Om du har den ambitionen är det inte många prylar du kan köpa. Det finns ingen garanti för att något företag finns kvar i framtiden.Alfredo skrev:Visst är det! Sen vet jag inte om jag räknas till en av "dödgrävarna" då jag egentligen inte har någon som helst åsikt om vad jag tror om Plejds framtid, eller bryr mig för den delen. Dock är jag helt ointresserad av att köpa teknik vars framtida användbarhet är beroende av att tillverkaren finns kvar och gör det jag önskar.
Så gott som all teknik fungerar ju för överskådlig framtid. Förutom en handfull produkter som bygger på att tillverkaren inte går i konkurs.Nissens skrev:
Det går ju till och med fortfarande att köpa reservdelar till SAAB.
Att en Plejd kan vara hjärtat i värmepumpens systemadministration tycker jag absolut är on topic. Vad jag känner till kan man genom en intelligent timer som på sekunden kan avgöra om tiden är 18.00 och en impuls kan skickas till pumpen att slå på, få full kontroll på det smarta hemmet. Därifrån är steget inte långt till att styra motsvarande pumpar var som helst. Jag har full tillförsikt för ingenjörerna på Plejd, och även för entusiasterna i forumet. Det enda som krävs för att utnyttja Plejd till fullo är en driven systemadministratör. Varför så negativ?Nissens skrev:
Jag tycker du bör bli mer aktiv i trådarna där Plejdanvändare frågar om verklig hjälp. Det är där det syns vilka som sitter inne på kunskap och vill bidra.
https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd-ctr-inkoppling.500980/#post-5430279
Redigerat:
Nej exakt! Alla företag kan försvinna eller ändra inriktning. Därför köper jag prylar där det har minsta möjliga inverkan på prylens användbarhet om tillverkaren försvinner.Nissens skrev:
Jag kommer inte på en enda sak jag äger vars funktion är beroende av tillverkarens "moln". Bilen tappar vissa finesser om molnet dör men inte så att användbarheten påverkas markant.
Sen kan ju en bristande tillgång på reservdelar ställa till det och så har det alltid varit och är naturligtvis svårt att helt skydda sig mot.
Bra då att Plejd inte är beroende av något moln. Det skulle inte röra mig i ryggen om Plejd försvann i morgon, det funkar ändå.Alfredo skrev:Nej exakt! Alla företag kan försvinna eller ändra inriktning. Därför köper jag prylar där det har minsta möjliga inverkan på prylens användbarhet om tillverkaren försvinner.
Jag kommer inte på en enda sak jag äger vars funktion är beroende av tillverkarens "moln". Bilen tappar vissa finesser om molnet dör men inte så att användbarheten påverkas markant.
Sen kan ju en bristande tillgång på reservdelar ställa till det och så har det alltid varit och är naturligtvis svårt att helt skydda sig mot.
Tex finns det väl knappast en enda laddbox som inte är beroende av molnet idag, varenda smartphone och många bilar nyttjar det också.
Ok, kan du visa ett exempel på den implementeringen?J Jocke Best skrev:Att en Plejd kan vara hjärtat i värmepumpens systemadministration tycker jag absolut är on topic. Vad jag känner till kan man genom en intelligent timer som på sekunden kan avgöra om tiden är 18.00 och en impuls kan skickas till pumpen att slå på, få full kontroll på det smarta hemmet. Därifrån är steget inte långt till att styra motsvarande pumpar var som helst. Jag har full tillförsikt för ingenjörerna på Plejd, och även för entusiasterna i forumet. Det enda som krävs för att utnyttja Plejd till fullo är en driven systemadministratör. Varför så negativ?
Jag tycker du bör bli mer aktiv i trådarna där Plejdanvändare frågar om verklig hjälp. Det är där det syns vilka som sitter inne på kunskap och vill bidra.
[länk]
Du verkar leva på en helt egen planet. Bättre du håller dig till CS eller WoW eller vilken värld du nu lever i.
Och det är lite läskigt att du inte begripit att plejd delvis är där redan och fortsötter i den riktningen.R RoAd skrev:
Rätt märkligt att du tror att du vet vad jag fattat, men allting tyder på motsatsen.
Du är verkligen rigid.
Läskigt var ordet.
Ingenting är statiskt.☺️
Jo men Schneider har ju "sett om sitt hus" och har en modern Zigbeebaserad "portfölj".Nissens skrev:
"Wiser kommunicerar via Zigbee 3.0, en internationell, trådlös standard som är cyber- och framtidssäker. Äldre Wiser-insatser och puckar kan du enkelt ställa om från Bluetooth till Zigbee och använda tillsammans med vår nya gateway."
https://www.se.com/se/sv/work/campaign/local/smarta-hem-wiser/