Hej!!

Vi har planer på att putsa vår tegelfasad till sommaren. ( 6 cm tegel från -59) Har kommit i kontakt med två polska murare som verkar seriösa. Någon som har erfarenheter av en sådan "lösning"? Är deras arbetssätt "up to date" eller avviker kvalitén på något sätt? Vilka problem skulle kunna uppstå?


Vore såå tacksam för tips och synpunkter!

Vågar man?
 
Nej, varför chansa när man ändå ställer frågan "vågar man?". Att putsa en fasad är nog en av de mest avancerade momenten i ett husbygge/renovering. Sedan skriver du ingenting om de som ska utföra arbetet, förutom att de "verkar seriösa", samt är polacker. Det är ungefär som om du skulle be mig om referenser och jag svarade med att jag är seriös och svensk. Är alla polacker duktiga fasadputsare, och alla svenskar hejare på att snickra?
Jag brukar säga att man har råd att chansa bara om en eventuell förlust inte knäcker en.
 
Eftersom dom flesta husen är stenhus i Polen (där trähus ungefär anses vara baracker) kan man nog anta att den polska yrkesskickligheten inom murarbranschen är lika bra som den svenska.
Men däremot är det ju svårt att veta just hur dina hantverkare är. Själv hade jag försökt kolla referenser, det är viktigare än nationaliteten.
 
Svensk hantverkare är inte liktydigt med bra hantverkare. Har själv många dåliga erfarenheter av svenska hantverkare från välkända svenska firmor. Jag håller med Bastefallarn, om du bara kan kontrollera att det är äkta yrkesmän med erfarenhet så lär du få ett bra jobb gjort, oavsett nationalitet.
 
Just mur- och putsjobb är något som, generellt sett, polacker verkar väldigt duktiga på. Men precis som med svenska hantverkare så skiljer det naturligtvis från person till person och från firma till firma. Se till att ta referenser.
 
Till skillnad från jon_h så är mina erfarenheter att man inte skall låta östeuropeiska hantverkare göra ytskikt. Spackel, målning, kakling etc blir det inte samma finish på generellt (även om det som alltid finns undantag). Ytskikten tas inte på samma allvar österut heller - utan funkar det så får det vara - typ :)

Dock har jag inte ngn refarenhet av just puts.
/K
 
Påminner om en historia kompisen råkade ut för.
Dom skulle putsa fasaden, hade kollat runt och fick rek om en polack som skulle vara mycket ducktig. Dom åkte också och kollade på några jobb som han hade gjort och det var bra. Polarn ringde till honom och fick ett timm pris som gubben ville ha, kompisen som var lite osäker ville ha ett fast pris och han fick det också (över telefon utan att gubben hade vart hoss dom och tittat). Nåja då kom den stora dagen då polacken skulle anländ, in på gården svänger en gammel polskrega minibuss. Ur den kliver/hasar sig en otroligt gammal man säkert 120år eller så. Gubbe har alltså svårt att gå på plan mark.
Kompisen undra vad fan är detta, men dom diskuttera vad som skall göras. Kompisen frågar om fastpriset gäller, javisst inga problem där. Nåja tänker kompisen han får väl köra på, det har ju sett bra ut på dom andra ställena.
Så gubbe ska köra igång, han hasar sig mot minibussen och öppnar baktill.... och börjar skricka och svära kopiöst. ur bussen hoppar två unga killar som gensat börjar arbeta, gubben plockar fram en campingstol som han sätter sig i och fortsätter att skricka på pojkarna därifrån hela dagen. Gjorde dom något fel så fick dom verkligen reda på det av gubben. Arbetet går väldigt fort och blir väldigt bra. Efteråt så inser kompisen att hade han ta det på timmtaxa så hade det kostat honom halva priset. (fast då kanske gubben inte hafft med sig pojkarna :) )
 
Ända problemet med Polska arbetare är att dom troligtvis inte har samma krav i Polen vad gäller fukt, och att putsa en "tunnstensfasad" kräver kunskap vad gäller genomträngning/vattensprängning och materialval för svenska normer.

Om jag vore du så skulle jag ta proffesionell hjälp av materialval och köpa in det, sen låta dom Polska arbetarna utföra jobbet.

MvH john
 
Problemet med att anställa andra hantverkare från andra länder handlar inte om det blir fel eller inte tycker jag! för fel uppstår för alla hantverkare men det just här det e viktigt att ha lejt en firma/hantverkare som har försäkring och kan åtgärda felet utan att du som kund ska bli lidande
 
Det gäller oavsett nationalitet som alltid att skaffa sig hantverkare som har referenser och som man kan ha förtroende för.

Mina erfarenheter av just polacker är att mura och putsa kan de, men håll dem så långt ifrån trä som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.