8 249 läst · 27 svar
8k läst
27 svar
REA och nedsatta priser (varor som tar slut)
Marcus_L skrev:Ville även du köpa deras portabla AC för 1999kr?
Jag ville inte nämna just något företag, men det var just deras kampanj som gjorde mig sur denna gång, jag kontaktade dem via deras kontaktformulär och citerade konsumentverkets text och frågade vilken vara de kan erbjuda mig istället till samma pris.. kanske de erbjuder den de har i lager.. (för 4999kr, troligt va? he he)
Jula har dock ej behagat svara... Men varan ligger fortfarande kvar på deras hemsida för att lura deras kunder att istället köpa den dyra versionen..
Var du glad att den inte fanns. Både den enkla och lite dyrare fungerar väldigt dåligt (Eller rättare sagt det är livslängden som är väldigt dålig) Jag skulle aldrig köpa något elektriskt som är av deras egna märke "Anslut" rådet blir UNDVIK.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 611 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 611 inlägg
Efter att ha fått mängder med fantastiska erbjudanden från Jula under lång tid utan att någon enda vara gått att köpa så har det lett till att jag inte går in på Jula, stängt av deras mail och handlar inte något där öht. Men vem vet, det var kanske syftet?P Paxman skrev:Detta är något som verkligen "grinds my gears"!
T ex Jula har ju typ satt detta i system. De skickar ut mail om kampanj och sen när man kikar på deras hemsida så är i princip alla kampanjvaror slut...ofta i hela landet! Jag har helt slutat kolla igenom kampanjbladen eftersom det ändå inte är någon idé.
Skrivelsen från Konsumentverket är ju helt tandlös: "Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris."
"Kan, om de vill"...det är inte mycket till kraft i den formuleringen utan snarare en total friskrivning för butikerna.
Fanns ingen som ens kom i närheten av Julas erbjudanden som aldrig fanns.
Jag var en gång inne på Järnia i storstan, skulle plocka upp något som fanns i deras reklamblad. Men, förklarade innehavaren, den prylen sålde inte de alls, för det låg absolut inte i deras intresse att sälja något så billigt. (Järnia är kanske en medlemsorganisation?)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 114 inlägg
Japp, någon sorts samarbetsorganisation med butiker som har olika ägare. Var för ett par år sen in på närmaste Järnia-butiken för att köpa något och det var slut så jag frågade om de kunde se i något datorsystem om någon annan butik någorlunda nära hade den men det fanns inget sånt gemensamt system.Z zniff skrev:
Jag har tidigare jobbat på just Jula och mig veterligen var det inga fula kampanjtrick då i alla fall. Det största problemet är att kampanjbladen bestäms ofta ett halvår i förväg för att alla blad ska tryckas, alla varor ska beställas in i större mängd inför just den kampanjveckan och ibland ska även utseendet på kampanjgavlar mm planeras. Det gör att sommarkampanjvarorna beställs mitt i vintern och vinterkampanjvarorna beställs mitt i sommaren och då är det svårt att veta hur vädret kommer bli och därmed även åtgången på produkterna.
En snöig vinter lyckades de lägga kampanjen på snöslungor mitt i en riktig snöstorm så alla ville köpa snöslungorna och de ca 20 slungor vi fick in 3 ggr/vecka hade sålt slut 10-15 min efter öppning de dagar det var leverans. I vanliga fall såldes 2-3 slungor i veckan. Samma sak hände med bordsfläktar att de lyckades träffa en extremt varm vecka så de 40-50 fläktar som levererades 3 ggr/vecka sålde slut på kanske en timme. En annan gång hamnade kampanjen på sandaler under den sommarens regnigaste vecka och då såldes nog inte ens så många sandaler som det i vanliga fall säljs på en vecka. Så det kan slå åt olika håll och jag tror att de flesta butiker med säsongsvaror har samma problem med att de behöver lägga kampanjerna så långt i förväg så de vet sällan hur mycket som går åt.
