Hej

Jag och min sambo har fått tillgång till ett uthus på hennes föräldrars tomt och har så sakteliga börjat fixa till detta.
Vi upptäckte att bakom dom härligt babyblå masonitskivorna döljde det sig fina träväggar. Dessa träväggar är dock helt råa och obehandlade och vi vill då fixa till den a råa "stickiga" yta till något mer inomhusaktigt.

Vi har tillgång till elhyvel och planslipmaskin, men jag såg att det fanns bandslip och planfräs att hyra, vilket alternativ är bäst tror ni?
Ska prova vertygen jag har tillgång till idag på en dold yta så får vi se hur det blir, men jag tror inte så mycket på det faktiskt.

Så här ser väggarna ut
 
  • PICT3231.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT3232.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT3233.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Jag tycker ni skall överväga om det är värt besväret att slipa väggarna. Vi har större delen av husets väggar klädda med råspont, dvs endast sågade bräder, och det behöver inte vara ett stort problem. Vi har bara laserat panelen, väljer ni att måla med täckande färg så kommer ni knappt tänka på att väggarna är lite ruffiga. Måla vitt och sedan lite drivved och blåvita textilier så har ni gjort lite "New England style" ;)
Men som svar på din fråga; det finns en smart slipmaskin som proffsen använder för att slipa väggar och tak med när de har spacklat. Kallas för giraff. Jag har aldrig använt en sådan, men kan man slipa sandspackel på tak och väggar med den så borde det gå utmärkt att slipa trä med den. Men det blir många m2, fundera på om det är värt den tiden.
 
Tack Totte för ditt svar.

Du har faktiskt helt rätt i det du skriver, vi gick endast över det med vanlig planslip en gång och fick bort dom värsta "taggarna". Täckande färg på det sen så blir det kanon.

Tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.