Hej,

Vi flyttade nyligen in i vårt nya hus, byggt 1970, och har bott här i två månader nu. Vi visste att husets dränering är gammal och att det var lite fukt i källaren, så vi fick rådet att vi skulle behöva byta dräneringen inom en snar framtid.

Men nu har jag märkt att det inte bara handlar om fukt. I ett av rummen i källaren läcker vatten in när det regnar, och det samlas vatten på golvet. Hela väggen där röret är installerat blir blöt varje gång det regnar. Jag har redan tagit bort träpanelen från rummet, och väggen bakom är av betong.

Jag är osäker på vad jag ska göra nu. Min åsikt är att det bästa vore att fixa dräneringen, men vi har tyvärr inte ekonomin för det just nu, åtminstone inte de närmaste sex månaderna.

Har ni några förslag? Skulle det kunna täckas av min hemförsäkring? Jag har en extra hemförsäkring hos IF. Jag uppskattar verkligen alla tips eller råd ni kan ge, och förklara gärna enkelt då jag inte är expert på det här området.

Tack!

Räkna med att du inte har något att hämta från försäkringen, den täcker inte vatten som läcker in genom tak, väggar eller golv.

Hur avleds vattnet från taket ovanför där det tränger in vatten?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Räkna med att du inte har något att hämta från försäkringen, den täcker inte vatten som läcker in genom tak, väggar eller golv.

Hur avleds vattnet från taket ovanför där det tränger in vatten?
Vattnet kommer från mitten av väggen, så det finns ingen ränna där. Jag har dock nyligen installerat ett nytt värmesystem i närheten, och jag har märkt att det kommer lite vatten från det, men det är inte någon större mängd.

Hur ser det ut utanför då?

Hur ser det ut utanför då?
Den röda linjen visar platsen där vattnet tränger in, och den blå delen markerar var jag nu har ett värmesystem.

• Tegelhus med röd linje som visar vatteninträngning och blå markering för värmesystem på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med att du har ett värmesystem där?
Vart leds vattnet från stupröret som skymtas i bild?

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vad menar du med att du har ett värmesystem där?
Vart leds vattnet från stupröret som skymtas i bild?
Den röda linjen som jag har ritat på väggen visar var vattnet kommer in när det regnar i rummet, och den delen blir blöt. Det är ganska svårt att förklara, men jag kommer att ta en bild från insidan ikväll och posta den, så blir det lättare att förstå.

Du skriver väggen med röret, vad för rör?
Vart leds dagvattnet (stupröret) som syns på fotot?
Är det genomföringar under mark för din nya värmepump?

Hur rinner vatten på tomten/granntomterna i närheten?

Motsvarar källarens djup det närmaste hörnet?
jag skulle först få koll på dagvatten och om tomtens lutning leder stor mängder.
Är det bara den sidan och inte djupare så skulle man kunna frilägga och stryka på ett lager kallasfalt till som temporär åtgärd.

Ser ju inte ut att vara så högt för att gräva själv på den sidan, är det sutteräng?

Du hade ju lätt kunnat rätta till en sida provisoriskt utan allt för större kostnad och ta resterande sen när ekonomin finns till.

Jag hade grävt upp, kollat varför det läcker och sen hade jag fixat ett bättre fall från huset så att man åtminstonde får stopp på att det rinner in.

På sikt är det ju bäst att göra en ordentlig dränering.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Du skriver väggen med röret, vad för rör?
Vart leds dagvattnet (stupröret) som syns på fotot?
Är det genomföringar under mark för din nya värmepump?

Hur rinner vatten på tomten/granntomterna i närheten?
Bilder från insidan. Jag är inte helt säker på om hur ally fungerar, men jag misstänker att vattnet kan komma från dräneringen.
Husset är sutteräng

• Vägg i sutteränghus med vattenfläckar och flagnande färg, synligt avlopp vid golvet.
    Skapa konto
  • Grön vägg med fuktskador och avflagnad färg, synlig vattenläcka längs spricka, dräneringsuttag i botten. En del av sutteränghusets insida.
    Skapa konto
  • Vattenskadad vägg med en rund inspektionslucka, omgiven av fuktfläckar och sprickor ovan kakelgolv i en sutterängbyggnad.
    Skapa konto
  • Spricka och fuktfläckar på grön innervägg i källare, eventuellt orsakat av dränering i sutteränghus.
    Skapa konto
  • Fuktfläck och spricka på grön vägg i sutteränghus, misstänkt dräneringsproblem.
    Skapa konto
Det ser ut som en avloppsstam. Vad finns ovanför?
Kan man öppna inspektionslocket?

O Odi et Amo skrev:
Det ser ut som en avloppsstam. Vad finns ovanför?
Kan man öppna inspektionslocket?
Det är ett rum på övervåningen, men rummet bredvid är köket. Jag är osäker på om jag kan öppna det eller inte.
Inte dränering då?

Frågan är om vattnet kommer utifrån eller från röret 🤔

Jag
ByggNV ByggNV skrev:
Det är ett rum på övervåningen, men rummet bredvid är köket. Jag är osäker på om jag kan öppna det eller inte.
Inte dränering då?
jag tror inte det.
Spola vatten i köket och lyssna.
Oavsett så upplever du problem med vatteninträngning när det regnar kraftigt. Går dina stuprör ner i marken eller slutar de ovanför?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.