Så i senaste numret av Gör så här att de testade skruvdragare.... O DeWalten för drygt 3000 kr vann... Inte konstigt när de jämför den med "amatörmaskiner" tex en grön bosch...

Jag reagerade också på det förstår inte varför de inte hade med en GSR 12V t.ex eller min egna lilla ögonsten GSR 12V VE-2.

Precis! Hade varit intressant om dom kunde gjort ett test med "vanliga" skruvdragare och ett med dom lite mer proffsiga som Blå Bosch, DeWalt, Festool, Hilti M.fl...

Frågan är om Gör så Här ens kan göra några vettiga tester såsom t ex Woodmagazine gör. Sen kanske inte Woodmagazine testar så mycket hobbyprylar men deras tester är rätt bra. De har en hel del punkter som de går efter och de är ofta mycket vettiga baserade på rätt mycket erfarenhet, t ex som när de testade handöverfräsar så var några punkter hur hårt som spännchuckarna drog samt hur djupanslagen var att justera, de går lite djupare tekniskt än många andra och jag gissar att man kan hitta liknande tester i olika amerikanske tidningar även på hobbymaskiner, det är liksom en "lite" större marknad over there.

/Kent

O jag har hört flera hantverkare som går ifrån DeWalt just pga sjunkande kvalitet o prestande... allt fler som går över till Bosh, hitachi o festool

M
Är väl ändå inte orättvist å jämföra proffsmaskiner kontra "hobbymaskiner"?

Orättvist är om man borrar i olika material vid testarna å redovisar resultatet av testet som om det vore samma typ av test.

Säger din att dewalten är bättre än bosch grön så tycker dom väl det och det är ju faktiskt inte orättvist med tanke på att vi säkert har folk som använder båda + att dom spelare i lite olika divisioner ändå.

+ att jag inte tror att de flesta här inne ser Power Craft, Alpha tools, ETC etc etc etc som "vanliga" skruvdragare.. snarare slit å släng skruvdragare ;) Duger till lägenhet å ett par tavlor.. men altanen/huset lär nog behöva något med lite mer styrka/pålitlighet :)

Kan ha fel i det också dock. "Just my 2 cents"

En rätt välkänd företagsåf som sålde Festool och DeWalt samt Lamello och Flex skrotade DeWalt och bytte till Makita: anledningen var för dålig kvalitet och för många reklamationer. Övriga märken behöll dom

maskinspec skrev:
Är väl ändå inte orättvist å jämföra proffsmaskiner kontra "hobbymaskiner"?

Orättvist är om man borrar i olika material vid testarna å redovisar resultatet av testet som om det vore samma typ av test.

Säger din att dewalten är bättre än bosch grön så tycker dom väl det och det är ju faktiskt inte orättvist med tanke på att vi säkert har folk som använder båda + att dom spelare i lite olika divisioner ändå.

+ att jag inte tror att de flesta här inne ser Power Craft, Alpha tools, ETC etc etc etc som "vanliga" skruvdragare.. snarare slit å släng skruvdragare ;) Duger till lägenhet å ett par tavlor.. men altanen/huset lär nog behöva något med lite mer styrka/pålitlighet :)

Kan ha fel i det också dock. "Just my 2 cents"

De jag retade mig mest på var att de tog en grön Bosch som kostar 2000 kr för att de sitter nån datadisplay på maskinen... De kan köpa en blå bosch, kommer inte ihåg betäckningarna för 2200.... med dubbla bat o större chuck o så..

Kan man säga att det är tre nivåer?
* De billiga noname eller med flera namn såsom nämnts ovan
* Märkeshobbymaskiner såsom B&D, Skil, gröna Bosch och de billigare DW m fl.
* Rena proffsmaskiner såsom Makita, blåa Bosch, Hitachi, en del DW, Hilti, Festo etc.

Jag tar inte med ELU för det är inte rättvist och de har utgått *ler*
Testerna kan inte göras mellan nivåer för det blir som att jämföra äpplen och päron även om undantag kanske finns.

Det lär t ex bli svårt att göra ett bra test på de här nya miniskruvdragarna och motivera tusenlappar för en maskin som man bara använder i trånga utrymmen. Det är möjligen en köksmontör som kan säga bu eller bä där, de få jag testat är klart godkända och det lilla jag skruvar så så hade jag definitivt köpt en billig och kastat de medföljande bitsen direkt innan de sabbar några skruvar.

/Kent

Stefan_h skrev:
O jag har hört flera hantverkare som går ifrån DeWalt just pga sjunkande kvalitet o prestande... allt fler som går över till Bosh, hitachi o festool
det upptäckte jag för typ 2 år sen ,har förespråkat det till alla mina kunder men ingen har riktigt trott på mig förrens nu.... ;)

Menar du att de fortfarande köper astunga XRP 18V? Maskinen är väl i och för sig bra men den vikten är noll kul och lika lite kan man använda DW's minsta maskiner med 10 mm's chuck och 12 V's batteri. De funkar men inget mer. Inga av de ovan kan matcha mina gamla ELU's med däremot så passar tack och lov ackarna *ler*

Däremot är jag impad av andra av DW's maskiner.

/Kent

Det är ju trist att man inte vet vad man får om man köper en DW.
Man måste ju kolla upp produkten noga så det inte är en BD i gul förklädnad.

Jag köpte en ny skruvdragare för några veckor sedan och var först inne på DW men ändrade mig efter att ha läst här. Nu blev det en Makita istället.

M
För att försvara dewalt lite i detta fallet så är mig veterligen tigersågen den ända som är "mer eller mindre" samma maskin i b&d som i DW?

Tycker inte man ska dra ett märke över en kant bara för att dom faktiskt har hobbyinriktning också och bara tro att det måste vara samma maskiner för det.

Bosch har ju Skil och grön bosch.. det innebär inte att blå bosch är en skil/grön bosch?

Mina erfarenheter säger mig att nästan alla märken har svarta får i sortimentet som kanske inte borde säljas som proffsmaskiner. Kan man själv inte maskinerna till 100 och siktar på en bra maskin som man kan tänkas lägga en slant på, då tycker jag nog att man ska hålla sig borta från bauhaus och liknande varuhus och gå till nån som är mer inriktad på verktyg och har längre branscherfarenhet än vad de flesta hos tex bauhaus har. (Inget ont om bauhaus, men de flesta har inte mer kunskap om maskinerna än vad medelsvensson har ;) )

Och igen.. mina tankar om det hela :D

Jag anser att man skall hålla sig till en viss linje. Ex DW=proffs BD=bra ammatörsaker.
Då vet man som konsument vad man får när man handlar en produkt.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27876 Denna skruvdragaren lär inte vara en renodlad DW för det priset.

Dock så är det som du säger går man till en riktig handlare får man lite bättre info än hos byggvaruhusen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.