De sista 2-3 åren har jag dock märkt att de gärna markerar ordinarie priser på ett sätt som uppfattas som att det är reapris, men utan att de på något sätt skriver att det är det utan bara genom färgsättning på skyltarna. Så de kanske har börjat med fula metoder vad gäller kampanjen, men det tror jag inte och det är inte heller något jag har upplevt. Det mesta jag tittar på i kanpanjbladen finns i alla fall halva veckan och oftast hela veckan
En snöig vinter lyckades de lägga kampanjen på snöslungor mitt i en riktig snöstorm så alla ville köpa snöslungorna och de ca 20 slungor vi fick in 3 ggr/vecka hade sålt slut 10-15 min efter öppning de dagar det var leverans. I vanliga fall såldes 2-3 slungor i veckan. Samma sak hände med bordsfläktar att de lyckades träffa en extremt varm vecka så de 40-50 fläktar som levererades 3 ggr/vecka sålde slut på kanske en timme. En annan gång hamnade kampanjen på sandaler under den sommarens regnigaste vecka och då såldes nog inte ens så många sandaler som det i vanliga fall säljs på en vecka. Så det kan slå åt olika håll och jag tror att de flesta butiker med säsongsvaror har samma problem med att de behöver lägga kampanjerna så långt i förväg så de vet sällan hur mycket som går åt.
De sista 2-3 åren har jag dock märkt att de gärna markerar ordinarie priser på ett sätt som uppfattas som att det är reapris, men utan att de på något sätt skriver att det är det utan bara genom färgsättning på skyltarna. Så de kanske har börjat med fula metoder vad gäller kampanjen, men det tror jag inte och det är inte heller något jag har upplevt. Det mesta jag tittar på i kanpanjbladen finns i alla fall halva veckan och oftast hela veckan
Precis detta har jag också varit med om. Har också jobbat på jula, och har fått möta all den här kritiken som ni alla ventilerar här.H hjulia skrev:Jag har tidigare jobbat på just Jula och mig veterligen var det inga fula kampanjtrick då i alla fall. Det största problemet är att kampanjbladen bestäms ofta ett halvår i förväg för att alla blad ska tryckas, alla varor ska beställas in i större mängd inför just den kampanjveckan och ibland ska även utseendet på kampanjgavlar mm planeras. Det gör att sommarkampanjvarorna beställs mitt i vintern och vinterkampanjvarorna beställs mitt i sommaren och då är det svårt att veta hur vädret kommer bli och därmed även åtgången på produkterna.
En snöig vinter lyckades de lägga kampanjen på snöslungor mitt i en riktig snöstorm så alla ville köpa snöslungorna och de ca 20 slungor vi fick in 3 ggr/vecka hade sålt slut 10-15 min efter öppning de dagar det var leverans. I vanliga fall såldes 2-3 slungor i veckan. Samma sak hände med bordsfläktar att de lyckades träffa en extremt varm vecka så de 40-50 fläktar som levererades 3 ggr/vecka sålde slut på kanske en timme. En annan gång hamnade kampanjen på sandaler under den sommarens regnigaste vecka och då såldes nog inte ens så många sandaler som det i vanliga fall säljs på en vecka. Så det kan slå åt olika håll och jag tror att de flesta butiker med säsongsvaror har samma problem med att de behöver lägga kampanjerna så långt i förväg så de vet sällan hur mycket som går åt
Kan säga att det är absolut inget uttalat från butikerna att göra såhär, det är faktiskt rent generellt såhär att alla butikskedjor planerar kampanjer långt innan gemene man får ta del av erbjudandena. Om inköpsavdelningen sen missar någon/några artiklar, eller om grejerna blir försenade och detta träffar helt fel med vädret eller trender så är man körd som butiksanställd.
Min poäng är att ge fan i att bli arg på personen bakom servicedisken eller ute på butiksgolvet, dom gör garanterat bara som dom blivit tillsagda, alternativt säger det som de får höra från internnätet.
Det är väl ingen som påstått att den blivit arg på personalen i butiken? Jag skrev ett rätt skarpt mail till kundservice med min kritik, helt utan att hoppa på någon enskild person, när jag efter kanske tio gånger upptäckt att kampanjvarorna jag var intresserad av var slut i alla butiker i hela landet en minut efter att jag fått kampanjmailen. Detta under en period på kanske två års tid.whork skrev:
Visst kan det bli strul någon gång med inköp långt i förväg, men när det är mer regel än undantag och dessutom rikstäckande så är det något grovt fel i systemet...avsiktligt eller inte låter jag vara osagt.
