Vi håller på att bygga om vårt kök och letar efter en 90 cm spis i riktigt bra kvalitet. Har själv en förkärlek för tunga saker som håller kvalitet.

Det är egentligen tre spisar som är aktuella:

Bertazzonis 90 cm med induktionshäll och två ugnar
Ilves High Tech 90 med induktionshäll och två ugnar
Falcon 900 Single cavity alternativt Falcon 900 Delxue

Några frågor: är det någon som har erfarenhet av dessa spisar? Är induktionsspisarna egentligen alla Whirlpool-maskiner, fast med tyngre skalplåt och större marknadsföringsbudget? Om det sedan finns någon som objektivt kan berätta hur Bertazzoni, Ilve och Falcon skiljer sig åt i kvaliteten så blir jag väldigt glad.

Bertazzoni känns lite tyngre i luckorna och det ser ut att vara fantastisk finish. Ilve är något billigare, men verkar vara ett prisvärt alternativ. Falcon har jag tyvärr bara sett på bild. Men de ser stabila ut, och givetvis är Aga-kopplingen ett extra plus.
 
Du har fortfarande en omtålig glasyta på toppen, så det där med "tunga saker son håller kvalitet" och induktion vet jag inte hur du får ihop. Glöm att stå och slamra med kastruller eller ens släpa den över glasytan.

Bertazzoni, Ilve och Falcon har utmärkta gasspisar som klarar mycket stryk. Satsa på det istället.
 
C
Ah, alltså, det är inga problem att dra kastruller över ytan, tror du det har du nog ingen induktionshäll/spis själv. Glasytan är mycket hållbar, tillochmed etsningen är svår/omöjlig att skada.
 
Johan Gunverth skrev:
Bertazzoni, Ilve och Falcon har utmärkta gasspisar som klarar mycket stryk. Satsa på det istället.
Fram tills dess att man får gas på samma vilkor som f.ex. UK är det otroligt bökigt med gasspisar i Sverige. Hålla koll på att man inte går tom, byte av flaskor, ha dem lagrade i "säkerhet" från huset om man vill ha någonlunda kapacitet osv.

Induktion är lika snabbt (ibland snabbare) än gas och man slipper tänka på flaskorna samt att det är enklare att hålla helt rent. Smaksak såklart, men när någon efterfrågar induktion tycker jag det är otroligt trångsynt att försöka övertala dem till gas istället.
 
cheetah1 skrev:
Ah, alltså, det är inga problem att dra kastruller över ytan, tror du det har du nog ingen induktionshäll/spis själv. Glasytan är mycket hållbar, tillochmed etsningen är svår/omöjlig att skada.
Jag har själv förstört två hällar med normal hantering, d.v.s. inte glashällsförsiktighet. En grillpanna i gjutjärn som flyttades i sidled gjorde en repa så hällen sprack senare. Den andra sprack rakt över när jag drog ner en kastrull från hällen till intillliggande bänkskiva. Ingen garanti på någon av dem. Gaggenau resp. Siemens. :(
 
Jo, jag hade gärna haft en gasspis. Men vi bor i en våning i en sekelskifteskåk där gasen är urkopplad. Att kånka gastub i stan känns inte så tilltalande.

Har keramisk glashäll nu (Schott-glas), lagar en del mat - men har ännu inte haft några problem. Är induktionshäll mer ömtåligt?

Men givet att jag är förpassad till induktion: är det någon som vet om Ilve, Falcon och Bertazzoni gör bra induktionsspisar och om det är någon kvalitetsskillnad dem emellan?
 
emigrating skrev:
...men när någon efterfrågar induktion tycker jag det är otroligt trångsynt att försöka övertala dem till gas istället.
Det är din åsikt. Jag gjorde det med all välvillighet och det finns ett otal trådar här som har samma grundinställning. :)
 
Jag har en Ilve med induktion, mycket bra känsla i detaljerna och fin finish. Och jag har inte lyckats slå sönder hällen än iallafall... :)
 
Det är stor skillnad på glashällsglas och glashällsglas. :)
Hällar med Shott-glas är det som gäller. Om man fått en spricka i en häll utan att ange glassort, är det förmodligen en häll som inte har Shottglas.
 
Jag undrar också om det är någon som har erfarenhet av Lofra spisar?
 
Jag har en kund som har köpt en Lofra och har därmed sett den in action. Det är en robust pjäs med fina detaljer såsom handtag i metall (mässing). Lofra är ju ett väletablerat företag i Italien och de kan ju sina gasspisar, så inget överraskande där. Jag har inte själv lagat mat på den, men kunden verkar nöjd. Hoppas det hjälper er lite iaf :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.