Hej!
Första inlägget här! :) Jag behöver råd om hur jag ska göra med min sommarstugegrund. Stugan är utblåst, ytterväggar och tak är allt som återstår. Jag skall lyfta huset och bland annat byta syllar. I samband med det skall grunden bytas. Idag står huset på en torpargrund av gjutna block och det är gott om sprickor i den så den måste åtgärdas på något sätt. Nu står jag i valet och kvalet om jag skall riva bort torpargrunden helt och ställa huset på plintar eller om jag skall fixa grunden och sen gjuta en betongplatta innanför den när jag ställt ner huset igen. Torpargrund känns uteslutet, vill inte ha en avfuktare stående....

Förutsättningarna är som följer:
Huset på ca 40 kvm står på högsta punkten på en kuperad och väldränerad tomt. Marken är dock plan där huset står och börjar luta kraftigt två-tre meter från ena hörnet. Stående vatten är inte ett problem. Huset kommer användas från sen vår till tidig höst med möjlighet till någon enstaka övernattning övrig tid. Huset skall inte ha någon underhållsvärme "off season" utan eventuellt skaffar jag en sån därn solcellsdriven cirkulationsfläkt för att hålla luften i huset frisk på vintern. Ligger vid en grusväg, åtkomligt för ev. betongbil.

Själv har jag snöat in på att ställa huset på plintar. Varför? Jo, det lockar att ha all vatten och avlopp tillgängligt under huset om något går sönder, med tömningskranar på lägsta punkterna. Lite kalla golv (vilket är kallast, plintgolv eller betongplatta?) kan lösas med komfortvärme i form av sån där tunn elgolvvärme, eller fräcka lammullstofflor. :p
De flesta jag pratat med förordar gjuten platta med ingjutna vatten och avloppsrör och man viftar bort mina invändningar om risken för frostskador med att rören i plattan inte går sönder och man hävdar att det blir fukt under ett upplintat hus. Jag vill som sagt inte ha någon underhållsvärme vintertid så hur i hela världen undviker man att vattenrör ingjutna i betong fryser sönder? Visst kan man ha tömningsventiler även med platta men OM man glömmer och det fryser sönder då är man ju "up shit creek" med en alldeles för liten paddel. Och är fukt under ett plintat hus verkligen ett problem? Jag menar, den fukt som kondenserar därunder borde väl ventileras ut utan större problem? Någon form av fukttålig skiva, t.ex. asfaboard eller nåt, är väl kanske en förutsättning antar jag?

Fasen, jag behöver bestämma mig snart, det börjar bli dags att lyfta huset...... Någon som vet råd?

Mvh,
ToRy
 
Jag bor i ett hus på plintar och har två uthus byggda på platta så jag har lite erfarenheter av både och.

Gör man en äkta plintgrund så ventilerar det som sagt under huset. Jag har då inga problem med fukt efter 15 år.
Kalla golv löser man med lite tjockare isolering plus tex golvvärmedn du nämnde. Sommartid är det uthusen som är kallare då betongen kyler.
 
Hej Mats, tack för svaret. (y)
Vad menas med "äkta plintgrund"? Jag tänker mig kanske en plint per meter längs husets ytterväggar plus en rad i mitten. Väl utjämnat under huset med lätt lutning mot ena hörnet och dränerat runt om. Funderar på om man ska lägga ett plastskikt med makadam ovanpå för att förhindra fukt som kryper upp underifrån men det kanske är overkill? Tror det kommer bli en halvmeter mellan mark och bjälklag. Eventuellt (troligen) blir det någon grovmaskig spaljekonstruktion som "insynsskydd" runtom men det hindrar väl inte ventileringen nämnvärt antar jag?
Har försökt hitta information på nätet om plintgrund från någon som inte försöker sälja något till mig men det är inte helt lätt. Byggde iofs en friggebod för två år sedan på plintar men det är ju lite annan skala liksom. Principerna borde ju iofs vara desamma.

Okej, + 1 för plintgrund, någon annan som har input? :)

ToRy
 
Många har svårt att skilja på pintgrund och uteluftsventilerade torpargrunder så därav mitt "äkta".

Jag tror inte att du behöver plast plus grus under. I ynnerhet itne om du har en halvmeter öppet
 
  • Gilla
andrenilsg
  • Laddar…
Ah, jag förstår. Det lutar mer och mer åt plintar för min del. Har fått fler knuffar i den riktningen.
 
Hej!

Är nyfiken på hur det gick för dig. Blev det plintgrund tillslut?
Har du möjligtvis fått tag på några prisuppgifter?

Jag är i ungefär samma situation som du, i valet och kvalet mellan plintar
och platta, och det lutar även för min del mot plintar.

Ha det fint!
 
Tjena,

Det har inte blivit någon grund alls än men snart så! Skall lyfta huset om några veckor och ta bort den gamla grunden, sen blir det plintar, åtkomliga vattenrör, lagom kryputrymme under och lagom fall på marken under huset. Typ så. Har inte kollat några priser än heller. Vet inte förrän jag fått bort den gamla grunden om jag ska använda block eller om jag skall gjuta runda plintar. Beror lite på hur fundamenten under grundmuren ser ut.

