Vad skall man tänka på när man placerar en värmepump.
 
Redigerat:
Platsen för Inomhusdelen måste väljas med omsorg så att ljudet från fläkten inte blir alltför störande. Placeringen av inomhusdelen blir en avvägning mellan prioritet och kompromiss för att uppnå en acceptabel funktion för både värme och kyla, med minsta möjliga ljudstörning, i kombination med en fungerande praktisk placering och anslutning till utedelen.
Placeringen av innerdelen är nog den allra viktigaste frågan och måste ha högst prioritet. Det är en ljudkälla som kommer att ge en förändrad och till viss del lite störande hemljudmiljö.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Krokben
Jag skulle säga att det viktigaste är att placera inomhusdelen i det största rummet så den får luftvolymer att arbeta med. Vi har vår i vardagsrummet på 20 kvm och den värmer hela huset på 108 kvm. Ljudet vänjer man sig vid.
 
Alla rum har sina för och nackdelar. Här får du lite exempel på det. Dock finns inte alla för och nackdelar med.

Som exempelvis i en hall kan man acceptera ett högre ljud på fläkten som då leder vidare luften bättre, Och som då kompenserar den sämre effekten i en hall. Det är också ett rum som man normalt inte vistas i.

Har du fläkten nära en trappa till en övervåning så kan huvuddelen av värmen leta sig upp till övervåningen. Eller inte som då gör en köldficka och ingen värme kommer upp eller ner i en källare.

En del är känsliga för drag och kan få irriterande ögon. Att tänka på var den placeras i ett sovrum eller vardagsrum.
https://www.polarpumpen.se/blogg/var-ska-jag-placera-min-luft-luftvarmepumps-innedel/

Även utedelens placering är viktig. Om den placeras fel på en vägg så kan det ge stomljud till intilliggande rum.
En fristående montering tar oftast detta bort. Men vissa kan ändå uppfatta det som att det står en bil utanför på tomgång. Att montera ett par extra starkare fjädrar på utedelen kan hjälpa till att minska ljudet.
 
Med luftvärmepump som värmekälla är det varmare närmast värmepumpen och något fallande temperatur, någon grad lägre, i omgivande utrymmen.

Hela principen med en luftvärmepump är att åstadkomma en luftström som sätter igång en luftcirkulation och på så sätt förflyttar luften från alla omgivande och avlägsna rum i en loop så att så stor mäng luft som möjligt cirkulerar tillbaks till och genom luftvärmepumpen. Värmen sprider sig med luftflödet, värmer omgivningen med början från taket. I takt med att den uppvärmda luften avkyls från omgivningen faller den nedåt mot golvet och cirkulerar i en rörelse i riktning och retur mot luftvärmepumpen. Det blir en viss tidsfördröjning att nå ut med värmen till de mer avlägsna utrymmena.

Skillnaden mot värmen från radiatorer där värmen avges från en lägre nivå i rummen och sprider sig genom principen självkonvektion i en uppåtgående rörelse i en ändlös cirkulerande separat lokal loop i rummet.
Denna skillnad märks genom att man upplever att ytterväggar och golv är något svalare med uppvärmning med luftvärmepump därför att loopen är vidare, har längre väg att färdas med en luftvärmepump, dvs. den cirkulerande luften får något större differens i temperatur. Skillnaden är inte stor men upplevs om man är van värmen från radiatorer.

Hela principen för uppvärmning med luftvärmepump är att luften kan cirkulera fritt. Det innebär att planlösningen bör vara relativt öppen och att även dörrar till rum är öppna. Ökat värmebehov måste mötas med ökat luftflöde och högre hastighet på fläkten.

Värmepumpen avger inomhus dels ett fläktljud och lite bubblande sorlande flödesljud från rörledningarna när aggregatet avfrostar utomhusdelen. Det är därför viktigt att minimera rörledningarnas sträckning inomhus. Avfrostning vintertid sker varje timme och pågår ca 10-12 min. Ljudet vid avfrostningen blev för mig den största överraskningen.
 
C Conny Strömberg skrev:
Vad skall man tänka på när man placerar en värmepump.
Jag var kanske otydlig. Jag menade en Nibe frånluftvärmepump.
 
Krokben
C Conny Strömberg skrev:
Jag var kanske otydlig. Jag menade en Nibe frånluftvärmepump.
Placera den i pannrummet/tvättstugan/där den stör minst. Kompressorn kan mullra på bra mycket ibland. Viktigt att det finns en golvbrunn i det rummet.
 
Den som installerar den vet nog var den lämpligen ska placeras.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.