Hej
Jag och min fru har precis skrivit på för att köpa vårt lilla hus, nu har jag några frågor:

Huset är gammalt och behöver på sikt renoveras (bygga ett badrum, kök mm) vad ska jag göra, ska jag låna direkt för att göra renovering eller ska jag bara låna köpeskillingen och spara ihop till renovering.... vad rekommenderar ni?
Om vi lånar pengarna så höjer vi vår månadskostnad med ca 1500kr/mån

Fråga 2.
Jag har fått erbjudanden från min bank, FSB:

5år   4,13%
10år  4,43%

Hur står sig detta mot era erbjudanden?

Vi skriver på den 2:a maj och har tänkt att göra en ränte försäkring detta innebär att mot en "avgift" (punkter på räntan) så låser jag räntan, då blir det:

5år    4,17%
10år  4,48%

Vad tycker ni om detta??

Sedan har jag tänkt och binda allt, vad har ni för åsikter om det, räntorna är ju påväg upp det vet vi.

Tacksam för svar!!!! :)
 
Detta är ju väldigt personligt, dvs vill man veta exakt vad man skall betala varje månad så är ju bundet ett alternativ, dock tycker jag att premien är något för hög i min smak. Vart räntorna tar vägen vet ingen, dock finns det många profeter därute som försöker spå i diverse saker och argumentera för att deras spådomar är sanningen..så där får man försöka göra en egen bedömning, jag menar kan man hantera 4,48% fast, så kan man ju hantera det rörligt, och rörligt får du ju för under 3% idag, så det är ju en bit kvar till 4,48%, samtidigt som du har möjligheten att binda på dagen....MEN, det är du som skall betala och det är du som skall vara bekväm i situationen, men jag tycker dock att man bör reflektera över det och inte "bara" köra på som ens föräldrar, kompisar etc har gjort. Klart är ju att de vill ha stöd i sitt val och då är det lätt att göra samma sak..

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.