En annan sak som stör mig otroligt är när butiker tar bort/ändrar produkter som har fått massor av positiva recensioner från kunderna. Jag inser givetvis att det finns många olika anledningar till att produkter tas ur sortimentet, men det är lite frustrerande om man själv köpt och gillat produkten och vill köpa fler...och så har den utgått och ersatts av något sämre. Det senaste exemplet för mig är cargoshortsen Jula hade förra säsongen. Bästa shortsen jag haft, och nu har de ersatts av några andra liknande men inte med de egenskaper jag vill ha. Tur att jag köpte på mig fyra-fem par förra sommaren...
Jag har handlat mycket på julas kampanjer, och det brukar sällan vara problem med att grejerna är slut, speciellt inte de första dagarna.
Däremot realistorna på websidan, dom grejerna är det ju i princip omöjligt att få tag i, men det hör väl lite till sakens natur också, det är ofta prykar där man säljer ut det sista man har kvar innan man slutar med varan.
Allra bäst är det dock när den lokala butiken får för sej att sälja ut något dom har kvar på lagret, och ställer en pall med fynd i nåt hörd, då kan man ju göra riktiga fynd.. köpte bland annat en bordssåg som hade kostat 1995:- för 195:-, det fanns tre och jag öävervägde nästan att köpa en till ..en annan gång köpte vi ett utemöbelset sent på hösten för 99:-, osäker på vad ordinarie pris var men typ 1295 eller nåt.
Däremot realistorna på websidan, dom grejerna är det ju i princip omöjligt att få tag i, men det hör väl lite till sakens natur också, det är ofta prykar där man säljer ut det sista man har kvar innan man slutar med varan.
Allra bäst är det dock när den lokala butiken får för sej att sälja ut något dom har kvar på lagret, och ställer en pall med fynd i nåt hörd, då kan man ju göra riktiga fynd.. köpte bland annat en bordssåg som hade kostat 1995:- för 195:-, det fanns tre och jag öävervägde nästan att köpa en till ..en annan gång köpte vi ett utemöbelset sent på hösten för 99:-, osäker på vad ordinarie pris var men typ 1295 eller nåt.
Hur kan du tolka det så? Konsumentverket nämner inte kampanj. De beskriver vad som gäller vid realisation eller nedsatt pris. Kampanj är något annat. I en kampanj kan man använda begreppet kampanjpris, vilket nog kan ses som ett nedsatt pris och falla under rea. Men om man i reklambladet inte skriver något påstående att priset sänkts faller det inte under rea.Marcus_L skrev:Enligt sidan jag hänvisat till tidigare står det klart och tydligt: "De varor och tjänster som reas måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Det är alltså inte tillåtet att till exempel ta in ett tillfälligt parti tv-apparater och sälja dem på rea"
Jag tolkar även det som om konsumentverket likställer benämningen REA med kampanj och liknande benämningar.
Till exempel Lidls kampanjvaror. De ingår inte i ordinarie sortiment, och man påstår inte att priset sänkts.
Konsumetnverket skriver "Rea och andra ord med liknande betydelse väcker förväntningar om särskilt bra erbjudanden."K kindvall skrev:Hur kan du tolka det så? Konsumentverket nämner inte kampanj. De beskriver vad som gäller vid realisation eller nedsatt pris. Kampanj är något annat. I en kampanj kan man använda begreppet kampanjpris, vilket nog kan ses som ett nedsatt pris och falla under rea. Men om man i reklambladet inte skriver något påstående att priset sänkts faller det inte under rea.
Till exempel Lidls kampanjvaror. De ingår inte i ordinarie sortiment, och man påstår inte att priset sänkts.
JULA använder sig av order kampanj, varorna i kampanjen är nedsatta i priser, de anger ordinaria pris och deras nedsatta pris.
I fallet med den portable AC jag tänkte köpa så skriver de:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
REA kommer från order realisation som betyder "försäljning till nedsatt pris" I detta fall så tycker jag att Kampanj där varor säljs till nedsatt pris, och REA där varor säljs till nedsatt pris har en liknande betydelse. Min åsikt är att reglerna för "Rea och andra ord med liknande betydelse" borde gälla denna kampanj.
