1 676 läst · 42 svar
2k läst
42 svar
Problem internet ”akut”
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 029 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 029 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 029 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 029 inlägg
Kan inte utläsa orsaken till 40 dagar, rent tekniskt är det märkligt. Är det Telias fibernät/station så är det bara att byta mediaomvandlaren och flyta en patchfiber på station i ODFen.
Men det kan ju ha att göra med avtalstider för Tele2, nuvarande operatör, hur länge den tidigare boende har ett gällande avtal och innan man kan koppla om till ny operatör. Men nu gissar jag.
Men det kan ju ha att göra med avtalstider för Tele2, nuvarande operatör, hur länge den tidigare boende har ett gällande avtal och innan man kan koppla om till ny operatör. Men nu gissar jag.
Ja, mycket bra förslag.A AndersS skrev:
Så gjorde jag åt min mamma (hon är 82år, så kunde behöva lite hjälp där).
Hon hade en fiber redan indragen till huset sedan en tid tillbaka via Telias "Öppen fiber".
Hon ville ha Telia som tjänsteleverantör, men det skulle ta några månader att få fibern aktiv.
I väntan på fibern så fick hon ett mobilt bredband utan uppsägningstid, och även en router till det (som nu ska skickas tillbaka).
Nu har fibern aktiverats, och hon får en sömlös övergång till fiberabonnemanget, med fortsatta TV-tjänster som hon vill ha.
Även en ny router som tillhör fiberabonnemanget blev skickad i förväg, så allting har fortlöpt smidigt.
Bra kundservice där av Telia måste jag säga.
Telia sa att det är alltid 1 månads väntetid på teknikern.A AndersS skrev:Kan inte utläsa orsaken till 40 dagar, rent tekniskt är det märkligt. Är det Telias fibernät/station så är det bara att byta mediaomvandlaren och flyta en patchfiber på station i ODFen.
Problemet löst, lånade en mobil router o köpte kontantkort. Fri surf 1 månad för 399. Tack för hjälpen
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 610 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 610 inlägg
Om inte mobilen är antik så fungerar delning genom mobilen utmärkt, genom en vanlig USB-kabel då. Så brukar jag göra om det är avbrott i det trådade eller andra störningar. Funkat bra med Huawei, Xiaomi och nu flera Google Pixel på raken. iPhone har jag inte provat, men bör väl fungera bra det också.
Det enda jag brukar göra är att ställa ner upplösningen på Youtube till 720p så det drar mindre datamängd. Samma kan man väl göra på eventuella TV-abb.
Men bra att du löst problemet med router nu!
Det enda jag brukar göra är att ställa ner upplösningen på Youtube till 720p så det drar mindre datamängd. Samma kan man väl göra på eventuella TV-abb.
Men bra att du löst problemet med router nu!