5 778 läst · 26 svar
6k läst
26 svar
Räcker denna belysning?
Nej, alltså jag har inte monterat någon täcksida utan har satt spottarna direkt i skåpsstommen. Min tanke är att jag ska täcka allt från insidan på något sätt. Kanske genom att lägga en skiva som jag fasar ur kablar för, fast då på undersidan av denna Hmm..MathiasS skrev:
Jag förstår! Du har ju rätt i att det går en heltäckande skiva under, men denna tillhör "stommen" som kanske är platsbyggd? Inte säker på hur dom gjort det.. Det är ett gammalt kök!MathiasS skrev:
Då förstår jag, men mitt sätt kanske blir det nya normala då Som jag tänker så blir det lättare att komma åt spottarna för eventuella byten i framtiden. Tänker sätta kablarna rakt och platt (utan att de tvinnat sig) från spottarna mot bakkant av skåpet med tejp. Bara för att hålla dem på plats. Sedan tar jag en skiva som jag sågar till enl rätt mått och fasar ut ganska brett. Behövs max 3 mm djup så skivan kan vara rätt tunn också.. Sen lägger jag den inuti skåpet, skruvar med korta skruvar, och fogar skarven som syns när man öppnar skåpsdörrarna.. Vi får se om det blir snyggt eller inte. Oavsett kanske man lär sig nåt.
Nästan överkurs att tillverka en skiva skulle jag säga. Enklaste varianten är ju att bara köpa extra hyllplan till skåpet som redan har rätt mått och färg.. Fräs ur det som behövs ur undersidan och lägg bara dit dem i botten av skåpet sen. Knappt så man behöver skruva fast dem ens men visst kan man försänka i nån liten skruv bara för att hindra att de glider ur. De flesta är rätt så vana vid att man ändå ser dubbla skivor (stomme+täcksida) när man har luckan öppen så man skulle nog inte ens reflektera över att det ligger hyllplan därEl Filipo skrev:Jag förstår! Du har ju rätt i att det går en heltäckande skiva under, men denna tillhör "stommen" som kanske är platsbyggd? Inte säker på hur dom gjort det.. Det är ett gammalt kök!
Då förstår jag, men mitt sätt kanske blir det nya normala då Som jag tänker så blir det lättare att komma åt spottarna för eventuella byten i framtiden. Tänker sätta kablarna rakt och platt (utan att de tvinnat sig) från spottarna mot bakkant av skåpet med tejp. Bara för att hålla dem på plats. Sedan tar jag en skiva som jag sågar till enl rätt mått och fasar ut ganska brett. Behövs max 3 mm djup så skivan kan vara rätt tunn också.. Sen lägger jag den inuti skåpet, skruvar med korta skruvar, och fogar skarven som syns när man öppnar skåpsdörrarna.. Vi får se om det blir snyggt eller inte. Oavsett kanske man lär sig nåt.
Med ljuskällan närmare väggen reflekteras mer ljus ut i rummet och ser trevligt ut.El Filipo skrev:
För bästa arbetsbelysning bör ljuskällan sitta så långt ut på överskåpen som möjligt för att minimera skuggor. Det blir lätt irreterande med skuggor på grejer som skall bearbetas med tex kniv.
Det kan vara bra att testmontera belysningen med dubbelhäftande tejp eller liknande för att utvärdera resultatet.
ja det vi brukar göra är ju att sätta en täcksida under som man fräser spår i men vid några tillfällen har vi gjort så som du och då har vi jag ett hyllplan som vi spårat i botten av skåpet.El Filipo skrev:
Ok! Skönt att höra. Känns bra att förankra egna idéer/lösningar med er fackmän. Det här är inte min branschMisterBob skrev:
I det här fallet verkar stommarna vara platsbyggda i ett enda stycke, så det blir ju färre synliga skåror när man gör som jag gör. Så jag vill ändå motsätta mig din motsättning.. Om nån annan vill motsätta sig min motsättning av din motsättning så säg till så kan vi fortsätta diskuteraMisterBob skrev:
Liknande trådar
-
Poolvärmepump räcker denna?
Pool -
Räcker denna dimension för limträbalk till uterum?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur hade ni satt belysning i denna källare gillestuga + sovrum?
Belysning -
Hur skulle ni lösa dragning av nätverk, el och belysning för denna tv-möbel
El -
Söker efter takbelysning likt denna på bild
Belysning