf. Vad försäkringen säger skiter jag i då detta är 2 kvm och allt vatten och avlop går synligt till stor del så ev läkage syns direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.