Hejs!
Ska montera träreglar i taket 45x45 o 386 cm långa.
Frågan är om det räcker med 5 spikplugg (6x10mm) per regel?
Med spikpluggar 10 cm in från vardera ändar, blir det ca cc 90 cm på de tre spikarna i mitten
Hade tänkt mig 6 st spikpluggar per regel från början, men då jag vill sätta en i mitten för att underlätta monteringen är ju isf alternativet 7 st, vilket ju blir väldigt mycket mer borrande i betongen...
Ska ha endast ett lager gipsskiva på reglarna (12,5 mm).
Tacksam för svar!
 
1. Reglarna bör(ska) sitta 300mm cc i förhållande till varandra, men det har du säkert redan koll på.

2. För att borra i betongen ska du använda en borrhammare, en slagborrmaskin är slöseri med din tid och kraft, det finns billiga från någon 500-hundring och uppåt.

3. Nu till det lilla tricket, med rätt typ av borr, går det att använda borrhammaren till att borra genom både träregeln och betongen. Jag har använt Pirhana-borr, även om en del här på forumet fnyser åt Pirhana. Du ska borra med en dimension, lägg några kronor på ett märkesborr.

4. Angående spikpluggen, köp riktig spikplugg, på Beijers eller någon annan dyr bygghandel, där du vet att du bara blir lurad på priset och inte på kvaliten. Spikpluggen från Byggmax och Biltema har (för 2 år sedan) för mjuk plast och fastnar innan du slagit in den.
När man gör rätt är det superenkelt med spik, borra ett lagom hål, stoppa i pluggen och känga till med hammaren!

Edit.
5. Eftersom det nu inte är några problem att borra, tycker jag att du ska sätta spikpluggen med ~600mm cc, under förutsättning att du ser att pluggen biter i betongen, annars får du sätta tätare.
 
magnu skrev:
1. Reglarna bör(ska) sitta 300mm cc i förhållande till varandra, men det har du säkert redan koll på.

det blir 6 reglar per 250-skiva. alltså ca 400mm cc. Det kommer funka bra :)

2. För att borra i betongen ska du använda en borrhammare, en slagborrmaskin är slöseri med din tid och kraft, det finns billiga från någon 500-hundring och uppåt.

Borrhammare har jag, en från coop ca 500 kr, funkar kanon.

3. Nu till det lilla tricket, med rätt typ av borr, går det att använda borrhammaren till att borra genom både träregeln och betongen. Jag har använt Pirhana-borr, även om en del här på forumet fnyser åt Pirhana. Du ska borra med en dimension, lägg några kronor på ett märkesborr.

Även om jag borrar genom trät o betongen med samma borr måste ju träregeln först monteras fast i taket, alt då att man stöttar underifrån på något vis?
Jag har en vanlig slagborr för att borra i trät. Att växla borrmaskin mellan trä o betong känns inte som nåt större problem väl?


4. Angående spikpluggen, köp riktig spikplugg, på Beijers eller någon annan dyr bygghandel, där du vet att du bara blir lurad på priset och inte på kvaliten. Spikpluggen från Byggmax och Biltema har (för 2 år sedan) för mjuk plast och fastnar innan du slagit in den.
När man gör rätt är det superenkelt med spik, borra ett lagom hål, stoppa i pluggen och känga till med hammaren!

Redan köpt spikplugg på byggmax :blushing:

Edit.
5. Eftersom det nu inte är några problem att borra, tycker jag att du ska sätta spikpluggen med ~600mm cc, under förutsättning att du ser att pluggen biter i betongen, annars får du sätta tätare.
Ok tack för tipsen!
 
Jag skulle rekomendera sk guldhylsor eller fjäderspik, Finns i olika versioner men den jag tycker är överlägset bäst är dom som ser ut som ett rör med slits och krage på, inga problem att slå i och man slipper allt strul med plastpluggar mm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.