Får man, och kan man pressa prisol? Antar att man måste använda stödhylsa, men blir det tillräckligt styvt med stödhylsa för att motstå kraften från en presskoppling?
 
Går aldeles utmärkt att pressa prisolrör, har gjort det själv på inrådan av en rörmokare. Stödhylsan är en nödvändighet dock.
 
Musashi skrev:
Går aldeles utmärkt att pressa prisolrör, har gjort det själv på inrådan av en rörmokare. Stödhylsan är en nödvändighet dock.
Enligt LK så skall man ALDRIG ha stödhylsa i prisol när man pressar.Har för mig att det ändrade sig för två år sen Ca..Även Viega säger att man inte skall ha det.
 
Det var en nyhet för mig. Är det flera som känner till att stödhylsor är "ute" nuförtiden?
 
Har gjort ett par tusen pressningar på prisol genom åren och ALLTID användt stödhylsa oavsett märke på pressdelar.
 
alltid och jag menar alltid stödhyllsa när man pressar halvhårda rör.
 
Det råder delade meningar om detta i branschen men är det inte dumt att chansa? Mitt råd är som flera andra; att alltid använda stödhylsa.
 
jag har fåt lärt mig att man ska altid ha stödhylsor när man har mjuka och halvhårda cu rör
 
Jag har pressat tusentals kopplingar utan stöhylsa och aldrig haft en läcka.Att rekomendera att inte följa tillverkarnas råd verkar lite konstigt tycker jag.
 
Jag har skriftlig information från 2006 om att "de flesta" leverantörer av Prisol-rör rekommenderar stödhylsa. Jag har aldrig sett att det skulle finnas någon risk med att sätta in en stödhylsa "i onödan".
Prisol-rör består normalt av mjuk-glödgade kopparrör.

Min slutsats är att man alltid kan använda stödhylsa om man vill vara säker.
Att det finns tillverkare av Prisol-rör som hävdar att det går bra utan stödhylsa är en annan sak.

Om det är någon som har information om att man INTE ska ha stödhylsa till Prisol,
lägg upp en länk eller liknande.

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.