Hej,

Skall byta en strömbrytare som sitter i en trappa med fler än 2 brytare. Antar att detta måste vara en korsbrytare, eller?

Närbild på en öppen strömbrytare i vägg med flera anslutna kablar och mekanism synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Jocke
 
tommib
Väldigt sannolikt ja. Om du tar ut den och letar så kan det ev stå en siffra på den. En korsbrytare har 7 tror jag.
 
Bara en amatörskommentar:
- Synd att byta, jag tror knappt du får bättre kvalitet idag än såna fina porslinsinsatser med stora skruvar
- förskruvningen ser lite vanskligt ut, med halva antal kardeler höger om skruven och halva till vänster.
 
Om kvaliteten vore hög skulle brytaren knappast vara godkänd för endast 6 A och jag vill även påstå att anslutningarna skulle i dag aldrig godtas. Så är man realistisk i stället för nostalgisk så blir man bara glad när "skräpet" plockas bort.
 
Jag har sett en del billiga "godkända" brytare från idag där skruvplintarna lossnar vid åtdragning. Klart, alla har inte råd med ABB eller andra fina märken.
 
Men det var inte TS fråga. @ jocke: släng inte den gamla brytaren, många byggvårdsaktivister letar sådana!
 
Tycker man det är dyrt att lägga en hundring extra på nått som man kan förvänta sig hålla en livstid så kan man ju välja det billiga.
 
En vit standardbrytare av god kvalité är knappast dyr, designbrytare däremot kan kosta lite vadsomhelst.
 
@Thomas_Blekinge Den är dessvärre kass; switchen funkar inte utan är i ett läge endast.
Sitter i tjejens hus och skall hjälpa henne att byta.
Eftersom det är 4 anslutningar och 1-polig så antar jag att det är en Kors-brytare och skaffar en sådan innan jag plockar ner den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.