larsbj larsbj skrev:
Har nyligen gjort en övervåning åt en kund där både tak och väggar är plyfa.
Väggarna är till största delen osb och sedan 4mm plywood som är limmad och spikad.

En del av väggarna och innertaken är 7mm plywood, skulle säga att alternativen Kostnadsmässigt går på ett ut.

Båda typerna är monterade med dyckertpistol. Och det blir i det närmast osynligt.

Finns lite bilder på instagram @byggochkonstruktion och @villalipkin
Tack, blev kanonfint!

sir_daniel sir_daniel skrev:
Första jag hittade, men finns på fler ställen
[länk]

Sedan finns också med fasad/L formad kant som du skrev. Där kan man skriva/spika ena och limma ihop dem på andra fasningen
Tack! Det var dåligt googlat av mig.

Funderar också på att sätta plyfa som innre skickt på en attefallare som vi ska bygga. Hur löste du infästning? Vilka skivor körde du med? Hur gör man runt fönster/dörr-öppningar?

T trojlee skrev:
Funderar också på att sätta plyfa som innre skickt på en attefallare som vi ska bygga. Hur löste du infästning? Vilka skivor körde du med? Hur gör man runt fönster/dörr-öppningar?
Hej, jag funderade mkt på infästning men landade i en enkel lösning och skruvade men en mässingsfärgad träskruv. Det smälter in och man ser knappt skruvarna. Runt fönster och dörrar så gjorde jag smygar av plywood så inga foder. Jag hade plywood i taket också, ingen taklist. Mot golvet så använde jag plywoodremsor som jag fräste en enkel profil på.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Attefallshuset Attefallshuset skrev:
Hej, jag funderade mkt på infästning men landade i en enkel lösning och skruvade men en mässingsfärgad träskruv. Det smälter in och man ser knappt skruvarna. Runt fönster och dörrar så gjorde jag smygar av plywood så inga foder. Jag hade plywood i taket också, ingen taklist. Mot golvet så använde jag plywoodremsor som jag fräste en enkel profil på.
Har du några bilder där man ser skruvarna samt runt fönster?

Vanlig spik och särskilt dyckert är ännu mer diskreta och osynliga iom mindre skallar jmfrt med skruv.

T trojlee skrev:
Har du några bilder där man ser skruvarna samt runt fönster?
Jag skjuter nog dyckert nästa gång trots allt. Ngn skrämde mig angående hållfastheten iom att jag har det i taket också.

• Oinrett vindrum med synliga dyckertspikar i taket och oskyddade väggpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlad trävägg och tak med synliga spikar som en del av inredningsdetalj i ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Knutpanelvägg med synliga spikhuvuden nära en dörr och strömbrytare, indikerar potentiell renoveringsdetalj.
    Skapa konto
  • Gilla
Sylvia30 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.