Vi planerar för bygge av ett gästhus med badrum (ej kök) enligt bifogad skiss. Gästhus ska endast användas sporadiskt under året, dvs. ej permanent. Arkitekt har ritat in plats för varmvattenberedare i utrymme/garderob utanför badrum. Detta är förstås stiligt så till vida att man slipper ha en synlig varmvattenberedare i badrummet, men jag funderar ändå på om det är bästa lösningen och värt det jämfört med en "clean installation" i badrummet. Jag misstänker att jag behöver 30-45 liter kapacitet. Badrummet är ca 1,3 m djupt.
Jag ser två alternativa placeringar;
1) på väggen mittemot dusch - nackdel, förutom att det är fult är att det bygger ca 50 cm djup* och blir trångt att komma in i dusch, dvs. mellan glasvägg och VVB
*Jag kan inget själv och är beroende av att en "vanlig svensk röris" vill/kan installera och supporta varmvattenberedare så räknar med något av de vanliga märkena; Nibe, Bosch eller CTC snarare än mer exotisk variant;-)
2) under tvättställ dold i kommod - nackdelen med att dölja under kommod är att det är tveksamt om det får plats, troligtvis behöver bli mindre kapacitet, förlorar förvaringsutrymme
Hur hade ni gjort? Någon som har tips på hur jag bör tänka? Stort tack!
Jag ser två alternativa placeringar;
1) på väggen mittemot dusch - nackdel, förutom att det är fult är att det bygger ca 50 cm djup* och blir trångt att komma in i dusch, dvs. mellan glasvägg och VVB
*Jag kan inget själv och är beroende av att en "vanlig svensk röris" vill/kan installera och supporta varmvattenberedare så räknar med något av de vanliga märkena; Nibe, Bosch eller CTC snarare än mer exotisk variant;-)
2) under tvättställ dold i kommod - nackdelen med att dölja under kommod är att det är tveksamt om det får plats, troligtvis behöver bli mindre kapacitet, förlorar förvaringsutrymme
Hur hade ni gjort? Någon som har tips på hur jag bör tänka? Stort tack!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 317 inlägg
Med nuvarande placering, leder man då kondensvatten direkt i avlopp? Eller är det tänkt att sätta golvbrunn i förrådet?
Bra fråga;-) Jag har inte kommit till konstruktionsritningar eller konsulterat röris ännu. Vad tycker du/ni är den bästa lösningen givet att man har VVB utanför badrummet på detta vis?S Småbrukaren skrev:
Kolla på Aristons VELIS EVO "ultra slim" VVB som bygger så lite som 27 cm. Dessutom är den designad för att synas. Den kan gå att placera i badrummet.
https://www.ariston.com/en-uk/produ...ectric-storage-water-heaters/velis-evo-wi-fi/
Det kan finnas andra fabrikat som har slimmade modeller, något jag har dålig koll på. Jag har den inte själv så jag har inga synpunkter på kvalitet eller prisnivå etc.
https://www.ariston.com/en-uk/produ...ectric-storage-water-heaters/velis-evo-wi-fi/
Det kan finnas andra fabrikat som har slimmade modeller, något jag har dålig koll på. Jag har den inte själv så jag har inga synpunkter på kvalitet eller prisnivå etc.
Tack, jag har kollat på detta märke/variant, finns en tråd här, https://www.byggahus.se/forum/threads/vvb-ariston-nagon-som-har-erfarenhet.331413/ClasseClas skrev:
Kolla på Aristons VELIS EVO "ultra slim" VVB som bygger så lite som 27 cm. Dessutom är den designad för att synas. Den kan gå att placera i badrummet.
[länk]
Jag är dock orolig att jag kan få röris att installera denna åt mig och är orolig för support/service i efterhand. Jag ska ändå leva med lösningen i +10 år och har ingen kunskap själv.
Det är klart att det är en risk med ett lite udda märke.N Newbiebuilder skrev:
@Appendix fick sin installerad för ett tag sen. Några synpunkter/kommentarer?
