Hej,

Är igång med materialval för att putsa insida av källarväggarna och vill helst slippa arbetsmoment i onödan.
Därför undrar jag om någon har en bild eller kan berätta huruvida 0-3mm är för grovt (kosmetiskt)? Vi vill ha det så slät som möjligt samtidigt vill vi som sagt helst slippa köra en extra runda med den fina varianten som är 0-1mm.

Tack
 
C
Ju grövre korn desto tjockare påslag kan du göra. Därför använder man de finkornigaste bruken till en avslutande tunn ytputs. Huruvida 0-3 mm ger en tillräckligt slät yta avgör du själv, men det ger inte en yta som är "så slät som möjligt".
 
Det är inte slätt alls skulle jag vilja säga.
Vi har en hel del 0-1.5 och jag skulle inte kalla det direkt slätt. I halvt släpljus ser man tydligt strukturen av det.
Ett par väggar i teknikrummet har bara grundbruk 0-3 och det är inget fel på dom, men de ger definitivt mer naturstenkänsla än slät vägg (även på några meters håll ser inte väggarna släta ut)
 
Hur slätt det blir på ytan beror till största delen på hur man bearbetar den. Glättar man med en stålspade så kan man gå nästan vilket bruk som helst att bli slätt.
 
  • Gilla
ravve007
  • Laddar…
Tack! Glätta med stålspade, vad innebär det egentligen? Någon beskrivande länk kanske, hittar inte mycket på google :) Mon gissning är att man kör över putsen med en stålspade helt enkelt, efter ca 2 timmar när den har hårdnat lite. Rätt? Hur ser stålspaden ut?

Läste något om att filta med en fin skumgummi-liknande grej.

Glätta eller filta? Var kan jag läsa mer om detta, det är en djungel för mig :)
 
Redigerat:
0-1 get en hyffsat slät yta, men finns även tex 0-0,3 och liknande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.