Har ett ekbord med stolar enligt bild 1 (samt vitrinskåp och tv-bänk). Tycker att färgen är för varm och skulle vilja testa att använda hårdvaxolja eller "vanlig" olja med grått pigment för att åstadkomma en kallare och gråare färg men ändå behålla ådringen i träet etc. Vad tror ni om detta? Kan jag få till en färg som påminner om den på bild 2? Har någon gjort detta tidigare och kan visa före- och efterbilder?
Vad behöver jag tänka på? ☺️
 
  • Matsal med träbord, stolar, gitarr, fönster och växt. Dukat för fyra. Kontrastrikt och välkomnande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt matsalsrum med stort trämöblerat bord, svarta stolar, ljus inredning, och naturligt ljus från fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipar du trärent så går det att åstadkomma med oljebets.
 
  • Gilla
Vikkipedia
  • Laddar…
En sak som är värd att tänka på är att den andra bilden antingen är hårt bearbetad, eller en datorgenererad bild med mål att se ut som valnöt eller liknande.

Du kan såklart försöka färga din ek i vilken nyans du vill, men det blir inte alltid jättebra att försöka få ett träslag att se ut som ett annat, med undantag för väldigt ljusa träslag man kan få att efterlikna mörkare. Men att så att säga byta eller gömma en färgton är svårare. Det ser ofta ut som ett lager pigment ovanpå den ursprungliga färgen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
En sak som är värd att tänka på är att den andra bilden antingen är hårt bearbetad, eller en datorgenererad bild med mål att se ut som valnöt eller liknande.

Du kan såklart försöka färga din ek i vilken nyans du vill, men det blir inte alltid jättebra att försöka få ett träslag att se ut som ett annat, med undantag för väldigt ljusa träslag man kan få att efterlikna mörkare. Men att så att säga byta eller gömma en färgton är svårare. Det ser ofta ut som ett lager pigment ovanpå den ursprungliga färgen.
Jag förstår vad du menar och jag tänker att jag kanske ska förtydliga att jag inte menar att jag vill att ekmöblerna ska se ut som en imitation av ett annat träslag, utan bara få en annan ton! Bild 2 var mer som ett exempel på vilken ton jag är ute och efter. Har sett många ekmöbler i en annan ton än varmröd som den jag har utan att det verkar förändra känslan av träslaget, men frågan är väl främst hur jag ska uppnå det från den ton mina möbler har i nuläget. ☺️ Och det är helt ok om det ser ut som ett lager pigment ovan, men jag vill inte måla bort träet helt utan ändå behålla ådringen!
 
Vikkipedia Vikkipedia skrev:
Jag förstår vad du menar och jag tänker att jag kanske ska förtydliga att jag inte menar att jag vill att ekmöblerna ska se ut som en imitation av ett annat träslag, utan bara få en annan ton! Bild 2 var mer som ett exempel på vilken ton jag är ute och efter. Har sett många ekmöbler i en annan ton än varmröd som den jag har utan att det verkar förändra känslan av träslaget, men frågan är väl främst hur jag ska uppnå det från den ton mina möbler har i nuläget. ☺️ Och det är helt ok om det ser ut som ett lager pigment ovan, men jag vill inte måla bort träet helt utan ändå behålla ådringen!
Denna ton har min ekskiva som exempel efter en svart oljebets.
Träbord på metallunderrede i rumsrenovering, plastskydd på golvet, sopkvast i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vikkipedia
  • Laddar…
K
Du må slip ditt bord och dina stolar, och sedan behandla dom med en olja som har önskat pigment i sig. Rekommenderar att du först testar på undersidan av bordet/stolen först, så ser du hur det blir innan du blaskar på och förstör hela alltet. Jag har kört med Herdins hårdvaxolja på ekbänkskiva och tycker den var sådär för att vara ärlig. Därefter har jag använt Hozon 2-komponentsolja och den var klart mycket bättre. Även testat Hozon hårdvaxolja och även den var bättre än Herdins.
 
Det slog mig precis att oljebets kanske är bättre för att uppnå resultatet jag vill ha? Om man ska tro bilden jag hittade så verkar det ju väldigt lovande! Det verkar vara en produkt som heter "Osmo oljebets".
 
  • Träprov med olika färgbets: en strykning till vänster, två strykningar till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vikkipedia Vikkipedia skrev:
Det slog mig precis att oljebets kanske är bättre för att uppnå resultatet jag vill ha? Om man ska tro bilden jag hittade så verkar det ju väldigt lovande! Det verkar vara en produkt som heter "Osmo oljebets".
När vi frågade efter pigmenterad hårdvaxolja i en färgbutik sa dom att oljebets + ofärgad hårdvaxolja är bättre. Det blev bra resultat på våra obehandlade ivar-hyllor. Om jag minns rätt körde vi med ett lager oljebets och ett lager hårdvaxolja på alla sidor, sedan ett andra lager hårdvaxolja på ovansidan av hyllorna.
 
  • Gilla
Vikkipedia
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
När vi frågade efter pigmenterad hårdvaxolja i en färgbutik sa dom att oljebets + ofärgad hårdvaxolja är bättre. Det blev bra resultat på våra obehandlade ivar-hyllor. Om jag minns rätt körde vi med ett lager oljebets och ett lager hårdvaxolja på alla sidor, sedan ett andra lager hårdvaxolja på ovansidan av hyllorna.
Tack! :giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.