Hej hej!
Nybörjarvarning här nu men vi har ett problem hemma med en av våra radiatorer. Nu till hösten då vädret blivit kallare och fjärrvärmen kickat igång står ett av radiatorerna och bubblar lite lätt.
Jag har försökt lufta men varken luft eller vatten kommer ut, vilket jag finner märkligt.
Vad kan detta bero på och hur bör jag felsöka?

(Fjärrvärmecentral i källaren, radiator med smart termostat från Uponor uppe på entréplan)

Tack på förhand!

Du kanske har för lågt vattentryck i radiatorkretsen så vattennivån inte når upp till överkant på elementet.

Har samma problem i en radiator i källaren. Tekniker från fjärrvärmeleverantören var här och kollade. Gav oss en halvdan lösning som fungerar någorlunda. Om du kan visa bild på din anläggning så kan jag ge samma instruktioner jag fått ifall systemen ser likadana ut.

Se först till att du har tillräckligt med tryck i värmesystemet. Prova sedan att stänga av cirkulationspumpen när du luftar. Radiatorn ska även helst vara lite lutad mot den sida avluftningen sitter.

D Dilato skrev:
Du kanske har för lågt vattentryck i radiatorkretsen så vattennivån inte når upp till överkant på elementet.
Så kan det så klart vara. Nästa rookiefråga är då; borde det inte påverka alla radiatorer då? Om det är ett centralt problem alltså. Men jag ska se över trycket!

R Real-House skrev:
Se först till att du har tillräckligt med tryck i värmesystemet. Prova sedan att stänga av cirkulationspumpen när du luftar. Radiatorn ska även helst vara lite lutad mot den sida avluftningen sitter.
Jag ska se över trycket! Tack för tips.

B
Sjukbrorsan Sjukbrorsan skrev:
Så kan det så klart vara. Nästa rookiefråga är då; borde det inte påverka alla radiatorer då? Om det är ett centralt problem alltså. Men jag ska se över trycket!
Brukar påverka de element som sitter högst. Sen har luften en tendens att hamna i något/några få element baserat på hur rören är dragna.

• Gilla
Sjukbrorsan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.