Tjena!

Står lite i valet och kvalet här ang att skicka in korrekt uppgifter till skatteverket. Tänkte höra vad ni säger.
Min mäklare som jag haft lite kontakt med för värdering m.m han är på mig om att jag måste rapportera in korrekt kvadratmeteryta på huset för att det är helt fel siffror hos skatteverket/boverket idag.
Skulle man kunna ange en mer korrekt siffra vid en försäljning menar han på att värdet kan öka upp mot en miljon kronor, vilket givetvis är najs.

Det som är grejen är att jag på min lilla tomt (101m2) har två stycken hus, ett större som vi bor i och ett som vi ser som gäststuga, detta är dock fullt utrustat med toalett/dusch, kök och allt som krävs för att kunna bo där året om.

Nu läser man en hel del diskussioner om attefallshus, vet dock inte om samma regler gäller när husen redan finns där men om man skickar in uppgifter till skatteverket vill man ju inte gärna åka på dubbla fastighetsavgifter. Även om fastigheten är liten så är den rätt högt taxerad. Idag är den taxerad till ung 1,8 miljoner, och då är ytan angivet till 48m2

Vid mätning av det stora huset enl regelverket så är ytan där ganska exakt 61m2
Ytan i det lilla huset är ung 20m2

Men den logiken skulle ju bara det lilla huset på 20m2 bli taxerat ensamt (om så nu skulle bli fallet) till upp mot 1 miljon vilket skulle göra att man typ slår i taket på det huset också, skulle man då få dubbla fastighetsavgifter skulle man ju få pynta runt 15000 om året.

Hur hade ni gjort? =)

Såhär ser fastigheten ut, den byggnad där det står en 4a är huvudbyggnad, denna är 2 våningar därav 61kvm, byggnaden bredvid är "gästhuset" på ca 20kvm.

Två gula byggnader markerade som huvudbyggnad (61 kvm) och gästhus (20 kvm) på en planritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Du kan betala 15000 per år under ganska många år innan du kommer upp i en miljon
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Varför skulle försäljningspriset vara beroende av taxeringsvärdet eller skatteverkets info?

Det är ju inte de uppgifterna man köper hus efter!
 
  • Gilla
Filip112 och 5 till
  • Laddar…
Jo, såklart, men den eventuella miljonen är ju bara en papperssiffra fram till en ev försäljning, och ur ett ekonomiskt perspektiv så bör man ju isf rapportera in detta senare när en försäljning ev skulle kunna bli intressant.
Vet inte ens om det här med att värdet kan öka med 1 miljon stämmer, som det är idag när den registrerade ytan är 46kvm så ligger värderingen på 3,5 miljon. Känns nästan lite väl maxat om värdet på en fastighet på 61kvm+20kvm skulle vara värderat till 4,5 miljoner men visst, det ligger på en bra adress.
 
Det blir ju ett helt annat urval av köpare på 61+20 jämfört med 48+20. Men ska du bo kvar länge kan du ju vänta med omtaxeringen.
 
  • Gilla
maverik
  • Laddar…
Nja, fast jag kan ju förstå mäklaren när han menar på att en annons där det ligger ett hus ute för säg 4 miljoner och boyta är 46kvm kanske får många att vända på klacken direkt utan att knappt titta på objektet, medans om det står 80kvm och 4 miljoner så kanske folk tänker att här finns ändå en chans att vi kan klara oss ytmässigt... eller?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hur stort det är i verkligheten och i annons jämfört mot taxerad information känns för mig som helt olika saker i många fall. Ser inte att taxeringsinformationen ska göra någon skillnad på försäljning.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Ta dit en auktoriserad mätfirma om ni ska sälja så får ni ytan i detalj (dm2).
 
Ja som sagt, det finns väl inget som säger att taxeringsinformationen skall ligga till grund för vilken yta man anger vid försäljning?

Om taxeringsinformationen är grovt felaktig, så kan det väl ev. vara bra att någonstans i prospektet ange den taxerade ytan också, för att undvika diskussioner senare.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Ja kan man ange en annan boyta än den som är registrerad hos boverket vid en försäljning så är ju problemet löst, antog nog att man inte riktigt fick/kunde göra så när mäklaren menade på att det var tvunget att rapporteras in för att få anges i annons.
 
Om du vid en framtida försäljning låter en auktoriserad mätfirma göra en uppmätning av huset så kan man naturligtvis ange detta värde. Det är ju ofta i annonser man ser just "uppmätt boyta". Det är väl snarare så att få hus eller lägenheter stämmer överens mellan uppmätt och boverkets/skatteverkets yta. Detta beror ju kanske främst på att mätreglerna har ändrats och få har ju mätt om sina hus efter det.
Så gör som andra redan skrivit vänta till den dagen du skall sälja och mät inför försäljningen.
 
Du ändrar självklart lagom till en försäljning.
 
Beltis skrev:
Du ändrar självklart lagom till en försäljning.
Varför ska man ändra något överhuvudtaget??

Det är bara att uppge de olika värden dvs ett för småhuset och ett för gäststugan samt uppmätta värden enligt gällande mätnormer. Att ändra innebär bara att gäststugan blir ett småhus och därmed högre fastighetsskatt
 
Utan att ta några moraliska aspekter i åtanke, men varför skulle du vinna nått ekonomiskt på att ändra taxeringsvärdet? Huset är väl snarare mera attraktivt vid försäljning om man skattar mindre än man borde på det? 61m2 är ju fortfarande 61m2 oberoende av vad det står i skatteverkets papper?
 
Vissa försäkringsbolag har i villkoren att det de betalar ut/bygger upp igen vid en totalskada (huset brinner helt ner mm) det är de uppgifterna som fastigheten är taxerad i.
Står det inte vinterbonat (isolerat) fast det är vinterbonat, står det ej inredd vind trots att den är inredd, står det mindre antal kvadratmeter mm än i verkligheten, så är det de uppgifterna som står i registret de går efter när de återuppbygger.
Kan vara värt att kolla upp.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.