Spelar det någon större roll att dimensionera radiatorerna mot ett DT30 eller DT50 om man har vedeldning och termostater på alla element?
 
HJFF1969 skrev:
Spelar det någon större roll att dimensionera radiatorerna mot ett DT30 eller DT50 om man har vedeldning och termostater på alla element?
Om det som framgår av din rubrik ingår utnyttjandegrad av acktank i ditt resonemang spelar det en avsevärd roll.
Dimensionering enligt DT50 ser jag som närmast vansinnigt i ett sånt fall, det passar enligt gammal modell med oljeeldning eller nutida pellets där man kan upprätthålla ett "kontinuerligt" högtemperatursystem helt utan beroende av returtemp.
Detta innebär att man alltid faller på att kunna nå de låga flöden som alltid är basen för att kunna utnyttja höga difftemperaturer och därmed kunna dra nytta av mer lagrad energi mellan laddningstillfällena.
Oberoende av vilken dimensioneringspunkt man valt är det viktigaste att radiatorerna är proportionellt lika valda efter respektive utrymmes behov. Därefter är det ju enkelt att ansätta den överdimensionering man önskar för att nå låg retur vid överdriven framtemperatur.
(Jag antar att du läst de många trådar där tex -MH- redovisar olika synpunkter på detta.)
 
Redigerat:
DT betyder skillnad mellan fram och returledningstemp (antar jag)?

DT är i sig inte isåfall det viktiga i sig, det viktiga är att returen har en låg temperatur vid vedeldning mot acktankar..

(Och att inte använda ettrörssystem...ett oskick i sig..)
 
GK100 skrev:
Därefter är det ju enkelt att ansätta den överdimensionering man önskar för att nå låg retur vid överdriven framtemperatur.
(Jag antar att du läst de många trådar där tex -MH- redovisar olika synpunkter på detta.)
Hmm? Någon överdriven framledningstemperatur existerar egentligen inte, eftersom ju högre framledning desto lägre retur. Däremot är det dumt att ansätta ett överdrivet flöde, eftersom det ökar returens temperatur.

Små element kräver högt flöde vilket ger höga returtemperaturer. Så ju större, desto bättre.

Skall radiatorerna avge tillräckligt med värme även när tanken är på 50 grader kan du:
a) höja flödet och tyvärr då returtempen så att radiatorns medeltemperatur hålls uppe, eller
b) sätta dit stora radiatorer så att även en mycket låg medeltemperatur på radiatorn (35?) ger en låg returtemperatur.
 
Redigerat:
PST skrev:
(Och att inte använda ettrörssystem...ett oskick i sig..)
Vi har ett hus byggt 1980 med 4 st slingor med enrörssystem. Vi vedeldar på vintern mot ackumulator. Värmesystemet är dimensionerat för 60/40 dvs 60 gr vid kallaste väder och då en retur på 40 grader.
Varje slinga stryps på returen så att varje slinga ger exakt samma låga returtemperatur.
Framledlingstemperaturen regleras med en Thermomatic ERA som via sin innegivare ser till att lägsta möjliga framledninstemperatur skickas ut i slingorna med bibehållande av den önskade innomhustemperaturen. På detta sätt utnyttjas tankens energi på bästa sätt.
Tyvärr kanske enrörssystem kräver lite noggrannare beräkningar vid planeringen av värmesystemet, men de som besitter dessa kunskaper får ett bra värmestystem.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Vi har ett hus byggt 1980 med 4 st slingor med enrörssystem. Vi vedeldar på vintern mot ackumulator. Värmesystemet är dimensionerat för 60/40 dvs 60 gr vid kallaste väder och då en retur på 40 grader.
Varje slinga stryps på returen så att varje slinga ger exakt samma låga returtemperatur.
Framledlingstemperaturen regleras med en Thermomatic ERA som via sin innegivare ser till att lägsta möjliga framledninstemperatur skickas ut i slingorna med bibehållande av den önskade innomhustemperaturen. På detta sätt utnyttjas tankens energi på bästa sätt.
Tyvärr kanske enrörssystem kräver lite noggrannare beräkningar vid planeringen av värmesystemet, men de som besitter dessa kunskaper får ett bra värmestystem.
//Bosse
Precis vad jag funderat att göra med familjens "gästhus" som av "dumsnålhet" försetts med ett ettrörssystem. Dvs sätta nån form av styrning som stryper eller shuntar ner returen om den är för varm...Nackdelen blir förstås att om det är för varmt i tex källardelen kommer för lite värme i badrummet på övervåningen... Tvårörssystemen är enklare att hantera..man kan justera varje radiador oberoende av de andra...

Värmeavgivingen i ettrörsledningarna är faktiskt väldigt stor även om radiatorerna är strypta
= 2 problem: För hög returtemp & För hög värme i "hus 2 " pga ledningsarnas värmeavgivning.
 
Redigerat:
Med ett DT 50 system så måste man börja elda när tanken är 70 grader
Med DT 30 så kan man vänta tills tanken är 50 grader.
Detta när det är riktigt kallt.

Då är väl svaret uppenbart.


Protte
 
-MH-
Hmm? Någon överdriven framledningstemperatur existerar egentligen inte, eftersom ju högre framledning desto lägre retur. Däremot är det dumt att ansätta ett överdrivet flöde, eftersom det ökar returens temperatur.
Ett lågt flöde kommer det nog att bli då vi helst väljer självcirkulation, det kommer nog att fungera bra då om jag väljer stora radiatorer och ventiler avsedda för detta, har grävt ur källaren så att acktank/ar ryms och självcirkulationen blir endast i huset och inte i kulvert som jag tidigare grubblade på, avvägningar hit och dit har lett till att jag tror det är den bästa lösningen, bla för att jag slipper köra cirkulationen i kulverten 24h/dygn, nu kan jag istället satsladda och ett plus är även att VV försörjningen löses på ett smidigt sätt.

Grejjen är bara att radiatorerna blir stora som möbler men vad gör man inte för att erhålla en bra anläggning, så om jag räknar på DT30 behöver jag radiatorer av typen 33.
 
DT 30 är 30° över rumstempen vid dut o DT 50 är så ledes 50° över rumstempen vilket betyder att det krävs 50 resp 70° framledningstemp kallaste dagen..
Golvvärme har typ DT 15
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.