Undrar som rubriken antyder vad man kan förvänta sig för prisavdrag i runda slängar om man skulle välja bort hela köket med skåp och luckor och allt samt vitvaror och santitetsutrustning som tvättmaskin/tork etc etc??

Vad är era erfarenheter? Är det värt mödan??

Går ju att handla snorbilligt kök och vitvaror i polen och ett kök klarar man troligtvis att bygga ihop själv om bara vatten och el är draget till sina tilltänkta platser??

Vi funderar på att bygga med Götenehus!
 
Hej,
vi valde att göra så, välja bort allt som du beskrev samt även parkett och klinkers. Jag tycker att avdragen var i minsta laget, tex 28000 för kökssnickerier och ca 33000 för parkett. Det beror helt på din hustillverkares priser, en del har kök fr 35000 och uppåt, men generellt kan jag tycka att avdragen för bad och sanitär är hutlöst låga. Visst kan du, som du säger, hitta urbilliga kök mm i Polen, men tänk på frakt, och du slutar sällan under dina avdrag. visserligen kan du ha fått kanonkvalité till samma pris, och då är det verkligen värt det, har själv gjort sådana bra affärer på tex bänkskiva, alla vitvaror, samt badrumsmöbler. En del har vi haft bra kontakter på de rätta ställena, en del har jag nosat upp på nätet.
mvh
TyraMyra
 
Vi tog bort vitvarorna, 48 tkr bort, vilket är helt ok. Köpte betydligt bättre varor för de pengarna själv. Köket däremot behöll vi. Där visade det sig att det inte fanns så mycket att tjäna i vårt fall.
 
48 loppor bort bara för vitvarorna??? :p

Jisses, låter mycket tycker jag! Vilka byggde du med?

Efter samtal med GH idag har jag förstått att avdragen inte är så stora.. Har inte fått siffror konkret ännu. Man måste ju ochså väga in den extra "huvudvärken" att fixa allt sådant själv. Dvs vitvaror, bygge o planering av kök, golvläggning (om man vill fixa det ochså själv etc etc. Tjänar man "bara" 10-20 000 kr totalt är frågan om det är värt all den extra tid som krävs?

Finns så att säga nog med huvudvärk utan att ta på sig mer! ;D

Nå, skulle vara kul med lite fler erfarenheter i ämnet!
 
Eksjöhus. 40600 för köket och 8700 för tvätten, totti 49300 .. Det höga priset i köket förklaras delvis av att köket har frihängande fläkt, vilken är rätt dyr även i standardutförande. Det var för övrigt Husqvarna med undantag för fläkten som var en electrolux.

Vissa avdrag är inte värda att göra. Tex köket för vår del. Det avdraget var i nivå med vad vi fick för vitvarorna och vårt kök är svårt att hitta för de pengarna hos en annan leverantör... Vitvaror är dock ganska lätt att handla upp och få fram till bygget. Däremot ett helt kök är lite mer problematiskt. Vi tänkte först lägga golv, fixa våtrum, tapetsera osv, men det betalade sig allt för dåligt så vi har bara handlat upp en del varor och tjänster själva.
 
Vi bygger med Götenehus och har flertalet gånger blivit lite irriterade över prisavdragen när mann valt bort något som är standard. GH räknar bort sitt pris som de köpt in ex köket för. DVS med deras rabatter. De drar alltså bort ett mycket "lägre" pris än vad samma vara är värd om du själv köper in det direkt från någon annan stans.

Säg att du vill byta modell på en vitvara som du köper genom GH. GH drar då bort det pris de köpte in varan för (alltså sitt pris utan marginal) och lägger till den nya varans pris + deras marginal. Det betyder allså egentligen att du betalar marginalen för 2 varor. Lite sjukt.

Vi bytte ut standardköket på vårt hus (från Vedum) mot ett kök med enklare luckor än std. Dock valde vi till småsaker som låddämpare och dyl vilket gjorde att totala priset för vårt nya vedum-kök blev en del dyrare ändå (minns ej summan). I standard ingår ju tyvärr inte allt roligt som man vill ha. Mycket ingår, men inte allt! :)

Hur som helst, när alllt kommer omkring gillar vi GH och är nöjda. Deras budgetar har hållt hyfsat, bara några överraskningar.
 
Jo, efter samtal med GH har jag förstått att det är så dom resonerar!! >:(

Dom drar av sitt pris som du säger vilket gör det svårare att tjäna pengar på det för oss konsumenter.. Man viss så att säga "krama" varenda krona ur oss som är möjligt och det är väl logiskt förvisso!! ;)

Nåja, i övrigt är jag ochså nöjd så här långt med GH och deras bemötande. Får se bara om det blir husbygge nu till slut.. Håller tummarna att allt går ihop med kalkyler etc.
 
När jag kollat upp avdrag för vitvaror, så skulle vi få 25000 hos Götenehus. Vilket känns ganska dåligt. Hos Myresjöhus har vi fått 35000.
 
Att tillägga är att GH har rätt hög standard som standard. Det är alltså sällan det lönar sig att byta ett högkvalitativt kylskåp mot ett annat högkvalitativt egetköpt kylskåp. hehe...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.