Walle85
P PappasHammare skrev:
Brukar väl vara CPE adressen som är låst. Inte det som sitter innanför. eller?
När jag satte upp mitt så hade jag två val, spoofa MAC från deras mediaomvandlare eller få dem att lägga in MAC för min UDM Pro's WAN port.

P
Walle85 Walle85 skrev:
När jag satte upp mitt så hade jag två val, spoofa MAC från deras mediaomvandlare eller få dem att lägga in MAC för min UDM Pro's WAN port.
Men det var väl om du tog bort mediaomvandlaren och kopplade fibern direkt till routern eller?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Walle85
P PappasHammare skrev:
Men det var väl om du tog bort mediaomvandlaren och kopplade fibern direkt till routern eller?
Ja, det stämmer. Men var tvungen att ringa Bahnhof och be dem uppdatera hos sig för att få igång det om jag minns rätt.

P
Walle85 Walle85 skrev:
Ja, det stämmer. Men var tvungen att ringa Bahnhof och be dem uppdatera hos sig för att få igång det om jag minns rätt.
Men varför? Routern till mediaomvandlaren.. vad är det för fel?

Walle85
P PappasHammare skrev:
Men varför? Routern till mediaomvandlaren.. vad är det för fel?
Ytterligare en sak som kan strula/gå sönder samt att den tillför noll för mig då den endast skickar vidare signalen. Man kan ju ha oändligt många switchar och grenuttag innan en router, men till vilken nytta?

Walle85 Walle85 skrev:
Man kan ju ha oändligt många switchar och grenuttag innan en router, men till vilken nytta?
Oändligt är kanske att ta i men man kan vilja ha flera enheter med var sitt publikt IP, om nu tjänsteleverantören erbjuder det.

Om jag nu inte missförstår diskussionen.

R Roobiiiiin skrev:
Att jag väljer Telia är för är bunden med dem sedan förra lägenheten.
Du kanske kan använda deras oförmåga att leverera inom skälig tid till att få de att riva bindning till avtalet? nämn ARN och press.
Om det går så har du utrustning för Tele2 färdig..

Kan inte utläsa orsaken till 40 dagar, rent tekniskt är det märkligt. Är det Telias fibernät/station så är det bara att byta mediaomvandlaren och flyta en patchfiber på station i ODFen.
Men det kan ju ha att göra med avtalstider för Tele2, nuvarande operatör, hur länge den tidigare boende har ett gällande avtal och innan man kan koppla om till ny operatör. Men nu gissar jag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ring och kolla med Telia om de kan "erbjuda" någon mobil lösning tills omkoppling gjorts, kanske inte helt utan kostnad.
Ja, mycket bra förslag.
Så gjorde jag åt min mamma (hon är 82år, så kunde behöva lite hjälp där).
Hon hade en fiber redan indragen till huset sedan en tid tillbaka via Telias "Öppen fiber".
Hon ville ha Telia som tjänsteleverantör, men det skulle ta några månader att få fibern aktiv.
I väntan på fibern så fick hon ett mobilt bredband utan uppsägningstid, och även en router till det (som nu ska skickas tillbaka).
Nu har fibern aktiverats, och hon får en sömlös övergång till fiberabonnemanget, med fortsatta TV-tjänster som hon vill ha.
Även en ny router som tillhör fiberabonnemanget blev skickad i förväg, så allting har fortlöpt smidigt.
Bra kundservice där av Telia måste jag säga.

A AndersS skrev:
Kan inte utläsa orsaken till 40 dagar, rent tekniskt är det märkligt. Är det Telias fibernät/station så är det bara att byta mediaomvandlaren och flyta en patchfiber på station i ODFen.
Men det kan ju ha att göra med avtalstider för Tele2, nuvarande operatör, hur länge den tidigare boende har ett gällande avtal och innan man kan koppla om till ny operatör. Men nu gissar jag.
Telia sa att det är alltid 1 månads väntetid på teknikern.

Problemet löst, lånade en mobil router o köpte kontantkort. Fri surf 1 månad för 399. Tack för hjälpen

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
R Roobiiiiin skrev:
Problemet löst, lånade en mobil router o köpte kontantkort. Fri surf 1 månad för 399. Tack för hjälpen
Bra!
Och snyggt att du återkopplade lösningen så vi vet hur det gick.

MultiMan
Om inte mobilen är antik så fungerar delning genom mobilen utmärkt, genom en vanlig USB-kabel då. Så brukar jag göra om det är avbrott i det trådade eller andra störningar. Funkat bra med Huawei, Xiaomi och nu flera Google Pixel på raken. iPhone har jag inte provat, men bör väl fungera bra det också.

Det enda jag brukar göra är att ställa ner upplösningen på Youtube till 720p så det drar mindre datamängd. Samma kan man väl göra på eventuella TV-abb.

Men bra att du löst problemet med router nu!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.