Varför låses inlägg från att redigeras egentligen?

Skrev tidigare ikväll ett svar i en tråd i all hast. Nu senare på kvällen när det är lugn och ro och jag har möjlighet att logga in igen så ser jag flertalet stavfel. Med tjocka fingrar på laptop + engelska i huvudet efter att ha läst andra forum blir det lätt så.
Normalt hade jag bara ordnat till stavfelen och allt hade varit frid och fröjd. Denna funktion är dock här låst efter x antal timmar!

Varför?
 
Grundregeln är nog så att "det man skriver ska man stå för".
Man har ju dock möjlighet att redigera direkt en kort tid (5min?) efter det att man lagt in sitt inlägg.
Om man skulle kunna ta bort eller redigera långt efter så försvinner ju den informastion man skrivit och kanske andra svarat på.
 
3 timmar kan man redigera. Men det kunde likväl varit 5 minuter.
"det man skriver ska man stå för" - hur blir detta sannare för att man inte kan korrigera sina eventuella misstag?

Det är rimligt med en tidsbegränsning, men den kunde varit längre.
 
Ja, tiden kanske kunde varit längre för att redigera. Men här på forumet är vi ganska snabba på att svara och redigerar man då bort sådant som var väsentligt för ämnet och någon baserat sitt svar på, så blir det ju fel. Någon tidsbegränsning måste det ju finnas och därefter så får man helt enkelt skriva ett nytt inägg, tycker jag.
 
Att ett svar är baserat på tidigare felaktig information är nog ändå ett begränsat problem i sig. Det skall ju givetvis framgå att inlägget har ändrats, precis som det gör redan nu.
Personligen känner jag att det är betydligt viktigare att det står korrekt information. Rena sak och faktafel kan faktiskt få stora konsekvenser om folk inte läser vidare och ser en ev senare korrektion. Tex om man bara läser enstaka inlägg via en sökning på forumet.

Finns även gott om forum på nätet med betydligt högre tempo än detta där man klarar av redigerade inlägg utan större problem. Är man bekymrad över detta så finns det citat-quote funktionen att tillgå.

Tidigare var det tydligen tre dagar man hade på sig att redigera? Ganska drastisk reduktion till 3 timmar isåfall.
 
Ja, kanske Admin har några synpunkter på detta, varför det är som det är.
 
Vi kortade ner tiden man får redigera sitt inlägg för ett tag sedan eftersom det missbrukades. Det var allt för vanligt att någon gick in och ställde en fråga (ofta då lite kontroversiell). Sedan fick man genast långa och uttömmande svar - medlemmar la ner timmar av sin tid för att hjälpa frågeställaren. När man sedan hade fått svar gick man in och raderade sin fråga för att man inte vill ligga ute med den offentligt och för att den inte ska kunna spåras.

Jag uppmärksammade det först under rubrikerna Referenser, sedan också under Juridik och Bygglov.
 
Tack för svaret, då vet vi skälet till den kortare tiden och det är helt rätt, tycker jag.
 
Var på väg att skapa en tråd om samma sak, då jag upptäckte denna.
Jag tycker som Krawk att det är oerhört irriterande att man inte kan gå in och redigera faktafel som man upptäcker vid ett senare tillfälle. Ta bara en sån här sak som glömda quote-paranteser. Inlägg med felaktig citering ser ju för dj-vliga ut, och är knappt läsbara.

Kan man inte göra som jag sett i en del andra forum: 1) En spärr för att radera hela inlägg. 2) Kopiera det som tas bort och lägga det längst ned i inlägget tillsammans med redigera. 3) Lägger man till något (ett stycke eller paranteser) eller tar bort enstaka bokstäver händer ingenting.
 
Jag tycker att det är bra som det är. Ett forum är som en EKG-remsa. Skrivet är skrivet. Nyhetsvärdet är normalt väldigt kort på ett inlägg och det faller därefter i glömska. Har man klantat sig så är det ju inte hela världen att förklara sig i ett nytt inlägg. Sen är ju inte forumsvenska samma sak som "riktig" skrivsvenska. En del har svårt att stava på goda grunder pga dyslexi eller annat, men det är ju inte hela världen kan jag tycka.
 
ClasseClas skrev:
Nyhetsvärdet är normalt väldigt kort på ett inlägg och det faller därefter i glömska..... En del har svårt att stava på goda grunder pga dyslexi eller annat, men det är ju inte hela världen kan jag tycka.
Undrar vilken verklighet du lever i? Det här forumet används som en veritabel uppslagsbok av många "gör det självare". Många gamla inlägg läses via sökfunktionen, och gamla inlägg får man även träff på via Google. Dessutom aktiveras många galma inlägg igen av läsarna med nya frågor.

Problemet är ju inte de inlägg som är felstavade eller skrivet av någon med dyslexi, utan de där faktafel smugit sig in, eller någon som har lagt in en för stor bild vilket gör hela tråden oläsbar, eller quote-paranteser som försvunnit vilket också gör inlägget oläsbart, mm, mm.
 
Raceman skrev:
...//Kan man inte göra som jag sett i en del andra forum: 1) En spärr för att radera hela inlägg. 2) Kopiera det som tas bort och lägga det längst ned i inlägget tillsammans med redigera. 3) Lägger man till något (ett stycke eller paranteser) eller tar bort enstaka bokstäver händer ingenting.
Eller kanske ändra så att det bara är första inlägget man inte kan redigera?
Känns som att det finns gott om smidiga lösningar på problemet med folk som suddar sina trådar efter svar. Onödigt med en så grov och trubbig lösning som generell edit-låsning innebär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.