Hej!
Jag flyttade in i ett hus för ett halvår sedan och upptäckte denna fläck igår. Om man tar på den är den lite oljig. Fläcken finns i matsalen på entreplan och ovanför har vi vårt sovrum så går inte att inspektera i taket. Är rädd för att det finns en läcka i huset men vattenfelsbrytaren har inte varnat och hade varit konstig att den då känns oljig när man tar på den. Är det någon som förstår vad detta kan vara?
 
  • Mätmeter i trä hålls upp mot en vägg, siffror och markeringar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Skulle kunna vara nikotin, luktar det något om den? Nikotin kan blöda igenom om man inte spärrmålar med rätt färg innan ytfärgenappliceras.
 
namnbyte
Låt andra ha åsikter om detta innan du gör som jag hade gjort...

5mm borr rätt upp i mitten, försiktigt, fånga upp materialet som faller ner och se om det är fuktigt eller torrt. Om fuktigt, öka till 8mm borr och upp med inspektionskamera (de brukar vara ca 8mm).

Men kanske kan vara vettigt med vad du har för tak också.. putsad vassmatta med limfärg? Enbart baserat på att det känns oljigt när du tar på fläcken, limfärg blir så vid fukt.

Nikotin tror jag inte, även om det är en bra tanke, då borde du haft fläckvis av liknande och inte på ett enda ställe. Har du vattenburen värme? Isf värt att se så det trycket inte håller på att falla, behöver inte prompt vara inkommande vatten som EVENTUELLT läcker
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
AXS
Du kommer vilja åtgärda det där vad det än är. Så du kan lika gärna såga upp ett hål lite större än fläcken och inspektera.

Utan att veta vad du har för värmesystem så tror jag att det är något från värmesystemet som läcker lite lite.

Troligen ingen större fara och borde vara snabbt fixat.
 
AXS AXS skrev:
Du kommer vilja åtgärda det där vad det än är. Så du kan lika gärna såga upp ett hål lite större än fläcken och inspektera.

Utan att veta vad du har för värmesystem så tror jag att det är något från värmesystemet som läcker lite lite.

Troligen ingen större fara och borde vara snabbt fixat.
Borde inte vattenfelsbrytaren varna om det är något som läcker från värmesystemet?

Jag känner mig inte bekväm med att ta upp ett hål i taket själv. Vad för typ av professionell hjälp är lämplig att vända sig till?
 
AXS
P philipbl skrev:
Borde inte vattenfelsbrytaren varna om det är något som läcker från värmesystemet?

Jag känner mig inte bekväm med att ta upp ett hål i taket själv. Vad för typ av professionell hjälp är lämplig att vända sig till?
Ring försäkringsbolaget eller en snickare.
Enkelt jobb men kan bli lite mer komplext när du väl öppnat upp såklart.

Ingen aning om hur ditt värmesystem är kopplat. Här kan det röra sig om 1dl som droppar ut över 2 månader....
 
  • Gilla
philipbl
  • Laddar…
P philipbl skrev:
Borde inte vattenfelsbrytaren varna om det är något som läcker från värmesystemet?

Jag känner mig inte bekväm med att ta upp ett hål i taket själv. Vad för typ av professionell hjälp är lämplig att vända sig till?
Vattenfelsbrytaren sitter vanligen på inkommande färskvatten, inte värmen. Värmesystemet är ett slutet system så enda sättet att upptäcka en läcka (utöver själva läckan) är att hålla koll på trycket i slingan. Sjunker trycket så är något fel.
 
Om fläcken växer snabbt är det vatten annars någon reaktion mellan två olika färger eller beroende av underlaget
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om fläcken växer snabbt är det vatten annars någon reaktion mellan två olika färger eller beroende av underlaget
Vi har inte målat sedan vi flyttade in för 6 månader sedan. Kan det fortfarande vara en reaktion som sker långt senare? Huset är ganska gammalt så borde inte vara någon kvist
 
P philipbl skrev:
Vi har inte målat sedan vi flyttade in för 6 månader sedan. Kan det fortfarande vara en reaktion som sker långt senare? Huset är ganska gammalt så borde inte vara någon kvist
Präsis
 
  • Gilla
philipbl
  • Laddar…
Gjorde ett hål i taket och var helt torrt. Såg ut som på bilderna nedan. Det borde rimligen betyda att det var olja som antingen lyckats skvättas upp i taket eller något med målningen som gick igenom. Någon som har en annan åsikt?
 
  • Hand håller isbit framför borrmaskin, träyta med spån, hemmafix, kreativ användning, eller experiment.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand pekar på ett hål i taket. Vit struktur på ytan runtom. Enkel interaktion, underliggande problem eller installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.