Har fått ett brummande/tickande från en kontaktor i jordvärmecentralen, se bild nedan. Om jag tolkar allting rätt så är det en 24A 4-polig kontaktor med märkspänningen 600V och modulbredd 2.
Hittar inte just den hur jag än googlar, men hittade följande på Clas Ohlson:
https://www.clasohlson.com/se/Kontaktor-4-pol-24-A-AEG/p/36-3123
AEG 24A 4-polig med märkspänning 440V och modulbredd 2.
Så min fråga är om AEG-kontaktorn kan ersätta den befintliga utan några bekymmer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittar inte just den hur jag än googlar, men hittade följande på Clas Ohlson:
https://www.clasohlson.com/se/Kontaktor-4-pol-24-A-AEG/p/36-3123
AEG 24A 4-polig med märkspänning 440V och modulbredd 2.
Så min fråga är om AEG-kontaktorn kan ersätta den befintliga utan några bekymmer?
Mätte när kompressorn var igång, 210 V AC mellan A1 och A2.. så 230V styrspänning då antar jag?Demmpa skrev:
Kollade även på kontaktorn till elpatronen, den heter CN-11 istället för CN-16. Det står 24A och AC3 på den också, men bara 5.5kW på 380V. Det gör mig lite konfunderad, eftersom många på nätet (t.ex. den jag länkade till hos Clas Ohlsson) endast sätter ut märkströmmen. Men det kan alltså vara olika maxeffekt trots samma märkström? Antar att det har med cos fi och dom där grejerna man lärde sig i gymnasiet för 20 år sedan att göra? Men hur ska jag då kunna avgöra om den tilltänkta utbyteskontaktorn klarar 7.5kW om det inte uttryckligen står på produktsidan?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 536 inlägg
24 A gäller nog för resistiv last, AC-1. AC-3 betyder motorlast, dvs att kontaktorn med normal livslängd kan bryta strömmen till en motor under drift. En 7.5 kW motor vid 230/400 V drar ju inte 24 A utan kanske 2/3 av detta, men den induktiva lasten sliter hårt på kontakterna vid brytning. Så du har rätt att cos fi kommer in i bilden när man pratar effekt.
Det du ska utgå ifrån är motorns märkström, eller dess märkeffekt, och välja en kontaktor som överträffar båda dessa värden, eller ena ifall bara ena värdet är känt. Du ska i vilket fall ha en kontaktor för användningskategorin AC-3.
Clas är inte riktigt rätt ställe för sådana. Den Clas ha är mer avsedd för "hushåll", inte stora motorer. Här är ett bättre val: https://www.elbutik.se/product.html/kontaktor?category_id=1825, 3233024. Du kanske kan välja en mindre beroende på vad det står på motorns märkskylt.
Det du ska utgå ifrån är motorns märkström, eller dess märkeffekt, och välja en kontaktor som överträffar båda dessa värden, eller ena ifall bara ena värdet är känt. Du ska i vilket fall ha en kontaktor för användningskategorin AC-3.
Clas är inte riktigt rätt ställe för sådana. Den Clas ha är mer avsedd för "hushåll", inte stora motorer. Här är ett bättre val: https://www.elbutik.se/product.html/kontaktor?category_id=1825, 3233024. Du kanske kan välja en mindre beroende på vad det står på motorns märkskylt.
Som Demmpa säger vilken spänning ska kontaktorn ha, brukat inte stå på skylten då det är samma grejer allt utom spolen, lossar du den så står det på ovansidan en spänning, troligtvis 230 V . och en ny kontaktor kan du ta vilket fabrikat som helst som klarar 16 amp ( gärna 20 amp , fysiska måtten lika ) med 4 slutande kontakter , kanske det inte ligger några på 13 och 14 , gör det det så är det kanske en indikering att den är i drift eller på ett annat sätt markerar något. Så det med en lika fabrikat behöver du inte tänka på. Knackar du på den så slutar kanske den att brumma, bara byte som gäller.. Kontaktorer finns i princip på hyllan hos varenda EL-företag. Den som Clas säljer går bra , den har 230 V spole i sigDemmpa skrev:
Pump är väl en sämre last än en värmepatron?J jonaserik skrev:
Men hittade du spec på kontaktorn (och för den delen lasten) som gör att du kan säga att den är helt ok till TS last?
Jag tvivlar egentligen inte på att den fyller sitt syfte, men specen hos Classe och för den delen på Malmbergs apparat är kanske mindre än fullständig.Tomtom79 skrev:
Den du länkar till har termisk märkström Ith 24 A det kan du sätta likhetstecken till vad som märks AC1 också rent praktiskt sett dvs är den till elpatron helt ok upp till märkströmmen. Däremot om det nu inte finns angett ska du tumregelmässigt inte använda den i driftfall AC3 dvs motorstart för större än runt 4 kW för en sån typ kontaktor. Så är det en motor större än så kan det vara ide att du söker efter något likt den Bo länkade.N NightRider skrev:Mätte när kompressorn var igång, 210 V AC mellan A1 och A2.. så 230V styrspänning då antar jag?
Kollade även på kontaktorn till elpatronen, den heter CN-11 istället för CN-16. Det står 24A och AC3 på den också, men bara 5.5kW på 380V. Det gör mig lite konfunderad, eftersom många på nätet (t.ex. den jag länkade till hos Clas Ohlsson) endast sätter ut märkströmmen. Men det kan alltså vara olika maxeffekt trots samma märkström? Antar att det har med cos fi och dom där grejerna man lärde sig i gymnasiet för 20 år sedan att göra? Men hur ska jag då kunna avgöra om den tilltänkta utbyteskontaktorn klarar 7.5kW om det inte uttryckligen står på produktsidan?
Nu ska du inte var en sådan, den klarar 24A enligt specen och det med pump som är sämre ska du glömma, det med AC är bra att veta om vid beräkning av vilken last som blir. AC1 20 A och är det en pump
( jordvärmekollektor) så drar den nog inte mer än kanske 3-4 Amp och då klarar den det.
( jordvärmekollektor) så drar den nog inte mer än kanske 3-4 Amp och då klarar den det.
Ja är den mindre eller lika i TS fall och det är motordriften han ska byta är det inget problem som jag ser det så vi är helt överens om att det kan gå bra så. Och är den för någon elpatron är det ju heller inget problem inom alla rimliga gränser för den mindre än 20 A åtminstone.J jonaserik skrev:
Det är till jordvärmeanläggningens kompressor, om jag förstår kopplingen korrekt. Kontaktorerna till elpatronen och själva jordvärmeslingans cirkulationspump är märkta med 5.5kW vid 380V AC3. Från bilden i trådstarten tolkar jag det som att den dåliga kontaktorn klarar 7.5kW vid 380V AC3? Så jag antar att det finns en anledning till att man valt en kraftigare kontaktor till kompressorn, annars vore det ju enklare att sätta tre likadana bara...GK100 skrev: