Hej, ni som har lagt Platon komfortskiva, är ni nöjda med det?
Funderar på att lägga in 2cm komfortskiva på blå Platonmatta men är lite skeptiskt till hur mycket 2cm isolering kan göra?
 
perka99 skrev:
Hej, ni som har lagt Platon komfortskiva, är ni nöjda med det?
Funderar på att lägga in 2cm komfortskiva på blå Platonmatta men är lite skeptiskt till hur mycket 2cm isolering kan göra?

Testa att sitta på en kall sten med ett 1 cm tjockt sittunderlag och utan det. Lite skillnad gör det allt. Det är de första centimetrarna som är viktigast.
 
Jag har lagt det och är nöjd med resultatet. La parkett + komfortskiva + blå platon i ett rum med oisolerad betongplatta. Det känns som ungefär samma golvtemperatur som resten av huset som står på krypgrund och klart varmare än ett annat rum som bara har parkett direkt på oisolerad betongplatta.

Det är ju dock inte helt gratis... Tänk på att det ska ventileras på någon sida av golvet.
 
La du foam eller grålumppapp ovanpå komfortskivan?
 
Nej jag la parketten direkt på komfortskivan och har inga problem alls med ljud. Däremot använde jag Platons ventitex-duk längst ner mot betongen.
 
Hur gjorde det med uppviken? Kapade du dem i jämnhöjd med parketten?
La du mellanrum mellan uppviket och parketten? I instruktionerna står det att man ska lägga avståndslister på ca 5mm
 
Japp, kapa i jämnhöjd med parketten. Du bör ha ventilerade lister på minst två av väggarna för att få bra luftflöde. Jag använde "vanliga" lister man la mellanläggsbitar vid listskruvarna för att skapa mellanrum (5-10 mm).
 
ok, men la du några distanser mellan uppviken och parketten så att parketten kan "röra" på sig?
 
Jag kan berätta att jag la vanligt klickgolv 7 eller 9 mm tjockt på 40 mm komfortskiva. Lumppapp emellan. Uppviken kapade jag i höjd med golvet och ventilerade socklar på alla väggar. Ingen speciell distans mellan golv och uppvik för då fick jag problem med att sockeln inte täckte spalten mellan golv och vägg. Ventitexduk underst mot betongen för att slippa klapperljud.
 
Jag la lite distans mellan golv och uppvik (kanske 5 mm?) men som Drosen säger måste du tänka på hur du ska montera socklarna så att det inte blir problem där om det blir för stor distans.
 
började lägga ut första raden igår, känns som att man måste såga bort klickfogen på första raden för att kunna täcka glappet med uppvik + distans då klickfogen på parketten jag köpt är ca 4mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.