Var tvungen att flytta vårt päronträd (ca 4år) som stog i vägen. Har vattnat men det ser mer och mer visset ut, vad kan jag göra för att rädda det?
 
Hemmakatten
Vattna, vattna och vattna är det som gäller. Men det är verkligen ingen optimal tid att flytta fruktträd just nu.

Trädet drar enormt med vatten och näring för att utveckla frukterna. Rötterna tar tid på sig för att etablera kontakt med jorden (och vattnet) runtomkring. Hur mycket rötter fick du med dig? Skar du av rötterna för mycket är det ännu svårare förträdet att etablera sig på ny plats. Vad för slags jord planterade du i och hur stor grop grävde du? Gropstorlek är viktigt, du måste ha tillräckligt stor grop för att kunna breda ut rötterna när du sätter ned trädet. Eftersom det är så soligt så kan det vara bra att lägga en fiberduk (växtduk) över kronan.

PS. Är det så att du har hård, ogenomsläpplig lerjord som gör att vattnet inte kan rinna undan så kan det istället innebära att vattnet står kvar i gropen och trädet dör till slut.
 
Redigerat:
Gropen är 1*1m, 0,8m djup. Jag fyllde på med befintlig jord. När jag flyttade den tog jag ett bra tag med skoppan men jag grävde av några rötter också. Kan man inte ta bort frukterna för att minska vatten ock närings behovet? Nu har det kommit någon ohyra som svart spindelnät runt bladen också, är det något jag skall bry mig om?
 
Spruta kallvatten med vattenslangen så att du får bort spindelnäten - annars handtorka bort dessa. Ta också bort frukten. Päronträd har kraftfullare rötter än äppelträd. Men om du nu flyttat trädet i juli månad har det definitivt varit värsta tänkbara tid. Ge inte upp - men att tillkalla högre makter är heller inte fel i detta fall.
 
Bottna med benmjöl! Långsamverkande och effektivt.
 
Det enda som verkar lovende just nu är regnandet, har några halv vissna blad kvar på trädet.
 
Man ska PRATA med sina plantor. Säg nåt uppmuntrande!
 
Lägg vatten slangen in till stammen och låt den droppa där i flera trimmar / dag


Och ge inte upp! den kanske på sin höjd bara få ett fåtal löv till nästa år (om den klarar sig) Men året efter är det i full gång igen!
 
Trädet verkar klara sig, men jag behöver flytta det igen. Hur skall jag göra och när skall man flytta det? Behöver inte flytta det akut denna gång.
 
Du kan flytta det nu på hösten eller tidigt på vården. Beskär grenverket, Det måste vara balans mellan det som är under jord och det som är över jord. Om du bara reducerat rotsystemet får trädet kämpigt att med färre rötter försörja gren och bladverk med vatten ocn näring. Du bör också ta bort all frukt om du inte redan gjort det. Och som sagts tidigare, att vattna är viktigt. Låt gärna hela rotsystemet stå i en balja med vatten några timmar innan plantering. Vattna också igenom gropen ordentligt innan du sätter ned trädet. Låt det flöda.
 
Vad för jord skall man ha när man planterar det? Skall man ha någon näringstillskott? Fick förslag om benmjöl?
Kan planera mer denna gång, sist skulle avloppet grävas och det var panik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.