C
S Sir Duke skrev:
Men just frågan om förverkande, drar man verkligen det på en stämma?
Nej, verkligen inte.
Så det handlar ju om en ren intervention, där medlemmarna går in och tar styrelsen i örat i en fråga som styrelsen uppenbarligen ägnat avsevärd tid, energi och pengar. Och därmed en riktig kalldusch vad gäller förtroendet. Det är väl just det som gör situationen synnerligen olustig.

Det är också uppenbart att frågan inte handlar om huruvida föreningen rent juridiskt hade rätt att förverka bostadsrätten, det är ju prövat i tingsrätten. Utan huruvida det var rätt att använda det verktyget i den aktuella situationen.

Misstänker å andra sidan att det kan vara så att uppslutningen från de medlemmar som inte stod bakom extrastämman kanske inte var direkt mangrann?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är också uppenbart att frågan inte handlar om huruvida föreningen rent juridiskt hade rätt att förverka bostadsrätten, det är ju prövat i tingsrätten. Utan huruvida det var rätt att använda det verktyget i den aktuella situationen.
Men det verkar ju inte ha funnits några andra verktyg kvar. Påminnelser hade ju inte hjälpt. Det var ju även olovlig ombyggnad av lägenheten och det kan nog i vissa fall vara ännu värre än uteblivna avgifter.

C
S Sir Duke skrev:
Men det verkar ju inte ha funnits några andra verktyg kvar.
Är försiktigt benägen att hålla med, men det gjorde ju uppenbarligen inte stämman.
Men då har vi ju inte heller insyn i detaljerna.
Kanske handlar det om tajmning, att man anses varit allför snabb på avtryckaren?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Samtidigt tar styrelsen på sig ett ansvar om de avvaktar för länge. Nu har föreningsmötet tagit på sig ansvaret för det.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Samtidigt tar styrelsen på sig ett ansvar om de avvaktar för länge.
Ja, det kan onekligen gå åt båda hållen, även om jag tycker vi konstaterat att utrymmet däremellan är ganska tryggt och rymligt.

Hade jag suttit i styrelsen hade jag blivit glad om någon som TS släkting hade överklagat årsmötesbeslutet så att stämmans mening hamnade i limbo.

Om HDs beslut att inte ta upp ärendet hann komma skulle jag sen försöka få vräkningen genomförd snarast.

Därefter föreslå en ny extrastämma där jag (och förhoppningsvis hela styrelsen) ställer sina platser till förfogande.

• Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Nej, det får jag faktiskt inte enligt reglerna.
Trycker man ”svara” så bör det flaggas om det kommer in inlägg mellan. Så gör andra forum.
Det har du ju vetat länge nu och det är långt ifrån första gången det blir ett problem när du gör så i en aktiv tråd. Är det en mindre aktiv tråd fungerar det, men knappast i en aktiv tråd.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
så vi kan diskutera och spekulera hur mycket som helst, men inte driva opinion eller påverka på något annat sätt i den aktuella BRF:en. Så vad vi än tycker och säger så kan det inte leda till något.
S Sir Duke skrev:
så vi kan diskutera och spekulera hur mycket som helst, men inte driva opinion eller påverka på något annat sätt i den aktuella BRF:en. Så vad vi än tycker och säger så kan det inte leda till något.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hade jag suttit i styrelsen hade jag blivit glad om någon som TS släkting hade överklagat årsmötesbeslutet så att stämmans mening hamnade i limbo.

Om HDs beslut att inte ta upp ärendet hann komma skulle jag sen försöka få vräkningen genomförd snarast.

Därefter föreslå en ny extrastämma där jag (och förhoppningsvis hela styrelsen) ställer sina platser till förfogande.
Det är ju inte alltid så enkelt att bara ställa sina platser till förfogande. Det har antytts att det finns ett gäng som är redo att ta över, och som varit drivande i att få fram en extrastämma. Att avgå innebär ju då att man lämnar fältet öppet för dem, vilket kan vara ett problem om nuvarande styrelse uppfattar att det kan vara en risk för föreningen.
Man kan ju spekulera i om detta varit ett försök att få bort nuvarande styrelse.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag blir lite osäker. Jag misstänker att den texten från riksbyggen är lite "populäriserad". Att det alltså inte riktigt är formulerat så i lagen

Jag har uppfattat att det är fullt möjligt för en stämma att köra över styrelsen och besluta om en avgiftsnivå. Men eftersom styrelsen kan bli persoligen skadeståndsskyldiga om avgiften inte täcker kostnaderna, så skall man som styrelse inte acceptera att bli överkörd på en sådan punkt. Då skall man avgå.

