233 läst · 5 svar
233 läst
5 svar
Rätt hastighet med wifi 6?
Hej?
Vi har precis uppgraderat internet anslutning till Telia fiber 600 upp och ned vilket vi också får ut med nätverkskabel. Wifi når dock bara drygt 90 upp och ner på alla enheter tex Ipone 12, Dell laptop (prograde) 2023. Borde det inte kunna vara bättre och vad felar i så fall?
Vi har precis uppgraderat internet anslutning till Telia fiber 600 upp och ned vilket vi också får ut med nätverkskabel. Wifi når dock bara drygt 90 upp och ner på alla enheter tex Ipone 12, Dell laptop (prograde) 2023. Borde det inte kunna vara bättre och vad felar i så fall?
Hur långt har du till accesspunkten? Högre frekvenser har kortare räckvidd och snabbare protokoll är känsligare för störningar. Testar jag med mobilen 5 meter och en vägg från accesspunkten ligger jag på 250-300 mbit/s, men går jag ytterligare ett rum bort så faller det till 65-70 mbit/s fast jag står i linje med dörröppningen så det blir ca 10 meter och en vägg mellan.
Om jag sitter i köket och flyttar min mobil 20 cm så den inte har direkt sikt till accesspunkten tappar den genast väldigt mycket hastighet. 600 Mbps får du nästan aldrig med normal användning i hemmet. Kanske om det är när man sitter i soffan... om man har AP precis ovanför den.
Liknande trådar
-
Rätt att skriva servitut i efterhand?
Juridik -
Råd om inställning för Wifi pga störningar/låg Hastighet
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Rätt sorts kabel för wifi modul strömbrytare 16A
El -
Basic wifi-strömbrytare - har jag tänkte rätt?
El -
Förlänga WiFi till annan byggnad. Bråttom
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G