Har börjat sondera terrängen inför bilbyte till våren och funderar lite på de personbilifierade skåpbilarna. Praktiska, oömma och rymliga trots att de ändå inte till yttermåtten är några jättestora bilar. De har även lite högre markfrigång vilket är trevligt för framkomligheten. Man slipper köpa dyra SUV-däck vilket ändå påverkar totalekonomin. Det jag intresserar mig för är bilar runt 200 000 kr, dvs från 2019-21 ungefär.

Caddy life är norm på något sätt, de var tidiga, men jag tycker fransmännen (där Nissan Townstar och Merca Citan inkluderas) har sprungit om designmässigt både exteriört och interiört. Caddy är också dyrare vilket innebär en äldre bil för samma slant.

Biltypen lockar mig, men de har ju nackdelar. Lite hög soppaförbrukning är väl den största nackdelen, kanske tillsammans med ett lågt andrahandsvärde för fransmännen?

Är det någon här som har en och kan ge lite input på om det är bra bilar att äga? Och hur resonerade ni kring att köpa franskt, om det är en sådan som ni äger. Det finns ju folk som är skeptiska, men hur är det egentligen?

Helt enkelt, all input i frågan välkomnas!

/A
 
Redigerat:
Rent generellt är franska bilar de som har varit bäst ur ett begagnatperspektiv det här årtusendet och VAG's bilar sämst. Fransmännens dåliga rykte beror på den tekniska lekskola man hade under 80-talet, men är tyvärr svår att bli av med. I modern tid är det snarare franska bilar som har haft den enklaste och mest standardiserade konstruktionen. Istället har VAG tagit på sig lekskolerollen med sina mer eller mindre lyckade försök med nya/prispressade tekniska lösningar, t ex de hydrauliska kamkedjesträckarna, DSG-lådorna, dåliga dubbelmassesvänghjul, etc... För att inte tala om lacken - Ser du en hyfsat ny bil idag som är rostig så är det med 99% sannolikhet en VAG-bil...
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Vad jag har förstått så är de trecylindriga bensinmotorerna från PSA som sitter i många bilar bland annat Rifter utrustade med kamrem som går i olja. Det innebär bland annat ökad tendens till att remmen bryts ned i förtid och behöver bytas, i värsta fall går av. Det innebär också ganska höga kostnader vid ett eventuellt kamremsbyte då det blir ett mer komplicerat jobb. Jag blev varse om detta då jag var spekulant på en Ford med samma kamremslösning. Fick en offert på att byta kamrem på 25000 kronor.

I övrigt gillar jag biltypen med personbilsinredda skåpbilar. Känns som ett statement att ställa en riktigt bruksig bil på uppfarten när fler och fler verkar köpa bilar som kostar en bra bit över 500 lök.
 
  • Gilla
andersmossing
  • Laddar…
F Fefferino skrev:
Vad jag har förstått så är de trecylindriga bensinmotorerna från PSA som sitter i många bilar bland annat Rifter utrustade med kamrem som går i olja. Det innebär bland annat ökad tendens till att remmen bryts ned i förtid och behöver bytas, i värsta fall går av. Det innebär också ganska höga kostnader vid ett eventuellt kamremsbyte då det blir ett mer komplicerat jobb. Jag blev varse om detta då jag var spekulant på en Ford med samma kamremslösning. Fick en offert på att byta kamrem på 25000 kronor.

I övrigt gillar jag biltypen med personbilsinredda skåpbilar. Känns som ett statement att ställa en riktigt bruksig bil på uppfarten när fler och fler verkar köpa bilar som kostar en bra bit över 500 lök.
PSA har ju flera versioner av samma modell: Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, och Toyota. De lär ju kunna ha denna motor?

Renault/Nissan/mercedes som ju också utgår från samma modell kanske hamnar högre på listan, de har ju annan motor. För övrigt är det intressant att se hur priserna skiljer sig åt utifrån märket. Nissan är billigast, Renault och Mercedes är mer "premium" om man ser till priset. Man undrar ju hur skillnaden märks?

Håller med om bruksigheten, det är onekligen ett mycket aktivt val som inte är så mainstream. Får erkänna att jag tvekar lite på grund av detta, lite muppiga är de. Men praktiska...

Tackar för svaret!
 
useless useless skrev:
Rent generellt är franska bilar de som har varit bäst ur ett begagnatperspektiv det här årtusendet och VAG's bilar sämst. Fransmännens dåliga rykte beror på den tekniska lekskola man hade under 80-talet, men är tyvärr svår att bli av med. I modern tid är det snarare franska bilar som har haft den enklaste och mest standardiserade konstruktionen. Istället har VAG tagit på sig lekskolerollen med sina mer eller mindre lyckade försök med nya/prispressade tekniska lösningar, t ex de hydrauliska kamkedjesträckarna, DSG-lådorna, dåliga dubbelmassesvänghjul, etc... För att inte tala om lacken - Ser du en hyfsat ny bil idag som är rostig så är det med 99% sannolikhet en VAG-bil...
Ja, det kanske kan vara så. Det verkar vara väldigt svårt att hitta neutral info om detta. LF:s undersökning är från 2020 men är ändå rätt intressant. Den säger ju inte allt men lite:
https://www.lansforsakringar.se/49a...undersokningar/lf_maskinskaderapport_2020.pdf

Oavsett hur det verkligen förhåller sig kan det ju påverka andrahandsvärdet.