Det betyder att i praktiken får inte stämman besluta om avgiften, vill man ha en annan avgiftsnivå, så får man välja en styrelse som anser att man kan hålla denna andra avgiftsnivå.

Samma gäller indrivning av avgifter, och andra detaljfrågor om föreningens dagliga drift. Anser man att styrelsen är för hård (eller för slapp) mot tröga betalare, så får man välja en annan styrelse.
Stämman är högsta beslutande organ. Styrelsen är utsedd att leda och förvalta
K kindvall skrev:
Det är ju inte alltid så enkelt att bara ställa sina platser till förfogande. Det har antytts att det finns ett gäng som är redo att ta över, och som varit drivande i att få fram en extrastämma. Att avgå innebär ju då att man lämnar fältet öppet för dem, vilket kan vara ett problem om nuvarande styrelse uppfattar att det kan vara en risk för föreningen.
Man kan ju spekulera i om detta varit ett försök att få bort nuvarande styrelse.
Finns där en räv i lammflocken?

K kindvall skrev:
Så är det absolut. Men driver man en sån här fråga vidare mot vetskapen om att stämman inte ville det så bör man låta ompröva sitt mandat.

Så är det absolut. Men driver man en sån här fråga vidare mot vetskapen om att stämman inte ville det så bör man låta ompröva sitt mandat.
Fast frågan är hur stor andel av medlemmarna som faktiskt var med på mötet. Sannolikt nästan bara de 10+% som ville ha mötet. De andra struntade i det utan att förstå hur viktigt det var. Det är så man kan kuppa in en ny styrelse som sedan ägnar något eller några år att förskingra pengar från föreningen... det har hänt mer än en gång...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det är förstås troligt att många inte deltog, men stämmans mening är ändå stämmans mening.

Jag tycker man ska nyansera den beskrivningen lite. För det första var det en extrastämma. Den lockade i huvudsak intressenter i frågan, dvs de som kallat till den. Och så som den beskrevs drev den dessutom iväg en hel del av de som vi kan kalla "utomstående" i bemärkelsen inte nödvändigtvis direkt indragna i den aktuella frågan, vilket gör att ett beslut på en extrastämma i detta fall, om det kan anses vara oförenligt med gällande rätt, absolut kan vara relevant att ifrågasätta från styrelsen.

Det större mer långsiktiga problem som föreningen och styrelsen verkar ha är att fundera över hur man uppbådar engagemang från de boende och medlemmar i föreningen som inte är inblandade i den specifika frågan eller styrelsen och därmed inte verkar förstå vikten av att aktivt agera som medlem och bevara sitt intresse som delägare i föreningen.

Här kan man kanske känna att styrelsen skulle behöva lägga ner lite mer krut för om de nu gör ett bra jobb och den får med sig en hälsosam andel "vanliga" medlemmar som tar ansvar så skulle strulpellarna inte kunna göra så mycket alls.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
C
timmelstad timmelstad skrev:
För det första var det en extrastämma. Den lockade i huvudsak intressenter i frågan, dvs de som kallat till den. Och så som den beskrevs drev den dessutom iväg en hel del av de som vi kan kalla "utomstående" i bemärkelsen inte nödvändigtvis direkt indragna i den aktuella frågan, vilket gör att ett beslut på en extrastämma i detta fall, om det kan anses vara oförenligt med gällande rätt, absolut kan vara relevant att ifrågasätta från styrelsen.
Extrastämma eller inte så är den lika beslutsför som ordinarie stämma. Det där fenomenet kan få ödesdigra konsekvenser, vilket det också finns exempel på inom föreningslivet.

Det ligger ju inte i styrelsens mandat att ifrågasätta stämmans beslut. Att beslutet sedan inte är juridiskt genomförbart är en annan sak som förvisso kanske "räddar" situationen.

C cpalm skrev:
Extrastämma eller inte så är den lika beslutsför som ordinarie stämma. Det där fenomenet kan få ödesdigra konsekvenser, vilket det också finns exempel på inom föreningslivet.

Det ligger ju inte i styrelsens mandat att ifrågasätta stämmans beslut. Att beslutet sedan inte är juridiskt genomförbart är en annan sak som förvisso kanske "räddar" situationen.
Jag säger inte på något sätt att de ska ifrågasätta stämmans giltighet i största allmänhet. Jag säger att givet situationen i föreningen som helhet finns det rimligen ett värde och en relevans i att ifrågasätta extrastämmans besluts giltighet om det strider mot gällande lagar och regler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.