Jag ska bygga om tele och datanätet i vårt hus och eftersom det är ett ämne som genererar ganska mycket frågor så startar jag en egen tråd om detta projekt.

Backgrund:
Idag så har jag några datajack och några telejack, Naturligtvis så sitter det fel sorts jack överallt. Jag har dessutom problem med dåligt ljud i telefonerna (brus). Iom. detta så har jag kommit fram till att det enda som hjälper är att bygga om alltihopa


Mål:
Ombyggnaden syftar till att ersätta alla befintliga data och telejack med 2 uttags infällda cat5e jack. Kabeldragningen kommer att ske i både vanliga 16mm rör och 16 mm flexslang.

All kabel ska dras till en gemensam kopplingsplint för att möjliggöra omkoppling mellan data och tele.

TV signalen lämnas utanför detta tills vidare. Detta pga att jag inte har fått fram tillräckligt med information om hur jag ska få det att funka med antenförstärkare och parabol.

Allt matrial som kommer att användas i detta "projekt" kommer från Clas Ohlson. Undantaget är det befintliga 16 mm rören i väggarna.

 
Och vad undrar du över? ???
 
tror han berättar hur han GÖR det :)

inte fel det heller, allt måste inte vara i frågande form
(eller hur man beskriver det)
 
Jepp var väl mer tanken att försöka beskriva vad jag gör och vilka nitar jag trillar dit på.

Hittils en nit vaselinkontakter, så kallade grodägg funkar inge vidare med rj45 kabel.

Idag har jag byggt om de befintliga telejacken till dubbla rj45 jack samt dragit om inkommande tele så att den går till två dubbla rj45 jack. Ett telenuummer på varje dosa och dubbla uttag för varje nummer.

Det går att dra dubbla rj45 kablar i 16mm flexrör, men kan ni så fördra tråden i slangen innan den monteras, annars bör man vara en som drar och n som matar kabeln.

Clas Ohlsons uttag är lite knöliga att kontaktera, småbesvärligt att få trådarna att fästa bra.

 
mats_o skrev:
Det går att dra dubbla rj45 kablar i 16mm flexrör, men kan ni så fördra tråden i slangen innan den monteras, annars bör man vara en som drar och n som matar kabeln.
Knappast Cat6-kabel, vad? ;)
Har dragit en massa cat6-kabel i 20mm flexrör under helgen. Är verkligen glad jag gick upp i dimension!
 
Markis:

Varför drar du cat 6 kabel????
 
fredstu skrev:
Markis:

Varför drar du cat 6 kabel????
Varför inte? För att den klarar högre frekvenser än cat5e samt den är bättre isolerad och mindre känslig för störningar än cat5e.
 
Hej igen

Nu har jag dragit klart allt kablage och väntar bara på KK panelen. För att framtidssäkra lite så blir det en skärmad Cat6 panel.

Att det inte blev ett rent Cat6 nät beror dels på att jag behövede matrialet i lördags när jag fick nog av telestrulet, dels att Clasohlsson inte har några Cat6 grejor. Som bonus kunde jag återanvända lite gamla uttag

markis:
Det går inte att dra dubbla skärmade i 16 flex. I varje fall inte om flexen är monterad. Kan man fördra på spikrak flex med en person som drar och en som matar , kanske. kan nog behövs lite smörjning också

Slutsats: skärmad kabel= 20mm flex eller 16 mm vp om de är mjukt bockade. Dock går inte skärmad siameskabel i 16 mm vprör.

Det finns även oskärmad Cat6. Jag är dock osäker på vad den duger till i hemmiljö.
 
Markis:

Ok,det köper jag. Drog du skärmad kabel?
 
Någon som kan tipsa om vart man kan köpa billig CAT6?

Mvh
Roger
 
rogasp:

skärmad eller oskärmad?

hur mycket?

vad är billigt??
 
fredstu:

skärmad
3-500 meter
<12 kr / meter?!
 
rogasp:

Här kommer en länk

http://e-service.nexans.com/eservice/jsp/Home.nx?link=GroupView.nx@idParametricSearch!0$OID!-536914523&BV_SessionID=@@@@1314158726.1084278517@@@@&BV_EngineID=cccdadclhfjlidmcfngcfkmdghidgff.0
 
Till alla som undrar drog jag cat 6 oskärmat.
Det finns ingen anledning att dra skärmat anser jag. I så fall måste samtliga anslutningar samt apparater ha skärm annars får man en antenn..
Tyskarna är en av de få som konsekvent kör skärmat (att blanda skärmat med oskärmat är inte bra). I USA kör man oskärmat. Vi i Sverige kör både och.

Billig cat6? Jorå, Jag köpte 305 meter cat 6 oskärmat för 999:- på Kjell & Co, dvs 3:-/ meter drygt - billigt! ;) ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.