7 627 läst · 24 svar
8k läst
24 svar
Påskjutsbroms husvagn
Jag vet inte vad du har för gårdstomtar, men börjar de att skruva på grejer då skulle de ha sig lite smisk..Isakare skrev:Justerar man rätt, d.v.s backarna, som ju är orsaken till den korta reserven, så behöver man ofta inte ens justera stången.
Det är ju inte stången som blivit längre, utan backarna som slitits.
Blir alltid stökigare när man ska byta bromsar, och nån tomte varit på och justerat stången.
Precis som på många bilar, byt bromsar när de är dåliga, ge fan i vajern till handbromsen, den är grundjusterad, och om inget är trasigt behöver den inte röras.
Stort tack för alla bra svar!
Nu har jag sprutat fett i nipplarna så det står härliga till. Om jag förstått det rätt så blir nästa steg att lyfta upp vagnen och med hjälp av spännband hitta läget där bromsarna låser hjulen. Och är det fortfarande efter smörjning längst in så behöver man justera bromsarna så de biter med någon dm kvar till att dragstången är fullkomligt inpressad?
Och är detta så här smidigt det är tänkt att det ska vara - dvs. Hjulen kan sitta kvar och man justerar utifrån vilken tillverkare :
Nu har jag sprutat fett i nipplarna så det står härliga till. Om jag förstått det rätt så blir nästa steg att lyfta upp vagnen och med hjälp av spännband hitta läget där bromsarna låser hjulen. Och är det fortfarande efter smörjning längst in så behöver man justera bromsarna så de biter med någon dm kvar till att dragstången är fullkomligt inpressad?
Och är detta så här smidigt det är tänkt att det ska vara - dvs. Hjulen kan sitta kvar och man justerar utifrån vilken tillverkare :
Redigerat:
Eller tvärtom. Alla har väl lite olika sätt att få detta bra, jag ska just gå ut nu och:Torbjörn Lindholm skrev:
1. Justera så att det precis snurrar fritt på alla hjul utan någon broms eller spännband.
2. Därefter drar jag in påskjutsbromsen 40% av fullt spel
3. och justerar på varje broms så att det inte går att snurra på hjulet när du tar i lite
4. och avslutningsvis ser du till att backautomatiken fungerar också genom att snurra hjulet bakåt också, då ska det inte bromsa.
Men jag tyckte också att Maskintoks knep med momentnyckel var listigt så jag tänkte nog använda den i något läge också, bara för att verifiera att det bromsar lika mycket överallt (dvs på #3).
alla lär vi oss av varandra.MathiasS skrev:Eller tvärtom. Alla har väl lite olika sätt att få detta bra, jag ska just gå ut nu och:
1. Justera så att det precis snurrar fritt på alla hjul utan någon broms eller spännband.
2. Därefter drar jag in påskjutsbromsen 40% av fullt spel
3. och justerar på varje broms så att det inte går att snurra på hjulet när du tar i lite
4. och avslutningsvis ser du till att backautomatiken fungerar också genom att snurra hjulet bakåt också, då ska det inte bromsa.
Men jag tyckte också att Maskintoks knep med momentnyckel var listigt så jag tänkte nog använda den i något läge också, bara för att verifiera att det bromsar lika mycket överallt (dvs på #3).
Jag är inte bättre än så.
Eller bara och bara… man får lite kalla fötter när man ska till och lyfta upp hela ekipaget
Är det balken på bilden nedan som man ska placera domkraft och pallbock på och i så fall: placeringen - en pallbock på varje sida räcker? Och kan man placera dem strax bakom hjulen?
gällande andra bilden: påskjutsbromsen, ska den vara så kort i expanderat läge?
Är det balken på bilden nedan som man ska placera domkraft och pallbock på och i så fall: placeringen - en pallbock på varje sida räcker? Och kan man placera dem strax bakom hjulen?
gällande andra bilden: påskjutsbromsen, ska den vara så kort i expanderat läge?
Produkter som diskuteras i tråden