Hej,
Vårt lås till ytterdörren har börjat krångla. Det går inte längre att låsa med vredet på insidan. Man kan låsa både utifrån och inifrån med nyckel. Jag kopplar felet till det lilla reglaget (röd pil i bild) som inte går att ställa i övre läget, utan den åker ner i botten direkt när man släpper den i övre läget. Jag har inte öppnat upp kassetten, finns det något där jag kan göra eller titta efter?

Ytterdörr med lås, ASSA 1271-1, och ett reglage markerat med röd pil. Reglaget verkar inte fungera korrekt enligt beskrivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Haft samma på mitt lås och lås upp ett par gånger brukar lösa problemet skitlås bytt kista 3 gånger på 10 år

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Haft samma på mitt lås och lås upp ett par gånger brukar lösa problemet skitlås bytt kista 3 gånger på 10 år
Har haft problemet i nästan en månad, och vi låser och låser upp dörren typ 2-4 ggr/dag. Men ingen skillnad tyvärr.

Även på insidan då antar jag

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Även på insidan då antar jag
Japp, på kvällen låser vi med nyckel från insidan.

De tidigare versionerna av ASSA 2002 är inte kända för att hålla speciellt bra.

Om det inte är slitage eller annat trasigt inne i kistan kan det vara att vibrationer från flera års användning av dörren gjort att skruvarna som håller fast låskistans lock lossnat lite.

Med lite tur går det att få liv i det hela igen genom att göra enligt instruktion nedan, annars är det vettigaste tyvärr att köpa en ny kista för att åter få funktionen. Precis som redan föreslagits.

• ASSA 2002 låshus med röda markeringar för justering av skruvar, text: "Testa dra åt de synliga skruvarna, speciellt denna".
    Skapa konto
Redigerat:
Äldre ASSA 2002 evolution var så drabbade av problem att många låssmeder slutade sälja dom.
Det gjordes så många revisioner av låshusen att systemet för att skriva ut revideringarna ändrades flera gånger.
Nya ASSA 2002 Connect Låshus är helt omkonstruerade från grunden och fungera bra.
Jag hade kastat problem låshuset och ersatt med ett nytt 2002 connect som inte lider av de problem som drabbade den tidigare 2002 evolution.

1 123abc skrev:
Äldre ASSA 2002 evolution var så drabbade av problem att många låssmeder slutade sälja dom.
Det gjordes så många revisioner av låshusen att systemet för att skriva ut revideringarna ändrades flera gånger.
Nya ASSA 2002 Connect Låshus är helt omkonstruerade från grunden och fungera bra.
Jag hade kastat problem låshuset och ersatt med ett nytt 2002 connect som inte lider av de problem som drabbade den tidigare 2002 evolution.
Har vi "evolution"? Kan man se det på min bild?

A arowe17 skrev:
Har vi "evolution"? Kan man se det på min bild?
Ja, det har ni.

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
L LåsÅSånt skrev:
Ja, det har ni.
Ok, då får jag skruva upp och titta efter någon lite varmare dag. Någon länk till vad det är jag ska köpa som ersättare om allt behöver bytas?

Du köper ett låshus ASSA 2002 vänster från valfri återförsäljare.
Jag ser inte om du har sym eller osym på bilden, sym är modern standard.

Postar bilder på en ny connect så du kan se skillnaden, stolpen och fallkolven skiljer.
ASSA ABLOY Connect 2002 sym låshus i närbild, visar detaljer som etikett och skruvhål.
Låshus ASSA 2002 visar konstruktion med olika hål och metallkomponenter, som används för att beskriva skillnader i moderna standarder.

Som referens en gammal 2002 evolution som är den som hade mycket problem.
ASSA Evolution 2002 låshus, visad med etikett och skruvhål, används som jämförelse i tråd om låsbyte.

• Gilla
LåsÅSånt
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag ser inte om du har sym eller osym på bilden, sym är modern standard.
SYM är det. Det baserar jag på förhållandet mellan vredskyltens och låsstolpens ovansidor 🙃

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
L LåsÅSånt skrev:
SYM är det. Det baserar jag på förhållandet mellan vredskyltens och låsstolpens ovansidor 🙃
Jag tycker det är knepigt att se med täckskylten på plats samt att det lätt blir paralaxfel i bild.
Jag har slutat med säkra uttalanden då fotovinkel kan luras, har jag lärt mig under min tid på forumet.

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
L LåsÅSånt skrev:
Jag kollar och återkommer imorgon. Tack så länge 😀

Närbild på ett dörrlås från ASSA med en mässingshandtag på en träfärgad dörr. Bakgrunden visar en tegelvägg och en kvast.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.