Du har ju monterat en täcksidan under överskåpen?

på den sida som är vänd mot överskåpens undersida sågar eller hellre fräser du ett spår för kablarna till den plats där du kan ha transformatorerna.

MathiasS MathiasS skrev:
Du har ju monterat en täcksidan under överskåpen?

på den sida som är vänd mot överskåpens undersida sågar eller hellre fräser du ett spår för kablarna till den plats där du kan ha transformatorerna.
Nej, alltså jag har inte monterat någon täcksida utan har satt spottarna direkt i skåpsstommen. Min tanke är att jag ska täcka allt från insidan på något sätt. Kanske genom att lägga en skiva som jag fasar ur kablar för, fast då på undersidan av denna :) Hmm..

aha, tyckte det såg ut som en heltäckande skiva under, måste ha glömt glasögonen. Det "normala" är ju annars att man lägger en skiva under som man hanterar detta problem med.

• Gilla
Saim
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
aha, tyckte det såg ut som en heltäckande skiva under, måste ha glömt glasögonen. Det "normala" är ju annars att man lägger en skiva under som man hanterar detta problem med.
Jag förstår! Du har ju rätt i att det går en heltäckande skiva under, men denna tillhör "stommen" som kanske är platsbyggd? Inte säker på hur dom gjort det.. Det är ett gammalt kök!

Då förstår jag, men mitt sätt kanske blir det nya normala då ;) Som jag tänker så blir det lättare att komma åt spottarna för eventuella byten i framtiden. Tänker sätta kablarna rakt och platt (utan att de tvinnat sig) från spottarna mot bakkant av skåpet med tejp. Bara för att hålla dem på plats. Sedan tar jag en skiva som jag sågar till enl rätt mått och fasar ut ganska brett. Behövs max 3 mm djup så skivan kan vara rätt tunn också.. Sen lägger jag den inuti skåpet, skruvar med korta skruvar, och fogar skarven som syns när man öppnar skåpsdörrarna.. Vi får se om det blir snyggt eller inte. Oavsett kanske man lär sig nåt.

El Filipo El Filipo skrev:
Jag förstår! Du har ju rätt i att det går en heltäckande skiva under, men denna tillhör "stommen" som kanske är platsbyggd? Inte säker på hur dom gjort det.. Det är ett gammalt kök!

Då förstår jag, men mitt sätt kanske blir det nya normala då ;) Som jag tänker så blir det lättare att komma åt spottarna för eventuella byten i framtiden. Tänker sätta kablarna rakt och platt (utan att de tvinnat sig) från spottarna mot bakkant av skåpet med tejp. Bara för att hålla dem på plats. Sedan tar jag en skiva som jag sågar till enl rätt mått och fasar ut ganska brett. Behövs max 3 mm djup så skivan kan vara rätt tunn också.. Sen lägger jag den inuti skåpet, skruvar med korta skruvar, och fogar skarven som syns när man öppnar skåpsdörrarna.. Vi får se om det blir snyggt eller inte. Oavsett kanske man lär sig nåt.
Nästan överkurs att tillverka en skiva skulle jag säga. Enklaste varianten är ju att bara köpa extra hyllplan till skåpet som redan har rätt mått och färg.. Fräs ur det som behövs ur undersidan och lägg bara dit dem i botten av skåpet sen. Knappt så man behöver skruva fast dem ens men visst kan man försänka i nån liten skruv bara för att hindra att de glider ur. De flesta är rätt så vana vid att man ändå ser dubbla skivor (stomme+täcksida) när man har luckan öppen så man skulle nog inte ens reflektera över att det ligger hyllplan där

• Gilla
Golden Expat
  • Laddar…
Det blir ju snyggare med ett extra hyllplan än en täcksida när luckorna är stängda. (y)

• Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Övervägde att dra fram dem lite mot framkant men tittade på hur andra gjort (inklusive i mitt egna kök) och körde bara i mitten. Kaklet är ljust och kommer reflektera ut mer ljus än om de sitter längre ifrån.. Så resonerade jag i alla fall :geek:
Med ljuskällan närmare väggen reflekteras mer ljus ut i rummet och ser trevligt ut.
För bästa arbetsbelysning bör ljuskällan sitta så långt ut på överskåpen som möjligt för att minimera skuggor. Det blir lätt irreterande med skuggor på grejer som skall bearbetas med tex kniv.

Det kan vara bra att testmontera belysningen med dubbelhäftande tejp eller liknande för att utvärdera resultatet.

Tack för ditt inlägg!

Hur brukar du dölja allt på insidan om du integrerar spottar på detta sätt? Jag funderar på att såga till någon typ av skivor där jag fasar ur spår för kablar och sedan lägga dem i botten av överskåpet.
ja det vi brukar göra är ju att sätta en täcksida under som man fräser spår i men vid några tillfällen har vi gjort så som du och då har vi jag ett hyllplan som vi spårat i botten av skåpet.

• Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det blir ju snyggare med ett extra hyllplan än en täcksida när luckorna är stängda. (y)
är inte beredd att hålla med, tycker det blir finare att rama in allt och speciellt om luckorna är färjade och stommen vit. Täcksidan sätts så att den livar med luckan när den är stängd

MisterBob MisterBob skrev:
ja det vi brukar göra är ju att sätta en täcksida under som man fräser spår i men vid några tillfällen har vi gjort så som du och då har vi jag ett hyllplan som vi spårat i botten av skåpet.
Ok! Skönt att höra. Känns bra att förankra egna idéer/lösningar med er fackmän. Det här är inte min bransch :rofl:

MisterBob MisterBob skrev:
är inte beredd att hålla med, tycker det blir finare att rama in allt och speciellt om luckorna är färjade och stommen vit. Täcksidan sätts så att den livar med luckan när den är stängd
I det här fallet verkar stommarna vara platsbyggda i ett enda stycke, så det blir ju färre synliga skåror när man gör som jag gör. Så jag vill ändå motsätta mig din motsättning.. Om nån annan vill motsätta sig min motsättning av din motsättning så säg till så kan vi fortsätta diskutera :D

I det här fallet verkar stommarna vara platsbyggda i ett enda stycke, så det blir ju färre synliga skåror när man gör som jag gör. Så jag vill ändå motsätta mig din motsättning.. Om nån annan vill motsätta sig min motsättning av din motsättning så säg till så kan vi fortsätta diskutera :D
ja i detta fall så hade jag inte satt täcksidor då skåpen ser ut att ha en hel slät nederdel. Men rent generellt så brukar det bli snyggare
Kök med grå släta skåp utan täcksidor och träbänkskiva, väggskåp med glasdörrar och belyst arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

typ som i detta kök :)

• Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.