Har precis fått lov för att göra en utbyggnad av huset. Hade tänkt att bygget skulle löpa under vintern och sedan i sommar skulle jag putsa den med kalkputs för att få ihop helheten med resten av huset på vettigt sätt.

Den stora fördelen med Träullit är att skivorna i praktiken fungerat som eget fasadmaterial och klarat väder och vind tills det blir dags att puts.

Men nu har Träullit gått och blivit uppköpt och väggskivorna tycks vara borta.

Finns det något alternativ man kan använda som putsbärare som i praktiken fungerar på samma sätt som eget fasadmaterial? Cembrit får man tydligen inte använda som putsbärare?

Någon som har idéer?
 
Tyvärr har jag inget bra förslag, men jag tyckte jag har läst i någon tidning att tillverkningen skulle fortsätta som innan. Du kanske kan ringa till fabriken i Ydre: 0381-601 14 och fråga var man kan köpa skivor.

Edit: Jag hittade denna text på Corren.se (lokalblaska)

I Europa kommer Träullits produkter att säljas bolaget Ecophon AB som är världsledande på innertak. Därmed hamnar Träullit under samma tak som forna Gullfiber som Saint Gobain köpte 1985.
 
Redigerat:
R
P pwb skrev:
Har precis fått lov för att göra en utbyggnad av huset. Hade tänkt att bygget skulle löpa under vintern och sedan i sommar skulle jag putsa den med kalkputs för att få ihop helheten med resten av huset på vettigt sätt.

Den stora fördelen med Träullit är att skivorna i praktiken fungerat som eget fasadmaterial och klarat väder och vind tills det blir dags att puts.

Men nu har Träullit gått och blivit uppköpt och väggskivorna tycks vara borta.

Finns det något alternativ man kan använda som putsbärare som i praktiken fungerar på samma sätt som eget fasadmaterial? Cembrit får man tydligen inte använda som putsbärare?

Någon som har idéer?
Tror du inte att det snart dyker upp under ett annat namn bara?
 
C
Slå dem en signal och kolla läget. Hade kontakt med dem angående skivor av äldre dimensioner och de hade inga problem att prata direkt med slutkunder.

Har själv lite blandade känslor kring träullit som putsbärare, så det slutade med att jag körde mer traditionellt med vindpapp och vassmatta. Men då handlar det inte om nybygge utan reparationer av gamla väggar.
 
Tydligen ska man kunna putsa på en del träfibersskivor som används som vindsskyddsskiva. Någon som har erfarenhet av det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.