Tack för svar!
/A
 
VARNING!!!!!
Jag har en Caddy Maxi 2012 1.6 TDi.
Kostnaden att få den genom besiktnigen är alltid femsiffrigt, nu senast förra veckan då var det drygt 14kkr.
Undantaget var förra året, den gick igenom UA, men tror att det beror på att grabben på Dekra ville hem, för det var sent på fredag och jag hade även släpet med mig.
Däremellan har det varit EGR-ventil (vilket också var femsiffrigt), lite bromsar, dieselläckage, drivknutar, bussningar, och lite annat smått och gott.

Men...konceptet är fantastiskt, med den lastvolym den har, och komforten är ok.
Tyvärr är det för mycket och dyrt rackel tycker jag.
Bilen har för övrigt passerat 22.000mil, och 10.000 av dom har vi kört, köpte den 2018.

Så jag både älskar och hatar den.
Måste ta en kaffe nu, blev lite svettig....
 
Hannuse Hannuse skrev:
VARNING!!!!!
Jag har en Caddy Maxi 2012 1.6 TDi.
Kostnaden att få den genom besiktnigen är alltid femsiffrigt, nu senast förra veckan då var det drygt 14kkr.
Undantaget var förra året, den gick igenom UA, men tror att det beror på att grabben på Dekra ville hem, för det var sent på fredag och jag hade även släpet med mig.
Däremellan har det varit EGR-ventil (vilket också var femsiffrigt), lite bromsar, dieselläckage, drivknutar, bussningar, och lite annat smått och gott.

Men...konceptet är fantastiskt, med den lastvolym den har, och komforten är ok.
Tyvärr är det för mycket och dyrt rackel tycker jag.
Bilen har för övrigt passerat 22.000mil, och 10.000 av dom har vi kört, köpte den 2018.

Så jag både älskar och hatar den.
Måste ta en kaffe nu, blev lite svettig....
Huvaligen! Låter jobbigt! Det stödjer med andra ord tesen att akta sig för VAG.

Kaffedags även här!

/A
 
A andersmossing skrev:
Huvaligen! Låter jobbigt! Det stödjer med andra ord tesen att akta sig för VAG.

Kaffedags även här!

/A
Ja, största chocken var faktiskt kamremsbytet, nästan gratis, kostade under 5kkr.
Jag betalade glatt, och tog en fika på stan!
 
  • Haha
andersmossing
  • Laddar…
Nu var det ett tag sen och det har väl hänt en del sen dess.
Åkte 27" mil med en Berlingo Diesel 06-11.
Fick byta 2 generatorer, 2 styrleder och ett termostathus.
Annars gick den som tåget (tåg förr i tiden)
Obekväm svampig stol.
Väldigt fin väghållning, inte då platt som en pannkaka på vägen, utan att man exakt kännde vad bilen hade för sig, snäll och konsekvent även i värsta halkan.
Inte kört nån nyare och om de är lika bra nu för tiden.
 
  • Gilla
andersmossing
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nu var det ett tag sen och det har väl hänt en del sen dess.
Åkte 27" mil med en Berlingo Diesel 06-11.
Fick byta 2 generatorer, 2 styrleder och ett termostathus.
Annars gick den som tåget (tåg förr i tiden)
Obekväm svampig stol.
Väldigt fin väghållning, inte då platt som en pannkaka på vägen, utan att man exakt kännde vad bilen hade för sig, snäll och konsekvent även i värsta halkan.
Inte kört nån nyare och om de är lika bra nu för tiden.
Ett rejält test ändå 😄

Tror många moderna modeller byggs på samma plattform som personbilar och inreds med lite större ambition, så gissningsvis är de mer komfortabla att glida runt i.

Tack för svar!

A
 
Kan väl nämna att efterföljande Kangoo var en 10 gånger sämre bil, den slapp jag som tur var efter ett år.
Men nu pratar jag bilar som kom för snart 20 år sen.
 
  • Gilla
andersmossing
  • Laddar…
Kört många olika fransmän mest renault inga större problem grabben hade en nissan nv100 2014 inte så rolig bil men väldigt billig att köra och skatta iallafall vag bilar är jag tveksam till överlag då dom är orimligt dyra och verkar ha ganska mycket problem
 
  • Gilla
andersmossing
  • Laddar…
A andersmossing skrev:
PSA har ju flera versioner av samma modell: Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, och Toyota. De lär ju kunna ha denna motor?

Renault/Nissan/mercedes som ju också utgår från samma modell kanske hamnar högre på listan, de har ju annan motor. För övrigt är det intressant att se hur priserna skiljer sig åt utifrån märket. Nissan är billigast, Renault och Mercedes är mer "premium" om man ser till priset. Man undrar ju hur skillnaden märks?

Håller med om bruksigheten, det är onekligen ett mycket aktivt val som inte är så mainstream. Får erkänna att jag tvekar lite på grund av detta, lite muppiga är de. Men praktiska...

Tackar för svaret!
Dom mindre skåpbilar jag kört från Nissan har alltid varit väldigt bullriga. Jag har bara kört skåpvarianten så det kan hända dom är bättre när dom är inredda för passagerare
 
  • Gilla
andersmossing
  • Laddar…
Jag har en 9-sitsig buss och det blir väldigt stor skillnad på ljudnivån om man lyfter ur sofforna. Så inredningen dämpar en hel del.
 
  • Gilla
andersmossing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.