När man byter olja på en gräsklippare med B&S motor, ska man öppna oljepluggen under motorn eller ska man knäcka ryggen med att tippa gräsklipparen så att oljan rinner ut genom påfyllningshålet?

Har läst olika råd om hur man ska göra.
 
N
På de jag har som har plugg tar jag bort den.
Har även en med "kinesmotor" som saknar plugg dumt nog. Där använder jag oljesug men tycker det är ett jäkla slabbande att hålla på med så i höst skall jag testa att tömma ur oljan ur påfyllningshålet istället. Maskinen är inte så jättetung så det borde gå bra.
 
Claes Sörmland
Är det en mindre motor/maskin så går det bra att tippa. Men se till att ha ett kärl som är brett och lågt för att fånga oljan. Annars måste man nästan vara två personer för att inte slabba på marken, en som tippar och en som jagar efter med det lilla kärlet...
 
Oljesug, slabbandets värsta vän, oumbärlig i en verkstad till allt som flyter
 
Varför skulle man göra på något annat sätt än att använda pluggen som är avsedd just för att tappa ur oljan? Det skulle väl möjligen vara om det är en skruttklippare där pluggen är så misshandlad att det inte är värt besväret att lossa den.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Min klippare med Briggs lutar man åt sidan så att oljestickan kommer uppåt, sedan sitter pluggen så att oljan rinner ut med klipparen på sidan, luta den en aning tillbaka bara.
Tom tank.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Varför skulle man göra på något annat sätt än att använda pluggen som är avsedd just för att tappa ur oljan? Det skulle väl möjligen vara om det är en skruttklippare där pluggen är så misshandlad att det inte är värt besväret att lossa den.
Jag kanske har drömt det, men jag har läst någonstans att det rekommenderas att man ska tippa ur oljan även om det finns avtappningsplugg.
 
B Bigfoot skrev:
Varför skulle man göra på något annat sätt än att använda pluggen som är avsedd just för att tappa ur oljan? Det skulle väl möjligen vara om det är en skruttklippare där pluggen är så misshandlad att det inte är värt besväret att lossa den.
Har man en oljesug som når ner i botten så är ju det betydligt enklare?
Jag kan inte efter ca 30 år se några nackdelar vare sig i motorer eller växellådor, diffar eller annat. I samtliga fall där jag av andra anledningar öppnat och demonterat nämnda objekt så har det varit absolut helt rent från "bös" i botten vilket en del annars verkar tro blir fallet.
Detta givet att man servar enligt spec eller bättre.
 
Z ZipLock skrev:
Jag kanske har drömt det, men jag har läst någonstans att det rekommenderas att man ska tippa ur oljan även om det finns avtappningsplugg.
Finns det en plugg skulle jag använda den. Hur du än tippar maskinen, förutom bakåt med handtaget till marken, finns det en risk att olja rinner iväg till fel ställe.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Varför skulle man göra på något annat sätt än att använda pluggen som är avsedd just för att tappa ur oljan? Det skulle väl möjligen vara om det är en skruttklippare där pluggen är så misshandlad att det inte är värt besväret att lossa den.
Z ZipLock skrev:
Jag kanske har drömt det, men jag har läst någonstans att det rekommenderas att man ska tippa ur oljan även om det finns avtappningsplugg.
Jag tror tom att det var här på BH jag läste det för många år sedan där det rekommenderades att tippa klippan åt den sidan där oljepåfyllningen sitter ÄN ATT LOSSA PLUGGEN!

Förklaringen var att gängorna i godset är så pass dåligt generellt att risken är väldigt stor att man skadar gängorna genom att hålla på gång på gång och lossa och skruva dit bottenpluggen. Bottenpluggen går ju att byta ut, men pajar man gängorna i motorgodset så är man ju lite illa ute.

Själv vippar jag ALLA KLIPPARE... oavsett om det är B&H eller Honda! Brukar skruva dit en mycket tunn plastpåse över (dvs "under") bensinlocket och sedan vippa hela klipparen. Brukar tom vända hela klipparen upp och ner för att få ut sista dropparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.