Det här verkar vara en fråga som ställts flertal gånger men jag lyckas inte få helt klart för mig hur jag ska gå tillväga.

Vi har blåst ut en tvättstuga i en källare på oisolerad platta och ska snart börja återställa den.
Det ska reglas upp nya innerväggar på två av väggarna för att förändra planlösningen något. Här tänker jag stålreglar, OSB-skiva och våtrumsgips. Inga direkta konstigheter (eller?).
En av innerväggarna får kakel direkt på puts.

Men, där är en yttervägg som jag vill regla upp och kakla. Jag är fullt medveten om att det bästa är att enbart kakla men om jag reglar upp med 70 mm stålregel så kan jag gömma radiator-rör och vattenrör helt i väggen istället för att de ska behöva gå längst med hela väggen.

Vad är tillvägagångssättet? Att isolera är en big no no? En luftspalt tänkte jag, men behöver jag även någon form av ventilationshål? OSB även här eller ska jag undvika det? Ska jag lämna en glipa på några mm mot klinkersgolvet? Hur får jag i så fall en snygg övergång mellan golv och vägg?

Tycker att jag har gjort min research men svaren skiljer sig åt en del.

Dräneringen är ett år gammal.
 
Jag skulle inte använda organiskt material som OSB i en källare av det slaget. Istället för stålreglar och gips skulle jag mura med lecasten eller lättbetongblock. På en yttervägg kan du placera isolering av cellplast och därefter tunna murblock.
 
Nu är jag ingen rörläggare, men jag hade inte byggt in rör i väggen - svårare att upptäcka läcka och mer omfattande att reparera/byta.
 
Går Multipor ens att köpa i sverige? Jag har inte funnit någon återförsäljare?
 
Jag köpte det till min egen källare och är otroligt nöjd med resultatet. Jag kommer inte ihåg om jag köpte av Xella direkt eller via någon återförsäljare men det går absolut att få tag i.
Det rummet i källaren där jag monterade Multipor var det uppreglat och med spånskiva på det. Vi kallade rummet för "mögelrummet" pga lukt och en kall, rå känsla. Visst fanns det mögel där bakom skivorna, trots luftspalter.
Nu är rummet varmt, ombonat och "friskt" och används som pysselrum och klädförvaring. Inte minsta källarlukt alls längre.
 
P Patrik Friberg skrev:
Jag köpte det till min egen källare och är otroligt nöjd med resultatet. Jag kommer inte ihåg om jag köpte av Xella direkt eller via någon återförsäljare men det går absolut att få tag i.
Det rummet i källaren där jag monterade Multipor var det uppreglat och med spånskiva på det. Vi kallade rummet för "mögelrummet" pga lukt och en kall, rå känsla. Visst fanns det mögel där bakom skivorna, trots luftspalter.
Nu är rummet varmt, ombonat och "friskt" och används som pysselrum och klädförvaring. Inte minsta källarlukt alls längre.
Spännande produkt. Får studera den närmre.
 
P patrikd84 skrev:
Nu är jag ingen rörläggare, men jag hade inte byggt in rör i väggen - svårare att upptäcka läcka och mer omfattande att reparera/byta.
rören kommer från taket så större delen är redan dold. Det blir skarv på ett ställe där jag sätter en inspektionslucka så är inte överdrivet orolig för just den biten.
 
  • Gilla
patrikd84
  • Laddar…
Lättbetong (t.ex. Multipor) är nog det närmaste idealet man kan komma när det gäller källarjobb. Lättare att få precision i hanterandet än med lecasten.
 
  • Gilla
ringduvaren
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Lättbetong (t.ex. Multipor) är nog det närmaste idealet man kan komma när det gäller källarjobb. Lättare att få precision i hanterandet än med lecasten.
Men snäppet jobbigare att dra rör då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.