Kommer du att hålla huset frostfritt året om ?
Om du vill ha möjlighet att stänga av huset under vintern kommer du antagligen behöva se till att det går att antingen tömma vattensystemet på vintern eller att kunna hålla vattnet frostskyddat.(värme i badrummet alternativt uppvärmda rör)
Jag skulle i din situation göra allt för att minimera rördragningen. Bara synliga utanpåliggande rör, och inga vattenrör utanför badrummet. Om något fryser sönder rinner vattnet ut genom golvbrunnen, och det skulle vara tydligt var läckan sitter
Om du behöver tömma systemet så är grejorna lättåtkomliga.
Om du vill ha möjlighet att stänga av huset under vintern kommer du antagligen behöva se till att det går att antingen tömma vattensystemet på vintern eller att kunna hålla vattnet frostskyddat.(värme i badrummet alternativt uppvärmda rör)
Jag skulle i din situation göra allt för att minimera rördragningen. Bara synliga utanpåliggande rör, och inga vattenrör utanför badrummet. Om något fryser sönder rinner vattnet ut genom golvbrunnen, och det skulle vara tydligt var läckan sitter
yes, huset kommer att hållas frostfritt året om med underhållsvärme. Jag kommer nyttja det sporadiskt även under vintern.ÅkeSun skrev:
Kommer du att hålla huset frostfritt året om ?
Väldigt nöjd faktiskt. Upphängningen var lite annorlunda så det är viktigt att röris kan läsa en instruktion. Det kunde inte min så fick vägleda honom....ClasseClas skrev:
Den har hållt 5 år nu utan problem. Ariston är ett stort märke i medelhavsområdet vad jag förstår. Så inget no-name utöver att det är okänt i nordeuropa.
Skulle inte oroa sig vad gäller vad rörisar installerar. Om de inte vill installera nått speciellt så är det en varningsklocka att det inte är de som du ska samarbeta med.
När jag haft andra rörisar på besök hos mig har de snarare varit nyfikna på lösningen då "det är en snygg beredare när man måste ha den synlig". Ett problem många verkar ha.
Jag har en 100 liters variant och har aldrig lyckats få slut på varmvatten trots jag är långduschare ibland.
Har aldrig orkat aktivera de "smarta" funktionerna de erbjuder utan den fungerar bra som den är.
För övrigt bra isolerad så upplever att den håller värmen riktigt bra.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 317 inlägg
Kolla Säkert vattens krav på placering, tätskikt och skvallerör och stäm av med rörmokaren innan bara. Möjligtvis att ni kan koppla samman utrymmet för VVB med badrummet så att ett läckage från VVB rinner ut på badrumsgolvet.
Tillägg: teknikutrymmet, med min takhängda vvberedare, ligger i anslutning till badrummet och med egen golvbrunn för även FTX, vägghängd avkalkare och baksidorna för tvätt/torkmaskiner. Det var ett pilleri innan vi fick in all utrustning jämte golvutrymme för dammsugare, skurhinkar och tvättbackar.
Nu gäller det villa på 106 kvm men ärligt talat är arkitekter generellt sett väldigt snåla med teknikutrymmen när de ritar.
Nu gäller det villa på 106 kvm men ärligt talat är arkitekter generellt sett väldigt snåla med teknikutrymmen när de ritar.
Redigerat:
Stort tack till alla er som kommit med input. Det känns som att båda alternativen kan funka bra. Avgörande för mig får nog bli input från rörmokare samt hur högt jag värderar att få mer förvaringsutrymme utanför badrummet om jag kör Ariston Velis Evo på väggen istället.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installation av ny varmvattenberedare.. tips & råd för anslutning?
Vatten & Avlopp -
Placering av LVP innedel - en till tråd
Värmepumpar -
Rimligt hög vattennivå i pool / placering bräddavlopp?
Pool -
Ytterligare en tråd om placering av innedel
Värmepumpar -
Rådgivning kring tajming och placering av varmvattenberedare
Värme allmänt