Heisann
Vi har ikke dette produktet (råspontluckor) i Norge :'( og jeg lurer på følgende:
1) Har du selv brukt dem og hvilken erfaring har du?
2) Hvor finnes disse for salg?
3) Følger de normalt med når en bestiller tak?
4) Linker til produsenter/leverandører er sterkt ønskelig
5) Konkurerer de mot OSB (trefiberplater) på pris?
6) Finnes det en form for godkjennande (SP) ?
Til slutt, hvis jeg ønsker å se næremere på bruken av produktet (hus/garasje/ osv.) er det noen som leverer/bruker dette nå i området Karlstad-Uddevalla, som kan besøkes?
Håper noen kan hjelpe meg med brukererfaringer positive som negative " :-* "
Vi har ikke dette produktet (råspontluckor) i Norge :'( og jeg lurer på følgende:
1) Har du selv brukt dem og hvilken erfaring har du?
2) Hvor finnes disse for salg?
3) Følger de normalt med når en bestiller tak?
4) Linker til produsenter/leverandører er sterkt ønskelig
5) Konkurerer de mot OSB (trefiberplater) på pris?
6) Finnes det en form for godkjennande (SP) ?
Til slutt, hvis jeg ønsker å se næremere på bruken av produktet (hus/garasje/ osv.) er det noen som leverer/bruker dette nå i området Karlstad-Uddevalla, som kan besøkes?
Håper noen kan hjelpe meg med brukererfaringer positive som negative " :-* "
Hej !
ANvände råspontluckor till vårt husbygge, köptes från den lokala trähandlaren på Orust Högströms,
gick mycket snabbt att lägga takcet med dessa, enda nackdelen var de små metallbitar som dom var sammanfogade med, dom är mycket vassa...
// Goerana
ANvände råspontluckor till vårt husbygge, köptes från den lokala trähandlaren på Orust Högströms,
gick mycket snabbt att lägga takcet med dessa, enda nackdelen var de små metallbitar som dom var sammanfogade med, dom är mycket vassa...
// Goerana
Hei goerana
Hvilken tykkelse var det du kjøpte og husker du prisen? De metall sammenføynings "bitene" gikk de helt igjennom så de var synelige på begge sider? Er det normat at byggevarebutikkene har takluckor på lager?......og sist kunne ikke takstolleverandøren din levere disse? Takker så mye for svar.
Hvilken tykkelse var det du kjøpte og husker du prisen? De metall sammenføynings "bitene" gikk de helt igjennom så de var synelige på begge sider? Er det normat at byggevarebutikkene har takluckor på lager?......og sist kunne ikke takstolleverandøren din levere disse? Takker så mye for svar.
Hej !
På http://www.siggestatra.se/index.htm visas principen för tillverkningen, metallbitarna går nästan igenom hela brädan,
då vi byggde ett lösvirkes hus så gjorde snickarna även takstolarna,
så det var inte priset utan det var tiden som avgjorde, sedan betalade vi ca 140kr per lucka 3600 *610 mm inte så dyrt tycker jag.
här hade bygghandlarn råspontluckor på lager, annars brukar det vara en beställnigsvara,
mvh// Goerana
På http://www.siggestatra.se/index.htm visas principen för tillverkningen, metallbitarna går nästan igenom hela brädan,
då vi byggde ett lösvirkes hus så gjorde snickarna även takstolarna,
så det var inte priset utan det var tiden som avgjorde, sedan betalade vi ca 140kr per lucka 3600 *610 mm inte så dyrt tycker jag.
här hade bygghandlarn råspontluckor på lager, annars brukar det vara en beställnigsvara,
mvh// Goerana
Har erfarenhet av ett tak på ca 80 m2.
Fördelar
Spar tid
Nackdelar
Många generalskarvar
Luckorna är ganska tunga och otympliga så se till att få dem upplyfta med kran om det är högt.
Ska helst ha ett större tak för att det ska löna sig, blir en del mätande.
Fick betala ca 50sek/m2 på beijer.
Fördelar
Spar tid
Nackdelar
Många generalskarvar
Luckorna är ganska tunga och otympliga så se till att få dem upplyfta med kran om det är högt.
Ska helst ha ett större tak för att det ska löna sig, blir en del mätande.
Fick betala ca 50sek/m2 på beijer.
Gissar att tykkelse är tegelpannor?
Nej normalt lagerhåller de inte rårpontluckor utan de bara råkade ha en trave hemma som jag fick billigt.
När man spikar vanlig råspont finns det regler för skarvarna tex att två får inte hamna direkt under varandra. Med råspontluckor blir det ju 6 stycken.
Nej normalt lagerhåller de inte rårpontluckor utan de bara råkade ha en trave hemma som jag fick billigt.
När man spikar vanlig råspont finns det regler för skarvarna tex att två får inte hamna direkt under varandra. Med råspontluckor blir det ju 6 stycken.
Mitt hus och garage levererades med råspontluckor 22mm som även var grundmålade på rätt ställen. Den stora fördelen med luckor är främst att det går snabbare att taktäcka för regn och med grundade luckor så sparas ett tråkigt målningsmoment in.
"Generalskarvar" har jag inga problem med, dvs det är inget häng pga tunga betongpannor över skarvarna.
Valet mellan råspontluckor eller ändspontad råspont i lösvirke är ingen stor fråga tycker jag. När jag byggde mitt garage på egen hand så tyckte jag att det var bra att snabbt få på tak + papp + läkt.
"Generalskarvar" har jag inga problem med, dvs det är inget häng pga tunga betongpannor över skarvarna.
Valet mellan råspontluckor eller ändspontad råspont i lösvirke är ingen stor fråga tycker jag. När jag byggde mitt garage på egen hand så tyckte jag att det var bra att snabbt få på tak + papp + läkt.
I Norge har vi standard c-c 600 mellom takstoler og ikke c-c1200 som dere det reduserer dette problemet da belastningene ikke blir overført direkte plata men til takstolen, med unntak: torv og singeltak.ClasseClas skrev:
Målad på begge sider eller bare den ene, grunning eller også med toppstrøk? Pristilegg for dette, husker du det?
Målad på begge sider eller bare den ene, grunning eller også med toppstrøk? Pristilegg for dette, husker du det?[/quote]Bidd@ skrev:
Vissa av luckorna var antingen grundade nere vid takfoten eller vid gavelsidans takutstick. Enbart grundade luckor. Pris kan jag inte ange. Jag köpte en byggsats till överenskommet totalpris.
Spåntluckorna spar säkert tid. (Fast jag förmodar att man måste vara två som hjälps åt med dem uppe på taket.)
Frågan är hur mycket tid det går att spara. Jag, som saknar erfarenhet av takbygge, spikade själv 100 m[sup]2[/sup] "vanlig" råspånt på en dag. Ibland lägger man betydligt mer tid på att fundera på hur man ska förenkla det för sig än det tar att göra själva jobbet.
Frågan är hur mycket tid det går att spara. Jag, som saknar erfarenhet av takbygge, spikade själv 100 m[sup]2[/sup] "vanlig" råspånt på en dag. Ibland lägger man betydligt mer tid på att fundera på hur man ska förenkla det för sig än det tar att göra själva jobbet.