hur varmt vatten brukar du ha i elementen vintertid? Räcker vekligen 40grader? Låter som du kommer frysa om du inte dricker mycket varmvatten för att hålla kroppstempen.... ;)

En gammal regel säger att man bör mer än 75 grader på vattnet i oljepannan. Detta för att rökgasernas temperatur skall vara så hög att inte fukten i rökgasen skall kondenseras i skorstenen. I fulten kan det finnas bl a svavelsyra. Sen gamla tider, 60-talet, har det hänt en del, bl a har oljans svavelhalt begrönsats . men ändå .. ta det försiktigt,

Sarastro skrev:
En gammal regel säger att man bör mer än 75 grader på vattnet i oljepannan. Detta för att rökgasernas temperatur skall vara så hög att inte fukten i rökgasen skall kondenseras i skorstenen.
Eller att det kondenserar på den kalla plåten i pannan, vilket är lika illa.

MathiasS skrev:
hur varmt vatten brukar du ha i elementen vintertid? Räcker vekligen 40grader? Låter som du kommer frysa om du inte dricker mycket varmvatten för att hålla kroppstempen.... ;)
Jag har alla termostater öppna för fullt och manuell shuntning. 40 gradigt radiatorvatten räcker gott och väl för att hålla 22 - 23 grader inomhus. Ps Gammla gigantiska element med grova ledningar ds.

Men jag har förstått att min ide kanske kan gå illa åt både panna & skorsten. Det lutar mer åt pellets eldning...

johansjostrand skrev:
Men jag har förstått att min ide kanske kan gå illa åt både panna & skorsten. Det lutar mer åt pellets eldning...
Investeringen är ju inte så blodig och den borde kunna betala sig på några få år. Det är ju synd att kasta ut en så pass fräsch panna.
--SemesterSven ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.