Ytterdörren som kom med när vi köpte huset har nog tio år på nacken. Det är en vanlig ytterdörr a´la byggvaruhus utan något märke från tillverkaren. Troligen var den ganska billig men den är tät, bra isolerad och såväl utvändigt som invändigt är allt nymålat vilket inte gör att det känns jobbigt att byta dörr. Dock börjar den se allt för matt och smutsig ut efter alla år.

Fråga 1 - kan man polera upp en dörr som är sprutlackerad på fabrik? Om det går - tar man Autosol, bil/båt-rubbing eller vad använder man? Om det blir aktuellt att måla dörren senare vill jag inte ha något som är svårt att få färgen att fästa på (inget silikonbaserat).

Fråga 2 - hur målar man lämpligen en ytterdörr? En lackfirma i närheten kan göra det för en rimlig penning men jag inser att det inte funkar rent praktiskt. En plywoodskiva känns inte bra som ersättare under de 4-7 dagar lacken hårdnar hos målaren. Det återstår att måla på plats och frågan är vilken typ av färg man använder som amatör? Idag har dörren en helt slät struktur och det kommer att bli spår av pensel eller roller/planstrykare hur jag än gör. Vad är bäst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.