Ett annat alternativ är att göra som vi gjorde med vår järntrappa: Lämna in för blästring och pulverlackering. Den blev som ny, och vi är mycket nöjda. Framför allt blev vår arbetsinsats rätt liten, eller i alla fall av ett annat slag (plocka ner, transportera, sätta upp).

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Ett annat alternativ är att göra som vi gjorde med vår järntrappa: Lämna in för blästring och pulverlackering. Den blev som ny, och vi är mycket nöjda. Framför allt blev vår arbetsinsats rätt liten, eller i alla fall av ett annat slag (plocka ner, transportera, sätta upp).
Hej, jag funderar på att göra samma sak. Vad tror du 10 meter räcke kostar att blästra och måla?

I Itse skrev:
Jag borde valt den. Men tror ni jag kan måla över denna på mitt svarta glansiga? Eller finns det några risker med det?
Nej, det är bara att måla över. Bara du låter färgen du nyss målade med torka ordentligt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Nej, det är bara att måla över. Bara du låter färgen du nyss målade med torka ordentligt.
Tack, då ska jag göra så:)

• Gilla
Civilpolisen och 2 till
  • Laddar…
Hur är hammarlack... Tänkte måla stuprören med denna.

Visserligen är det 100 meter till närmaste granne...

Denna har jag använt till stuprör/plåtar och diverse metall prylar ute och fungerar kanon Svart Combicolor metallfärg, sidenglanz, mot rost, 750 ml, Bauhaus webbsida, kundbetyg, köpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan rekommendera en färg som heter Isotrol. Har bra rostskyddande egenskaper och får fin halvmatt yta efter någon säsong.

Bild på räcke som jag målade för några år sedan:

• Trappa utomhus, metallräcke, skuggor på vita steg, grönska i bakgrund, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
emmjo och 10 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Kan rekommendera en färg som heter Isotrol. Har bra rostskyddande egenskaper och får fin halvmatt yta efter någon säsong.

Linoljefärg, blir inte så bra att måla ovanpå det som är målat med nu

H Hybro skrev:
Hur är hammarlack... Tänkte måla stuprören med denna.

Visserligen är det 100 meter till närmaste granne...
Just stuprör har jag använt sprayfärg. Är inte så förtjust i penselränder. Det gick bra men de var redan svarta och behövde bara fräschas upp. Använde för övrigt Hagmans sidenmatta.

Dan1891 Dan1891 skrev:
OK...ja, det ser onekligen blankt ut..
Jag funderar dock vidare på om inte färgen kommer att mattas av efter ett år eller så?
Någon som vet mer om det, eller kommer färgen förbli så blank för alltid?

Linoljefärg eller typ halvmatt hammerite, hammarlack går bra. Då lyser det inte så mycket om det. Linoljefärgen är blank till en början, men mattas av rätt fort.

• Gilla
emmjo och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Linoljefärg, blir inte så bra att måla ovanpå det som är målat med nu
Om ytan ruggas upp borde det gå. Underlaget borde ju vara fast och fint. När jag målat över gammal blymönja så har det räckt med att skrapa bort lös färg och grunda med den speciella grundlacken.

• Gilla
emmjo och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej, jag funderar på att göra samma sak. Vad tror du 10 meter räcke kostar att blästra och måla?
Jag tror vår trappa med kanske åtta steg och räcke på båda sidor gick på runt 12000. En kompis som anlitade en annan firma, och som har lite kortare trappa, tror jag betalade runt 7000. Det kanske kan ge en fingervisning iaf.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Går det inte bara matta ner ytan med en slipduk?

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
J jbernspang skrev:

Bästa färgen!
Tillsammans med linoljefärg sitter det, oftast, hur länge som helst!

• Gilla
emmjo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.