Jag har trög säkring 16a men ändå går proppen hela tiden, är svetsen kass tror ni?

Vad är det för svets då?

Även om du kör klenare elektroder på lägre ström?

Ahha det finns olika elektroder?
Jag köpte rätt grova nu lär du säger det, jag lägger upp bilder.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Även om du kör klenare elektroder på lägre ström?
Gammal svetsomvandlare med inställningsvred och tekniska specifikationer på en illustrativ skylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning av STANLEY-elektroder märkt Basic, 2,5 mm diameter, 350 mm längd, 98 stycken, för svetsning av stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dof dof skrev:
Vad är det för svets då?
Gammalt men min morfar har svetsat mycket och då pratar vi MYCKET med den utan problem.

Är det säkringarna till just det uttaget som går eller är det huvudsäkringarna? Dvs har du något mer som belastar säkringarna som går? Samma säkring som går hela tiden?

Har du proppar eller automatsäkringar?

Den där borde klara upp till 3,2mm elektroder.

Fast om vi skall vara ärliga så har tiden sprungit ifrån din svets. Den är en svetstransformator, det vill säga att svetsströmmen som kommer ut är växelström. Det är oerhört svårt att svetsa med en sådan och bara vissa stickor fungerar. Gamla tiders svetsare klarade att svetsa med växelström enbart för att de höll på med det på heltid och var fantastiskt yrkesskickliga.

Esab Ok48.15 och ElgaP51 är basiska stickor som fungerar med växelström.
Esab Ok46 och Elga P45 är sura stickor som är lättsvetsade med växelström men de ger extremt kallsköra svetsfogar som splittras som glas i kallväder.

Min egen svets är sannolikt några år äldre än din men är en likriktare som alltså är tekniskt sett modernare. Då jag sålde växelströmssvetsen och köpte den här likriktaren begagnad öppnade sig en ny värld för mig. Plötsligt kunde jag svetsa nästan vad som helst och plötsligt fanns det ett stort utbud av olika stickor för olika ändamål.
Det går att bygga en diodbrygga och koppla till din gamla växelströmmare så blir det en likriktare av den men med tanke på vad gamla likriktare brukar kosta så tror jag inte att en sådan ombyggnad skulle löna sig ekonomiskt.

Annars så brukar alla de här gamla svetsarna lösa ut jordfelsbrytare. Det induceras läckströmmar som får jordfelsbrytaren att tro att någonting är sönder och så löser den ut. Av den orsaken har vi ingen jordfelsbrytare på trefasuttagen hemma.

• Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Är det säkringarna till just det uttaget som går eller är det huvudsäkringarna? Dvs har du något mer som belastar säkringarna som går? Samma säkring som går hela tiden?
Jag har provat olika uttag, säkrade mot 16a och helt utan annan belastning.

Violina Violina skrev:
Har du proppar eller automatsäkringar?
Proppar "tröga"

H heimlaga skrev:
Den där borde klara upp till 3,2mm elektroder.

Fast om vi skall vara ärliga så har tiden sprungit ifrån din svets. Den är en svetstransformator, det vill säga att svetsströmmen som kommer ut är växelström. Det är oerhört svårt att svetsa med en sådan och bara vissa stickor fungerar. Gamla tiders svetsare klarade att svetsa med växelström enbart för att de höll på med det på heltid och var fantastiskt yrkesskickliga.

Esab Ok48.15 och ElgaP51 är basiska stickor som fungerar med växelström.
Esab Ok46 och Elga P45 är sura stickor som är lättsvetsade med växelström men de ger extremt kallsköra svetsfogar som splittras som glas i kallväder.

Min egen svets är sannolikt några år äldre än din men är en likriktare som alltså är tekniskt sett modernare. Då jag sålde växelströmssvetsen och köpte den här likriktaren begagnad öppnade sig en ny värld för mig. Plötsligt kunde jag svetsa nästan vad som helst och plötsligt fanns det ett stort utbud av olika stickor för olika ändamål.
Det går att bygga en diodbrygga och koppla till din gamla växelströmmare så blir det en likriktare av den men med tanke på vad gamla likriktare brukar kosta så tror jag inte att en sådan ombyggnad skulle löna sig ekonomiskt.

Annars så brukar alla de här gamla svetsarna lösa ut jordfelsbrytare. Det induceras läckströmmar som får jordfelsbrytaren att tro att någonting är sönder och så löser den ut. Av den orsaken har vi ingen jordfelsbrytare på trefasuttagen hemma.
Tack för bra svar Dan, nu förstår man mer om svetsen.
Jag funderar på att köpa en tigsvets då det är så mycket enklare än denna pinnasvetsen, synd man inte bad morfar lära mig innan han blev dement ‍♂️

Tig är för annat ändamål än stickor. Det beror på vad du tänker svetsa.

Fast de flesta bättre tigsvetsarna fungerar också med stickor om man kopplar in ett sådant handtag. Fast en sticksvets är mycket billigare.

H heimlaga skrev:

Fast de flesta bättre tigsvetsarna fungerar också med stickor om man kopplar in ett sådant handtag. Fast en sticksvets är mycket billigare.
Tänkte svetsa lite vanlig plåt, lite bilreperationer osv

H heimlaga skrev:

Menade Mig uräskta

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.