A
Isakare Isakare skrev:
Justerar man rätt, d.v.s backarna, som ju är orsaken till den korta reserven, så behöver man ofta inte ens justera stången.
Det är ju inte stången som blivit längre, utan backarna som slitits.
Blir alltid stökigare när man ska byta bromsar, och nån tomte varit på och justerat stången.
Precis som på många bilar, byt bromsar när de är dåliga, ge fan i vajern till handbromsen, den är grundjusterad, och om inget är trasigt behöver den inte röras.
Jag vet inte vad du har för gårdstomtar, men börjar de att skruva på grejer då skulle de ha sig lite smisk.. :rofl:
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Stort tack för alla bra svar!
Nu har jag sprutat fett i nipplarna så det står härliga till. Om jag förstått det rätt så blir nästa steg att lyfta upp vagnen och med hjälp av spännband hitta läget där bromsarna låser hjulen. Och är det fortfarande efter smörjning längst in så behöver man justera bromsarna så de biter med någon dm kvar till att dragstången är fullkomligt inpressad?

Och är detta så här smidigt det är tänkt att det ska vara - dvs. Hjulen kan sitta kvar och man justerar utifrån vilken tillverkare :
 
Redigerat:
Torbjörn Lindholm Torbjörn Lindholm skrev:
och med hjälp av spännband hitta läget där bromsarna låser hjulen
Eller tvärtom. Alla har väl lite olika sätt att få detta bra, jag ska just gå ut nu och:

1. Justera så att det precis snurrar fritt på alla hjul utan någon broms eller spännband.
2. Därefter drar jag in påskjutsbromsen 40% av fullt spel
3. och justerar på varje broms så att det inte går att snurra på hjulet när du tar i lite
4. och avslutningsvis ser du till att backautomatiken fungerar också genom att snurra hjulet bakåt också, då ska det inte bromsa.

Men jag tyckte också att Maskintoks knep med momentnyckel var listigt så jag tänkte nog använda den i något läge också, bara för att verifiera att det bromsar lika mycket överallt (dvs på #3).
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Eller tvärtom. Alla har väl lite olika sätt att få detta bra, jag ska just gå ut nu och:

1. Justera så att det precis snurrar fritt på alla hjul utan någon broms eller spännband.
2. Därefter drar jag in påskjutsbromsen 40% av fullt spel
3. och justerar på varje broms så att det inte går att snurra på hjulet när du tar i lite
4. och avslutningsvis ser du till att backautomatiken fungerar också genom att snurra hjulet bakåt också, då ska det inte bromsa.

Men jag tyckte också att Maskintoks knep med momentnyckel var listigt så jag tänkte nog använda den i något läge också, bara för att verifiera att det bromsar lika mycket överallt (dvs på #3).
alla lär vi oss av varandra.
Jag är inte bättre än så.
(y)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Eller bara och bara… man får lite kalla fötter när man ska till och lyfta upp hela ekipaget
Är det balken på bilden nedan som man ska placera domkraft och pallbock på och i så fall: placeringen - en pallbock på varje sida räcker? Och kan man placera dem strax bakom hjulen?

gällande andra bilden: påskjutsbromsen, ska den vara så kort i expanderat läge?
 
  • Dragkrok på en släpvagn med expanderad påskjutsbroms och säkerhetsvajer på asfalterat underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av en släpvagn med fokus på balk och hjul, potentiella lyftpunkter för domkraft och pallbock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, men ställ de inte ivägen för hjulen, du måste ju komma åt bromsskölden.
 
Isakare Isakare skrev:
Ja, men ställ de inte ivägen för hjulen, du måste ju komma åt bromsskölden.
Ah, ja det låter ju klokt men behövs det någon demontering eller är det tänkt att göras precis som i YT-klippet ovan, dvs. ”Bara” justera med skruvmejsel eller nyckel beroende på tillverkare?
 
Är det en solifer?
Då är det nyckel , iaf på min 87a
Jag skulle ta en sida i taget men det är ju jag det
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Är det en solifer?
Då är det nyckel , iaf på min 87a
Jag skulle ta en sida i taget men det är ju jag det
alltid en sida i taget.. oavsett om alla hjul är i luften eller ej...
 
Släpvagn uppallad på stödben utan hjul, bredvid dubbade reservhjul lutade mot släpets sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Qjanto och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.