Hej!

Vi har tittat på en sommarstuga som vi fastnat för. Det finns el idag i huset men mäklaren har meddelat att denna kommer från en grannfastighet så huset är alltså INTE anslutet till elnätet självt.

Går man på tariffer osv på EONs hemsida så hamnar priset på ca 200 000kr för att dra kabel från närmsta anslutningspunkt. Grannfastigheten där elen kommer ifrån idag ligger uppskattningsvis på samma avstånd.

Kan man på något sätt nyttja det som redan är nergrävt i marken eller måste allt göras om?
Elen från grannen är via gammal överenskommelse som verkar ligga i farozonen nu när sommarstugan ska byta ägare. På sikt känns det bättre att ha sitt egna nät med men det blir ju en rejäl kostnad extra att lägga på huset så därav vill jag gärna få era tankar, erfarenheter och tips för att kunna få en bättre uppfattning innan vi budar på.

//Oskar

200 meter till stationen eller är grannen närmare. Då ska då vara minst 10 mm2 på den.Nätägaren går nog inte på att använda nuvarande kabel. Kan gå om det godkänns att din mätare sätts borta intill grannen, men troligtvis inte. Mätarna ska numera helst sitta på huset, i bland i markmätarskåp vid fastighetsgräns. Noramlt så dras det numera en 25 mm2 aluminium eller 16 mm2 coppar mellan mätare och kopplingspunkt.
Det blir att kontakta en EL-firma som har kontakt med nätägare och gör anmälan.

J jonaserik skrev:
200 meter till stationen eller är grannen närmare. Då ska då vara minst 10 mm2 på den.Nätägaren går nog inte på att använda nuvarande kabel. Kan gå om det godkänns att din mätare sätts borta intill grannen, men troligtvis inte. Mätarna ska numera helst sitta på huset, i bland i markmätarskåp vid fastighetsgräns. Noramlt så dras det numera en 25 mm2 aluminium eller 16 mm2 coppar mellan mätare och kopplingspunkt.
Det blir att kontakta en EL-firma som har kontakt med nätägare och gör anmälan.
Tack för svar! Men då finns inga andra sätt än de som nätägaren listar på hemsidan egentligen då?

O Oskpet skrev:
Tack för svar! Men då finns inga andra sätt än de som nätägaren listar på hemsidan egentligen då?
Därom kan inte svaras på, utan en EL-firma kan få ett grepp om det och ge dig allternativ, dom måste ändock vara med från början mot nätägaren. Men hiskliga pengar är det.

• Gilla
Oskpet
  • Laddar…
Jag tror att om detta ska gå rätt till, då är det enda alternativet att göra en nyanslutning mot E.ON och då är det dessa avgifter det handlar om, beroende på avstånd.

Vad en elfirman ska säga vet inte jag direkt. Det kommer ju vara E.ON som ombesörjer arbetet att ta den till tomtgräns, sedan får du anlita en firman som gör arbetet på din fastighet. Dvs, drar kabeln fram till en plats där mätaren ska sitta och sedan borde väl E.ON skicka ut personal som kopplar in den.

Har du varit i kontakt med E.ON eller bara utgått ifrån info på hemsidan? Det är ju stor skillnad beroende på avstånd och frågan är ju också hur de mäter avstånd. Kabelvägen eller fågelvägen. Samt vad som är närmaste anslutningspunkt. Men i detta fall kanske det bara finns en?

Elnätens intäkter är reglerade så man ska inte vara säker på att det är 1-1 mellan kostnaderna att ansluta, samt vad du betalar. Krasst sett kan det kosta E.ON mer än vad de tar ut från dig i ett sånt här ärende.

https://www.eon.se/el/elnat/ny-elanslutning#kostar

Avstånd: 0–200 m
Fast grundavgift: 50 000 kr
Extra meteravgift: 0 kr/m
Avstånd: 200-600 m
Extra meteravgift: 427,50 kr/m
Avstånd: 600–1 200 m
Fast grundavgift: 221 000 kr
Extra meteravgift: 1 012,50 kr/m
Avstånd: 1 200–1 800 m
Fast grundavgift: 828 500 kr
Extra meteravgift: 593,75 kr/m

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag tror att om detta ska gå rätt till, då är det enda alternativet att göra en nyanslutning mot E.ON och då är det dessa avgifter det handlar om, beroende på avstånd.

Vad en elfirman ska säga vet inte jag direkt. Det kommer ju vara E.ON som ombesörjer arbetet att ta den till tomtgräns, sedan får du anlita en firman som gör arbetet på din fastighet. Dvs, drar kabeln fram till en plats där mätaren ska sitta och sedan borde väl E.ON skicka ut personal som kopplar in den.

Har du varit i kontakt med E.ON eller bara utgått ifrån info på hemsidan? Det är ju stor skillnad beroende på avstånd och frågan är ju också hur de mäter avstånd. Kabelvägen eller fågelvägen. Samt vad som är närmaste anslutningspunkt. Men i detta fall kanske det bara finns en?

Elnätens intäkter är reglerade så man ska inte vara säker på att det är 1-1 mellan kostnaderna att ansluta, samt vad du betalar. Krasst sett kan det kosta E.ON mer än vad de tar ut från dig i ett sånt här ärende.

[länk]

Avstånd: 0–200 m
Extra meteravgift: 0 kr/m
Avstånd: 200-600 m
Extra meteravgift: 427,50 kr/m
Avstånd: 600–1 200 m
Fast grundavgift: 221 000 kr
Extra meteravgift: 1 012,50 kr/m
Avstånd: 1 200–1 800 m
Fast grundavgift: 828 500 kr
Extra meteravgift: 593,75 kr/m
Hej,

Jag pratade med en lokal elektriker precis som förklarade att om EON ska ansluta huset och äta kabeln fram är de nog inte intresserade av att ärva en 30 år gammal kabel :)
Vidare sa han att jag kunde räkna med 20 000kr ungefär för hans del.
Det är ca 500m till närmaste anslutningsplats så priset sticker iväg tyvärr.

O Oskpet skrev:
Som ovanstående skriver, så skulle jag ta kontakt med EON.
Den anslutning du har idag är hur som helst inte korrekt/laglig, så det måste ändras.
Jag tror att alla nätbolag följer EI:s sätt att räkna på. det är enklast för dom.
Men när jag jobbade med detta, då tittade vi på varje ärende enskilt, för att ge en korrekt offert.
Vi räknade alltid på fågelvägen till närmaste anslutningspunkt.
Men beroende på om grannens servis går direkt till nätstationen, eller om den har ett kabelskåp på vägen, kan göra stor skillnad här.
Så - kolla med nätagaren, börja där.

O Oskpet skrev:
Hej,

Jag pratade med en lokal elektriker precis som förklarade att om EON ska ansluta huset och äta kabeln fram är de nog inte intresserade av att ärva en 30 år gammal kabel :)
Vidare sa han att jag kunde räkna med 20 000kr ungefär för hans del.
Det är ca 500m till närmaste anslutningsplats så priset sticker iväg tyvärr.
Det ärt korrekt, som nätägare vill man inte överta en kabel i detta fall.
Dom kommer att förlägga en ny kabel.

Att E.ON skulle överta någon kabel i detta fall känns uteslutet, jag vet inte ens vilken kabel det skulle vara.

E.ON behöver ju dra en kabel från en nätstation till ett kabelskåp och därifrån drar de på kommunal mark till din fastighet. Nu är väl situationen att det går en kabel från din granne till dig över era fastigheter och den är ju ointressant för E.ON.

Utgå ifrån dessa summor och ta med det i betaktande när du budar på sommarstugan.

Att E.ON skulle överta någon kabel i detta fall känns uteslutet, jag vet inte ens vilken kabel det skulle vara.

E.ON behöver ju dra en kabel från en nätstation till ett kabelskåp och därifrån drar de på kommunal mark till din fastighet. Nu är väl situationen att det går en kabel från din granne till dig över era fastigheter och den är ju ointressant för E.ON.

Utgå ifrån dessa summor och ta med det i betaktande när du budar på sommarstugan.
Går det att söka fram vart närmsta anslutningspunkt är? Hitttar karta över nätägare men inte vart anslutningspunkten skulle kunna vara. Tänker att sträckan kan bli olika beroende på vad man ska ta sig igenom/över.

O Oskpet skrev:
Går det att söka fram vart närmsta anslutningspunkt är? Hitttar karta över nätägare men inte vart anslutningspunkten skulle kunna vara. Tänker att sträckan kan bli olika beroende på vad man ska ta sig igenom/över.
Du måste ställa frågan till nätägaren, det är bara dom som kan svara på detta.

Kontakta E.ON. Det är bara de som vet exakt var de skulle ansluta dig. Ibland är det inte helt givet för dem heller om de har flera alternativ, så de kan behöva undersöka lite.

Stort tack för engagemanget i tråden! Riktigt roligt att det finns så många med kunskap som vill dela med sig.

EON har svarat redan (de var också snabba) och visat på kartan vart anslutningspunkten finns.
Jag ställde en fråga till angående hur de mätte (fågelvägen eller ej) samt om nuvarande markägare kan göra så att processen försenad eller på något vis försvåras.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Bra att du tagit kontakt med dom. Men hur ställer du dig till stugan om du får räkna med 200-250' extra för att få en korrekt elnätsanslutning?

Om alla som budar på den tar med denna kostnad så borde det spegla sig i värdet på fastigheten och om du sedan fixar det så borde värdet öka någorlunda motsvarande. Det jobbiga är väl om någon mindre kunnig inte tar hänsyn till detta i sin värdering nu när det saknas.

Bra att du tagit kontakt med dom. Men hur ställer du dig till stugan om du får räkna med 200-250' extra för att få en korrekt elnätsanslutning?

Om alla som budar på den tar med denna kostnad så borde det spegla sig i värdet på fastigheten och om du sedan fixar det så borde värdet öka någorlunda motsvarande. Det jobbiga är väl om någon mindre kunnig inte tar hänsyn till detta i sin värdering nu när det saknas.
Tyvärr så blir stugan lite för dyr tycker vi även om det blir på gränsen.
Jag tror inte värdet ökar på huset med samma peng som kostnaden för elen medför även om det såklart påverkar.
Vi går o grubblar lite nu men det lutar åt att vi får titta vidare tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.