Om varan inte ingår i ordinarie sortiment så får man inte skriva att det är ett nedsatt pris.
Konsumentverket skriver: "De varor och tjänster som reas måste ingå i butikens ordinarie sortiment."
Det får inte ta in ett tillfälligt parti, skriva att ordinarie pris är 300kr och skriva att kampanjpriset är 150kr.
Det de kan göra är att plocka in ett tillfälligt parti och skriva i stora röda siffror "kampanjpris 150kr" men de får inte skriva att varan har ett nedsatt pris från 300kr.
Därför anser jag att JULA bryter med konsumentverkets riktlinjer för reklam.
Ja, det är ju ett tydligt exempel på ett nedsatt pris som kan jämställas med rea.
Nyckeln till det hela här är ju "sänkt/nedsatt pris". Inte kampanj. Man kan kalla det fest med nedsatt pris eller vad som helst.
Jag har inte använt Jula som exempel, jag kommenterade map på Lidl som några tog upp.
Kollar man ACn på Jula är den mycket riktigt slut i lager överallt. Men den verkar ha funnits i sortimentet tidigare då det finns en kundrecension som är två månader gammal, om det inte är så att de kört kampanj så länge. Isåfall har de inte brutit mot riktlinjerna. Vad gäller ersättningsvara krävs det ju att de har något annat likvärdigt i sortimentet vilket de inte har.
Kampanjen slutar 20190605. Det kan ju vara intressant att se om det på torsdag dyker upp en massa AC i lager igen fast nu till ordinarie pris. I normala fall ska ju en butik vid en sån här kampanj kunna erbjuda senare leverans när varan kommit in i lager. Deras köpvillkor säjer dock rätt tydligt att priset gäller så långt lagret räcker.
Kampanjer och erbjudanden
Jula kan från tid till annan erbjuda kampanjer och erbjudanden för olika produkter. För produkter som ingår i sådana kampanjer gäller det förmånligare priset eller de förmånligare villkoren under den period som finns angiven på Webbplatsen eller så långt lagret räcker.
Nyckeln till det hela här är ju "sänkt/nedsatt pris". Inte kampanj. Man kan kalla det fest med nedsatt pris eller vad som helst.
Jag har inte använt Jula som exempel, jag kommenterade map på Lidl som några tog upp.
Kollar man ACn på Jula är den mycket riktigt slut i lager överallt. Men den verkar ha funnits i sortimentet tidigare då det finns en kundrecension som är två månader gammal, om det inte är så att de kört kampanj så länge. Isåfall har de inte brutit mot riktlinjerna. Vad gäller ersättningsvara krävs det ju att de har något annat likvärdigt i sortimentet vilket de inte har.
Kampanjen slutar 20190605. Det kan ju vara intressant att se om det på torsdag dyker upp en massa AC i lager igen fast nu till ordinarie pris. I normala fall ska ju en butik vid en sån här kampanj kunna erbjuda senare leverans när varan kommit in i lager. Deras köpvillkor säjer dock rätt tydligt att priset gäller så långt lagret räcker.
Kampanjer och erbjudanden
Jula kan från tid till annan erbjuda kampanjer och erbjudanden för olika produkter. För produkter som ingår i sådana kampanjer gäller det förmånligare priset eller de förmånligare villkoren under den period som finns angiven på Webbplatsen eller så långt lagret räcker.
En "rea" som är förkortning av "realisation" var ju ursprungligen för att butiker skulle göra sig av med utgående varor av begränsat antal, för att göra plats för nya. Tyvärr har ju det begreppet frångåtts och urvattnats enbart för att få en "kampanj" att låta förmånlig.
Trovärdigt råd då du aldrig köpt något från Anslut....M MatteBus skrev:
Lika roligt som alla som säger att Biltema är skräp som går sönder direkt och i nästa andetag säger att dom aldrig skulle köpa något därifrån.
Liknande trådar
-
Vilken kilrem Stiga Ready 2005 m klippaggregat 85
Trädgårdsmaskiner -
Vilka färger, kabeltyp o area till spis
El -
Underhåll på reaktor höjer elpriserna igen
Artikelkommentarer -
Nedstängning av reaktor kan ge förhöjda elpriser
Artikelkommentarer -
Reallöner och bostadspriser - inkl prognos 2009
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.