Hej,

Börjar bli lite nojig gällande mitt hus då konstruktören ger mig luddiga svar hela tiden, hoppas någon här kan hjälpa mig. Det är så att jag har ett mellanbjälklag av trä och en LT balk på 90x405, spännvidd 6m som min ståltrappa vilar på. Ståltrappan (väger 1ton!) är frihängd och L-formad så det går lite laster kors o tvärs här, men jag börjar bli nojig för mellanbjälken om LT balken kommer kunna stå emot den här trappan? Läst lite på träguiden och såg att LT90x495 har en knäckgräns på 40kN är knäckgränsen på motten av balken?, och då skulle det inte vara några problem men hur blir det om LT balken är ansluten till en annan LT balk med samma dimension mha skruvar och balkfot? Jag kanske utläser tabellen fel och det är inte 40kN som gäller.

Hoppas jag beskrev det tydligt och kan få lite hjälp av folk som kan detta.

En 90*495 klarar en tvärkraft på 57kN och en momentkraft på 74kNm.

Din trapp ger en tvärkraft på 6 kN och en momentkraft på 18kNm av egentyngd. Sedan tillkommer nyttig last från bjälklaget/trappen och egentyngder på golvkonstruktionen.

Hur ser golvkonstruktionen ut? Vad är det för regelavstånd?

H huggan skrev:
En 90*495 klarar en tvärkraft på 57kN och en momentkraft på 74kNm.

Din trapp ger en tvärkraft på 6 kN och en momentkraft på 18kNm av egentyngd. Sedan tillkommer nyttig last från bjälklaget/trappen och egentyngder på golvkonstruktionen.

Hur ser golvkonstruktionen ut? Vad är det för regelavstånd?
4år senare :) hoppas huggan fortfarande är engagerad i forumet för du verkade kunna din grej.
Kom på att jag var medlem här och såg att jag glömde svara på detta. Kan va bra för andra att förstå sig på lite konsteuktionslära och för mig att pusta ut :) jag bifogar min bjälklagskonstruktion. Sedan så har vi lagt frigolit för golvvärme och flytapacklat hela våningen. Så flytspacklet är relativt tungt det med.

• Ritning av en bjälklagskonstruktion med måttangivelser för balkar och isolering, avsedd för golvvärme och flytspackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.