Jag har försökt dimensionera vårt befintlig pulpettak och dess laster.
Jag vill kontrollera om befintlig tegelvägg klarar lasterna från längsgående mittbalk (limträbalk) som avlastas på totalt fyra punkter, två pelare i mitten samt två ytterväggar.

Vertikala lasten är 22 kN. Kommer väggen som är murad kalksandsten från 1935 klara detta? Väggen är ca 25 cm tjock och ca 2,5 meter hög. Det finns en stål U-balk inmurad ovanför fönstret. Limträbalken kommer hamna ganska exakt i mitten ovanför fönstret som är 80 cm brett.





Schematisk illustration av pulpettak med dimensioner, laster och limträbalkars placering och stödpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av gammalt hus med synliga takbjälkar och märkt med lastindikation på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Kan det verkligen stämma med 22kN? Det är ju en mycket hög last från ett litet tak...
 
  • Gilla
Jontha och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kan det verkligen stämma med 22kN? Det är ju en mycket hög last från ett litet tak...
Jag har ingen uppfattning om det är rimligt men enligt beräkningen blir det så mycket med snölastzon 2.5.
 
G Gabsson skrev:
Jag har ingen uppfattning om det är rimligt men enligt beräkningen blir det så mycket med snölastzon 2.5.
Totallasten på taket verkar ju vara ca 3 kN/m2. Hela lasten för 12 kvm blir väl då 36kN som sedan skall fördela ned till grunden via ett antal pelare och väggar. Svårt att se hur det skall bli just 22 kN i den aktuella punkten?

Snart dyker det väl upp en konstruktör som vet mer :)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Totallasten på taket verkar ju vara ca 3 kN/m2. Hela lasten för 12 kvm blir väl då 36kN som sedan skall fördela ned till grunden via ett antal pelare och väggar. Svårt att se hur det skall bli just 22 kN i den aktuella punkten?

Snart dyker det väl upp en konstruktör som vet mer :)
Var kommer 12 kvm från? Totala takytan är 67 kvm.
 
G Gabsson skrev:
Var kommer 12 kvm från? Totala takytan är 67 kvm.
Ja det är ju skillnad!

På ritningen ser det ut som 4 pelare?
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det är ju skillnad!

På ritningen ser det ut som 4 pelare?
Ja man kunde inte simulera tegelvägg i gavlarna så jag antog att det var en pelare i varje yttervägg istället.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Håltagning i väggen är gjord nu. Där ska alltså sitta en limträ 90×315.
 
  • Renoveringsrum med håltagning i vägg för limträ, synligt träbjälklag och stolpsko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här ser det ut på andra gaveln där balken kommer förflyttas ca 10 cm till höger.
Lasten är dock lite lägre här, 17 kN.

Övriga två pelare i mitten kommer vara stålstolpar ståendes på rejäla betongfundament eftersom lasten där var typ över 50 kN.
 
  • Gammal gavel med balk och skadade tegelstenar ovanför ett fönster och slitet betongfundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
22 kN verkar stämma ganska bra vad gäller punktlasten på tegelmuren. Att säga något om vad tegelmuren tål är däremot svårt. Hållfastheten hos en tegelmur beror, förutom på dess geometri, på murstenarnas och murbrukets hållfasthet. Murstenarnas hållfasthet kan variera väldigt mycket beroende på typ. Kalksandsten tillhör de som tål minst. Murbrukets hållfasthet beror på dess sammansättning. I det här fallet är det upp till stålbalken att göra tricket. Utan den tål väggen ingenting. Det kan den nog om den är tillräckligt kraftig och har tillräckligt långa upplag vid sidan av fönstret. Att säga något bestämt om det är däremot vanskligt.
 
  • Gilla
john68 och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
22 kN verkar stämma ganska bra vad gäller punktlasten på tegelmuren. Att säga något om vad tegelmuren tål är däremot svårt. Hållfastheten hos en tegelmur beror, förutom på dess geometri, på murstenarnas och murbrukets hållfasthet. Murstenarnas hållfasthet kan variera väldigt mycket beroende på typ. Kalksandsten tillhör de som tål minst. Murbrukets hållfasthet beror på dess sammansättning. I det här fallet är det upp till stålbalken att göra tricket. Utan den tål väggen ingenting. Det kan den nog om den är tillräckligt kraftig och har tillräckligt långa upplag vid sidan av fönstret. Att säga något bestämt om det är däremot vanskligt.
@justusandersson Stålbalken som ligger direkt ovanför fönstret har bara upplag ca 15 cm om vardera sida. Har läst någonstans att man rekommenderar 25 cm generellt. Själva stålbalken har en liggande U-profil och är ca 8 cm hög och ca 8 cm djup. Den gamla konstruktionen består av två balkar som man kan se på första bilden, dvs lasten är fördelad på två punkter, och inte direkt ovanför rutan. Frågan är hur jag ska gå vidare...
 
Du kan ju altid räkna ner snölasten om det går att skotta taket i extremt väder. Jag tror som föregående talare att det finns osäkerheter som inte låter sig beräknas.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du kan ju altid räkna ner snölasten om det går att skotta taket i extremt väder. Jag tror som föregående talare att det finns osäkerheter som inte låter sig beräknas.
Ja jag förstår att det är omöjligt att räkna ut teoretiskt eftersom väggen är gammal och murbruket passerat sina bästa år. Men det kanske finns tips hur jag löser det på bästa sätt. I värsta fall kan jag ju behålla de två gamla balkarna och skippa limträbalken där.
 
Stålbalken är nog bara tänkt att avväxla teglet över fönstret. Jag skulle satsa på en stålram innanför tegelväggen som limträbalken vilar på. Med en så begränsad spännvidd räcker det med en VKR profil. Dimension beror på måtten.
 
Hur låsta är pelarlägena? Om du ökar mittfackets längd så minskar lasten på väggen. Om det fungerar med planlösningen kan du hitta ett läge där punktlasten på väggen är noll. Man bör dock vara lite försiktig så att upplagdreaktionen inte slår över så att balken vill lyfta från väggen.
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.