Mvh,
ToRy
 
Tja!

Då var huset lyft och det mesta av den gamla grunden borttagen. Då den gamla grunden inte sträckte sig speciellt långt ner i marken så tas den bort helt och plintarna får fixas från scratch så att säga. Jag tänker mig att plintarna sticker upp en knapp halvmeter plus stolphållare på det så får jag min halvmeter mellan mark och undersida golvbjälklag. Neråt ska plinten sticka cirka 70 cm och stå på en gjuten klump, en per plint. Jag har letat efter färdiggjutna plintar men hittar inga som är längre än 70 cm. Någon som vet om det finns i längd om kanske 120 cm? Blir ju iofs redigt tunga då.... Får nog gjuta egna plintar antar jag.... Lunch nu, återkommer säkert med fler frågor och funderingar...

Mvh,
ToRy
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Tror du får gjuta dem själv. De blir som sagt såpass tunga att det blir traktor annars
 
Jo precis, kollade på Byggmax 70-plint, den väger 60 kg. Då blir det inte så lätt att hantera ett gäng 120-plintar. :D
Tror jag köper biltemas 120-rör och ställer de på en klack/klump. Skulle det räcka att ställa dessa på en sån där betongplatta som använts till uteplats? De är väl ca 5 centimeter tjocka och 40-50 cm i kvadrat ungefär. Jämna ut med några centimeter makadam, lägga plattan på det och sen gjuta med röret stående rätt på plattan?
 
Antagligen skulle det räcka.
När jag gjorde dem till carporten tog jag nog i lite för mycket ...
ca 80X80 10-15 cm tjockt. I det la jag ett armeringsnät. Mot det nätet najade jag några armeringsjärn som jag bockade så att de stack upp i ett 200 rör.
Dubbla stolpjärn i toppen på plinten.

Grävkillen frågade om jag skulle bygga en skyskrapa ;)
 
Hyrde minigrävare förra helgen för att gräva hål för plintarna. När jag kommit ner ett par decimeter gick det från makadam till väldigt stora stenar. Både bra och dåligt tänker jag. Dåligt för att de inte går att gräva upp med minigrävare. Bra för att marken under huset är så väldränerad att jag inte behöver gå speciellt djupt, det kommer aldrig bli någon tjäle därunder ändå. Får nog korta 120-rören lite innan jag gjuter... :-D Det blir dock till våren istället för i höst blir det inget gjutet. Får lägga vinterenergin på att isolera friggebod och bygga dusch/wcbod istället.
 
Bara att borra ned "dubb" i de stora stenarna och tacka och ta emot. Finfina klackar de ;)
 
Tänkte jag inte ens på men det kan ju kanske funka! Får kolla på det. Kanske behöver stödgjuta lite runt stenarna. "Väldigt stora stenar" - allt är ju relativt men de skulle ju gå att flytta på med rätt verktyg och då kanske det är lika bra att knö ner lite bruk runt dem.... Svårt att få fram hur det ser ut utan bilder och referenser...
 
Nu börjar det äntligen bli dags! Hade hoppats vara färdig med grunden långt tidigare men det skulle tvunget byggas dusch/toastuga först.... Jaja, det är nästan klart så nu börjar det bli dags att planera för plintar under stugan. :)

Jag har börjat fundera på det här med dimensionering av bjälklag och fördelning av plintar och hur bjälklaget ska ligga på plintarna. Har gjort en enkel ritning på hur huset ser ut och hur jag tänkt mig saker och ting. Hittade inte de exakta måtten just nu men nåt sånt här är det...

Någon som direkt kan peka på fel dimensionering? Utöver det som står på ritning tänker jag mig plintar under det övre röda strecket och det nedre vänstra röda strecket samt under den blå bärlinan. Räcker en plint per 1,5 meter? 1 meter? Kommer spannet bli för stort för golvbjälklaget? Blir ju 2,5 meter. Kanske behöver två bärlinor? Blir ju till och med 3 meter i den nedre högra delen, en separat bärlina där kanske? Eller räcker 45x145 eller något grövre med de spannen?

En annan sak jag funderat på är hur bjälklag/bärlina skall fästas i plintarna. Jag har funderat på justerbara stolpskor men nu när jag söker efter såna blir jag lite osäker på om det är en bra idé...? Anledningen till att jag ville ha det är för att kunna justera för mindre sättningar i underlaget. Även om jag inte är rädd för tjälen så har jag ändå varit och pillat på stenarna under den gamla grunden och det kanske sätter sig lite när jag lägger tyngd på plintarna... Frågan är; är justerbara stolpskor stadiga nog för ett hus eller kommer det röra sig? Finns det något annat sätt att hyfsat enkelt kunna åtgärda mindre sättningar, om man inte använder justerbara stolpskor?

Har för mig att jag sett någonstans att det finns siter där man i princip kan rita in sitt hus och lite andra parametrar och sen få ut rätt dimensioner, någon som vet?


edit: hmmm... tog ju bort den nedre filen , trodde jag... varför visas båda...? Ignorera bilden utan den lila väggen, den är dum. :D
Golvbjälklag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Golvbjälklag.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.