E
Elsäkerhetsverket har ju troligen tolkningsföreträde och där anges befintligt uttag och strömbrytare för max 16A i egen dosa eller kapsling.

I föreskrifterna står det som så här angående vad som får göras utan auktorisation:

Att byta ut en elkopplare som är placerad i en egen kapsling eller dosa samt att
byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt.

Så det som i föreskrifterna kallas anslutningsdon väljer Elsäkerhetsverket att förenkla till uttag, och de har ju inte fel, uttag ingår i begreppet anslutningsdon:

ett don som omfattar olika slag av uttag, intag,
skarvdon och liknande

Så hade jag som lekhen vågat gå utanför Elsäkerhetsverkets uttalade tolkning och exempelvis gett mig på att byta en bränd Wago - jajjemen. Till och med hela dosans innehåll faktiskt men dosan tycks aja-baja.

@J Vos, jag förstår din tolkning av föreskrifterna här, finge man byta nämnda anslutningplintar eller klämmor så var steget inte långt ifrån att byta en spis mot en annan i samma veva.

Och som jag nämnde tidigare, detta behövs redas ut i domstol såvida det inte redan finns något prejudicerande som ger ESV fog att påstå annat. Någon får gärna gräva fram något ifall det finns, men jag tvivlar.

Givetvis kan man då hävda att en apparat inte kan bytas mot en annan då förutsättningar då ändras.

Och då frågar jag igen, vad ingår i auktorisation B, hur långt ska denne kontrollera vad hen kopplar in givet sin befogenhet? Gymnasie plus 2 år inom yrket är det väl.
Om denne räknar minsta lilla, ja men då kan medel-Joel givetvis inte få lov att ge sig på dylikt. Och vice versa - eller?
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.